Tohle ty lidi utvrdí v tom, aby volili Babiše a Okamuru... Experti spráskli ruce nad billboardy Petra Fialy

26.08.2021 19:35

Analytici se podívali na billboardy koalice SPOLU, které za pár dní budeme míjet v ulicích měst a obcí. Určitě osloví, otázka zní koho. Koalice ODS, KDU-ČSL a TOP 09 v těchto dnech představila finiš kampaně, jejíž součástí je i sada varování před „hrozbou, kterou musíme zastavit“.

Tohle ty lidi utvrdí v tom, aby volili Babiše a Okamuru... Experti spráskli ruce nad billboardy Petra Fialy
Foto: archiv
Popisek: Hrozba, kterou musíme zastavit

„Útoky se daly očekávat. Tonoucí se stébla chytá,“ říká k novým billboardům koalice SPOLU mediální analytik Jiří Mikeš. ODS, KDU-ČSL a TOP 09 předvedly zbrusu novou grafiku, která mimo pozitivní sdělení o očekávané změně přináší i přímá varování. Na billboardech s portréty lídrů ANO, SPD a KSČM doslova zní: „Hrozba, kterou musíme zastavit!“ K tomu se pak přidávají různá upřesnění, v čem přesně hrozba spočívá. Lidé si na billboardech přečtou nápisy: Ničí lidem podnikání, Zadusí vás byrokracií nebo Zdevastují životní prostředí. Spolu tak varuje voliče před případnou povolební spoluprací politických subjektů v čele s Andrejem Babišem, Tomiem Okamurou a Vojtěchem Filipem.   

Všechny antibabišovské kampaně podle Mikeše nevedou k užitku. „ANO stoupá, hlas lidu je silnější. Lidé si to budou umět přebrat,“ předpokládá. „Antibabiš“ prý nezabere. „Lidi jsou tím otrávení. Nevím, proč se takového programu drží. Svým způsobem jsou to zoufalci, když nic nového nevymyslí,“ komentuje Mikeš. Volby mají podle lídrů SPOLU zásadní téma, a to porazit extremismus a populismus.

V ulicích uvidíme zobrazení „hrozby“ a „změny“ v předem daném poměru. Jak oznámili lídři SPOLU, tři ku jedné by měly obecně převažovat billboardy s pozitivním sdělením o tom, že SPOLU přináší změnu, které mohou lidé věřit, a třetinu budou představovat právě výstrahy před ANO, SPD a KSČM. „Je to strategie, která byla používána například ve Velké Británii snad před dvaceti lety. Moc se nepovedla. Ale je to zcela běžné,“ analyzuje Mikeš.

Filozofie slibem neurazíš

Pozitivně laděná kampaň SPOLU přináší konkrétně sdělení: Změna, které můžete věřit. Jak říká Mikeš, s tímto sloganem těžko zaujmou. „Filozofie: slibem nikoho neurazíš. Lidi na tohle nenachytají. Potřebují silného lídra, který bude rázný a bude říkat jednoduché věty. Takového nemají. Pan Fiala je jistě noblesní, slušný člověk, ale není razantní politik,“ všímá si Mikeš. Podle analytika obecně platí, že nejdůležitější je, kdo vlastně pro dané hnutí nebo politickou stranu pracuje. „Nemají pořádného marketingového šéfa. Takového má snad jen ANO,“ dodává.

Bednář: Varování před hrozbou určitě osloví, ale koho?

Firemní sociolog, odborník na komunikaci Vojtěch Bednář, říká, že varování před hrozbou určitě osloví, otázka zní koho. „Voliči ani jedné z těch stran to zcela jistě nebudou a mobilizaci nerozhodnutých nepředpokládám. Daleko spíše se tak dá čekat, že tím SPOLU usiluje o hlasy vlažných příznivců Pirátů a případně ty příznivce ČSSD, kteří jsou nejméně levicoví a současně se bojí propadnutí svého hlasu ve volbách,“ popisuje Bednář. „Pokud jde o voliče ANO, SPD a KSČM, označování za hrozbu je, myslím, spíše utvrdí v jejich přesvědčení,“ dodal. 

Co se týká hlavního sloganu koalice SPOLU i o jeho úspěšnosti má Bednář pochybnosti. „S ohledem na to, že se sloganem ‚změna‘ kandiduje téměř každý, a to nejen od té doby, co přinesl fenomenální úspěch Baracku Obamovi, a s ohledem na to, že prakticky žádný předvolební slib není splněn, pokud není formulován dostatečně přesně a jednoznačně, obávám se, že je to skutečně jen... slogan...,“ uvedl firemní sociolog. „SPOLU jej potřebuje naplnit konkrétními pozitivními kroky v konkrétních agendách, pak samozřejmě může být funkční a přinést požadovanou mobilizaci voličů,“ dodal. 

Nápad použít pozitivní a negativní kampaň v poměru tři ku jedné považuje Bednář za efektivní strategii. „Za mne jednoznačně ano, i když specialisté na politický marketing budou nejspíše nesouhlasit. Lidé potřebují pozitivní sdělení nejen proto, že procházíme krizovým obdobím,“ komentuje.

Co očekávat? „Půjdou po sobě.“

Mediální analytik Jiří Mikeš předpokládá, že až do voleb budeme svědky různých útoků a zoufalých pokusů. „Půjdou po sobě,“ zdůrazňuje.

Význam kampaně v ulicích v podobě billboardů určitě nepodceňuje. „Na billboardy se musíte dívat. Televizi lze vypnout, ale co se týká billboardů, nějak je zaregistrujete,“ připomíná. 

Přesto se pozastavuje nad další částí kampaně SPOLU, spoty, které zveřejňují na sociálních sítích. „Taková srandička, když chtějí vyhazovat peníze, ať je vyhazují. Umělci po covidu potřebují peníze,“ podotýká.

Šéf volební kampaně SPOLU Zbyněk Stanjura ČTK řekl, že v krajích se objeví 250 bigboardů a tisíc billboardů. Koalice se soustředí také na sociální média, opustit nechce ani kontaktní kampaň. Podle Stanjury se podařilo v uplynulých fázích kampaně upevnit značku SPOLU. Předseda lidovců Marian Jurečka přislíbil, že společně s dvojicí předsedů partnerských stran těsně před volbami znovu projedou všechny kraje. „Začínáme 8. září v Karlovarském a Plzeňském kraji a končíme v Moravskoslezském a Olomouckém kraji 1. října. Chybět samozřejmě nebudou naši krajští kandidáti ani zástupci Mladých lidovců, TOP týmu a Mladé občanské demokracie,“ uvedl před novináři. Billboardy a bigboardy se ve veřejném prostoru objeví 1. září.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Daniela Černá

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Profesorka Hogenová: Lžou vám hned dvakrát. Tolik zbraní, to to nikdo nevidí?

21:20 Profesorka Hogenová: Lžou vám hned dvakrát. Tolik zbraní, to to nikdo nevidí?

Jakmile je něco samozřejmého, tak je to vždycky něco, u čeho se musíme zastavit. „Protože tím se nám…