Dopravní podnik Praha chce zdražit předplatné kupony o čtvrtinu

16.05.2013 16:16

Pražský dopravní podnik (DPP) navrhuje zdražení předplatných kuponů na MHD zhruba o čtvrtinu a omezení systému slev. Hodlá rušit další spoje a omezit investice. Opatření mají ušetřit miliardy korun a zastavit tak dlouhodobé zadlužování podniku, který je největší akciovou společností Prahy. Vyplývá to z neveřejného materiálu, který má ČTK k dispozici. Vypracoval jej dopravní podnik a dnes dostala k projednání rada města.

Dopravní podnik Praha chce zdražit předplatné kupony o čtvrtinu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Peníze, ilustrační foto

Podle primátora Bohuslava Svobody (ODS) bude město nejprve hledat jiné cesty, než je zdražování jízdného. "Zdražení je možné až poté, co budeme vědět, že nejsme schopni uspořit na provozu firmy," řekl na dotaz ČTK.

Loňské náklady podniku přesáhly 14 miliard korun

Dopravní podnik tvrdí, že od města dlouhodobě dostává málo peněz na služby, které od něho Praha žádá. Loni to bylo 10,6 miliardy korun. Zároveň jej finančně tíží nevypověditelné smlouvy z minulosti. Jde třeba o dlouhodobý kontrakt na nákup tramvají za 19,2 miliardy korun. Řadu dalších nevýhodných smluv se snaží vypovědět nebo upravit.

Loňské náklady podniku přesáhly 14 miliard korun, na jízdném ale vydělal 3,86 miliardy korun. Cestující za předplatné platí od roku 2008 stejně. Zdražení kuponů o 24 až 30 procent by vyneslo 500 milionů korun ročně. Pokud by se tak stalo od července letošního roku, podnik by navíc získal 130 milionů. Změnou systému slev by navíc ušetřil 1,4 miliardy korun ročně. Materiál uvádí, že zdražovaní by mělo být pozvolné, nikoli "skokové".

"Pro mě osobně spočívá řešení finanční situace podniku nejprve v hledání finančních úspor, představení střednědobé strategie rozvoje a řízení podniku a až následně lze uvažovat o přenesení zátěže na daňového poplatníka skrze zdražení jízdného," řekl ČTK primátor.

Situace je velmi vážná

Z materiálu vyplývá, že omezením investic by mohl dopravní podnik do roku 2023 ušetřit 59 miliard korun. Optimalizací dopravní obslužnosti, tedy rušením spojů, by firmě zůstalo 250 milionů ročně a změnou odpisů majetku 1,8 miliardy korun ročně. Převedení některých služeb na Ropid, který v Praze zajišťuje organizaci dopravy, by znamenalo roční úsporu 50 milionů korun.

Cestou z finančních potíží může být také zavedení turniketů, které omezí počet černých pasažérů v metru. To podle odhadů přinese do kasy podniku každý rok 400 milionů. Podnik chce také pokračovat v revizi nevýhodných smluv z minulosti.

Situace je natolik vážná, že "může vést i k platební neschopnosti, což může mít za následek úpadek společnosti," píše se ve zprávě. Materiál ohledně změn hodlá nyní vedení firmy dál rozpracovat. Záležet pak bude na rozhodnutí města. Koalice TOP 09 a ODS má ale už řadu týdnů potíže a v zásadních otázkách stále nemůže najít shodu. Jak se k informativnímu materiálu dnes rada postaví, není zatím jasné.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: čtk, mp

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

16:50 Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

V Bruselu se začátkem týdne konala Konference o národním konzervatismu (NatCon), tu se bruselské úřa…