Stoupá riziko dopravní nehody. Viníkem je často oční vada

17.10.2016 0:00

Kolem 50 tisíc řidičů v Česku ve věku nad 40 let trpí oční vadou, která je pro řízení nebezpečná. Až 20 procent z nich svou oční vadu podceňuje, nebo o ní vůbec neví.

Stoupá riziko dopravní nehody. Viníkem je často oční vada
Foto: dodavatel TZ - Hadvigová
Popisek: zrak

Zejména kvůli snížené viditelnosti během podzimního období představují především tito řidiči zvýšené riziko dopravní nehody.

Řidiči během podzimu čelí špatné viditelnosti a častějším dešťům, kvůli kterým je vozovka kluzká. Riziko dopravní nehody je až patnáctkrát vyšší než v letním období. „Časté mlhy, dešťové nebo později sněhové srážky, pozdní rozednívání i brzké stmívání vyvolávají únavu a ospalost řidičů. Během špatného počasí navíc řidiči rychleji ztrácejí pozornost a schopnost soustředit se. Řada řidičů navíc mívá problémy s viděním za šera a zhoršených světelných podmínek, ve tmě se totiž rozšíří zornička a oční vada se tak projeví výrazněji,“ vysvětlil Pavel Stodůlka, přednosta sítě očních klinik Gemini.

V důsledku rychlého životního tempa a civilizačních chorob se snižuje i věk, ve kterém se oční vady objevují. „Přibývá stále více mladých lidí, kteří nejsou k řízení bez brýlí způsobilí, a přesto denně vyrážejí na silnice. O své vadě nemusí ani vědět. Za volantem přitom stačí už tři čtvrtě dioptrie na to, aby řidič zahlédl chodce ze vzdálenosti o polovinu kratší než řidič bez dioptrické vady. Zatímco zdravé oko ho vidí ze vzdálenosti zhruba 200 metrů, oko s vadou -0,75 dioptrie až ze vzdálenosti 100 metrů, oko s vadou minus dvě dioptrie pak ze vzdálenosti pouhých dvaceti metrů. Navíc řidiči se špatným zrakem vůbec nepostřehnou až čtvrtinu dopravních značek,“ upozornil Pavel Stodůlka.

Zvýšené riziko nehody ale řidiče k nasazení brýlí nepřinutí. Až pětina řidičů, kteří by si za volant měli brát dioptrické brýle, přiznává, že řídí bez nich. „Lidé, kteří mají nějakou menší vadu a vůbec o ní nevědí, se vyskytují celkem běžně. Mhouří oči, zejména když se potřebují podívat do dálky. Tím se snaží vadu překonat. Nějakou dobu to může i fungovat, ale zejména u řidičů je to velmi riskantní. Řidičů, kteří o své vadě nevědí, nebo její léčbu zanedbávají, je zhruba 20 procent,“ uvedl Pavel Stodůlka.

Člověk získává až 80 procent informací prostřednictvím zraku a řidiči nejsou výjimkou. Nekorigovaná zraková vada může být příčinou závažných dopravních nehod a často je i příčinou srážek vozidel s chodci. Důležitá je nejen zraková ostrost, ale i rozsah zorného pole, dobrá kontrastní citlivost, adaptace na oslnění a prostorové vidění.  „Řidiči nejen, že o své vadě často ani nevědí, zanedbávají i prohlídky u očního lékaře. Toho pravidelně navštěvuje asi jen polovina Čechů. Možným řešením by byly povinné kontroly zraku například jednou za pět let. Většinu očních vad je už v dnešní době možné korigovat kromě brýlí nebo čoček i laserovou operací. Řidiči by se tak nemuseli bát, že o řidičské oprávnění přijdou, a přestali by být nebezpeční sobě i svému okolí,“ doporučil Pavel Stodůlka.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: MaB

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Byl byste pro, aby měli cyklisti SPZ?

Cyklisti jsou všude a dost často bohužel nedbají pravidel silničního provozu. Už víckrát se mi ale stalo, že udělali nějaký přestupek a vlastně jim to projde, protože je nemáte jak identifikovat, i když je třeba natočíte nebo je zachytí nějaká kamera. Neměli by mít na kole něco, podle čeho půjdou id...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Spalovací motory? Ať jsou pekelně drahé.“ Lídři SPOLU řidičům

4:44 „Spalovací motory? Ať jsou pekelně drahé.“ Lídři SPOLU řidičům

Spalovací motory je třeba hodit na smetiště dějin. Varianta syntetických pohonných hmot je rovněž za…