Bohumil Sláma: Ve světě je v současné době T. G. Masaryk jako myslitel a politik nedoceněn

30.12.2015 16:12

Vše nejlepší v roce 2016. A připojuji osobní přání: konečně plně rehabilitovat Masaryka.

Bohumil Sláma: Ve světě je v současné době T. G. Masaryk jako myslitel a politik nedoceněn
Foto: Archiv
Popisek: Tomáš Garrigue Masaryk

Již v druhé polovině 19. století se zdálo, že nejen „bůh je mrtev“, ale že umírá i filosofie. Nelze popřít, že všechny filosofické koncepty vytvořené později, snad vyjma původního, uměřeného a eticky zaměřeného pragmatismu, měly jen okrajový a časově limitovaný význam. Sama filosofie však svůj význam neztratila, hlavně proto, že musela řešit nově narůstající problém – jak integrovat další vědní i „nevědní“ obory.    

Největším novodobým filosofem, teologem a politikem, především díky mimořádně širokému a hlubokému záběru, výjimečné soudnosti, sokratovské pokoře, schopnosti naslouchat a důslednému realismu byl „nadnárodní intelektuál z vídeňského prostředí“, polyhistor Tomáš Garrigue Masaryk (1850-1937). Všechny základní teze jeho ideové soustavy dodnes platí a je možno je pouze doplňovat, rozšiřovat a aktualizovat. Jeho učení je proto možno spolu Weberovým a Popperovým považovat za středobod modernistické filosofie.

Tento „génius s geniální pamětí“ do svého ideového systému po Aristotelově vzoru integroval naprostou většinu před ním vytvořených relevantních a nadčasových tezí. Jako jediný dovršil renesanční návrat k antice a její řecké vitalitě, neboť podobně jako Sokrates „obrátil filosofii k člověku“,„vrátil ji na zem“. Svou prozíravost hraničící s neomylností prokázal nejen ve filosofii, ale též v politice, zejména za mimořádně složité a měnící se situace za 1. světové války, kdy bojoval „sám proti Rakousku-Uhersku“, nedopustil se žádné zřetelnější chyby, a zvítězil.

Jako jediný do svého ideového systému v adekvátní míře zahrnul i psychologii a umění. Umění považoval za v jistém ohledu nadřazené vědám, neboť „opravdový umělec nepotřebuje abstrakční berlu“, „doniká k jádru věcí“ a „co jednou poznal, poznal naprosto správně a pro všechny doby“.

Dalšími hlavními osami jeho učení byly humanismus a demokratické ideje, ústící v pedagogiku, sociální pedagogiku a terapii, jak to napsal českobratrský evangelický teolog Josef L. Hromádka: „Neporozumíte Masarykově filosofii, nezapamatujete-li si, že všechno jeho myšlení bylo soustředěno jednak na poznání a na výklad moderní mravně společenské krize, jednak na hledání cest a léků, jak chorému a nešťastnému člověku dneška dopomoci k vnitřní jistotě, ke spravedlivému chlebu a ke svobodě pod vládou práva a lidskosti.“ 

Nedílnou součástí bylo i jeho „nové náboženství“ blízké unitarismu, převyšující ho ovšem ideovou krystaličností a systémovostí, omezením přílišného „postmoderního“ pluralismu a liberální tolerance, a požadavkem účinné veřejné, zejména politické angažovanosti.

Víru v boha chápal jako „nejrozumnější hypotézu“ pramenící z fascinace světem a postavenou na argumentu vyslovenému Tomášem Akvinským, že „účelnost přírody nemůže být sama od sebe“, avšak připouštěl i agnosticismus a ateismus. Sám praktikoval ryze osobní víru a církve považoval za nepotřebné.

V přibližně stoletém odstupu lze též ocenit, že „ovlivnil svou dobu víc než kterýkoli filosof před ním“,  jak to napsal francouzský historik Alain Soubigou, a že „Masarykova 1. československá republika byla nejotevřenější společností, které kdy spatřily světlo světa“, jak to prohlásil rakouský filosof Karl R. Popper.

Jediné co lze Masarykovi vytknout je, že nedocenil Budhu a Sokrata, že naopak přecenil Platona a zejména Ježíše, a že do jisté míry podlehl osvícenskému optimismu. Překonán byl zejména v pojetí humanismu a humanitní demokracie, které dnes doplnily, resp. by měly doplnit a rozšířit méně antropocentrický ekologismus a obecně etistní demokracie.    

Ve světě je v současné době jako myslitel a politik nedoceněn, skoro zapomenut, jednak proto, že byl „jen“ Čechoslovákem, jednak proto, že jako filosof sokratovské mentality a bytostný politik po sobě nezanechal ucelené písemné dílo, snad vyjma knih Světová revoluce a Hovory s TGM. Jeho žáci, s výjimkou filosofa a spisovatele Karla Čapka, nedokázali vyjádřit vnitřní logiku jeho učení, vzájemnou propojenost univerzalistických „pevných drnů“ jeho systému, a kongeniálně ho interpretovat. Částečně úspěšní v tom byli pouze filosof Karl R. Poper a myslitel a politik Václav Havel, avšak to, že těžili hlavně z něj, nikdy plně nepřiznali. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Petr Bendl byl položen dotaz

Pomoc zemědělcům

Dobrý den, jste pro pomoc zemědělcům kvůli nepřízni počasí? Já to narovinu nechápu. Proč se pořád zemědělci tak podporují? Netvrdím, že to mají lehké, ale kdo to má dnes snadné? A podporují se snad jiná odvětví, protože se jim nedaří? Neměli by se zemědělci na takovou situaci připravit a třeba nějak...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ivo Strejček: „Starost o globální zdraví“ naštěstí zamítnuta. Ovšem bez nás, jako obvykle!

15:49 Ivo Strejček: „Starost o globální zdraví“ naštěstí zamítnuta. Ovšem bez nás, jako obvykle!

Denní glosa Ivo Strejčka