Petr Bílek: A Tizian je chloubou Cadoru

23.12.2015 13:26 | Zprávy

Císař Karel V. na koni a v plné zbroji je provedený v malířově pověstné barevné škále na pozadí mysticky prozářené krajiny.

Petr Bílek: A Tizian je chloubou Cadoru
Foto: Archiv
Popisek: Karel V. od Tiziana

Tizian jej namaloval rok po bitvě u Mühlberka, kde Habsburk rozdrtil své německé protestantské protivníky. Benátčan dorazil na císařský dvůr v Augšpurku roku 1548 a svým uměním nadchl nejen panovníka, ale i četné šlechtice a dámy z jeho okolí. Zatímco hlava tehdejšího západního světa zápasila o moc se soukmenovci a pózovala umělcům, sultán Sulejman I. Nádherný stačil obsadit Rhodos a Maltu i severní pobřeží Afriky, jeho následovníci dobyli Kypr. Uherské království prakticky zaniklo a Balkán patřil Turkům.

Evropu rvaly na kusy náboženské války mezi katolíky a protestanty a její pobřišek zabírali krok za krokem islámští bojovníci. První století po znovuobjevení Ameriky a poté, co ze země byla změkoule, si nemohlo stěžovat na nedostatek událostí. Pár let před Kolumbovým vyplutím se v Pieve di Cadore (přesné datum není známo) narodil Tiziano Vecelli a už jako chlapec se odešel učit malířem do Benátek a prožil v nich s malými přestávkami život téměř devadesátiletý. Moc se nestaral o půtky kondotiérů, ani o vleklé boje Benátčanů s Osmany, maloval jednoho dóžete za druhým, jak mu velela státní renta, a při pohledu na jeho portrét papeže Pavla III., na jeho potměšilou přikrčenost, je až příliš čitelné, co si o mocných svého světa myslel. Namaloval i Sulejmana, vypadá trochu jako orientální ornament, a když benátského velitele kyperské pevnosti Famagusta Marcantonia Bragadina stáhli Turci z kůže, zděšení obyvatel domovského města vyjádřil monumentálním obrazem nazvaným Apollon trestá Marsya. Ten ale na současné malířově pražské výstavě nehledejte. Arcibiskup Jan Graubner jej neuvolnil z arcidiecézního muzea v Kroměříži. Ani Karla V. na koni v Císařské konírně nehledejte. Nevím, jestli si o něj kurátoři v madridském Pradu říkali či ne. Každopádně jim ho nepůjčili. Ani podobizny Pietra Aretina na Hradě nehledejte, ta s přelomovou barevností visí pořád ve florentské galerii Pitti. I Pavel III. zůstal v Museo di Capodimonte v Neapoli. Zato tam najdete několik kopií. Jejich rámy jsou krásné.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Libor Turek, Ph.D. byl položen dotaz

Zase zpackaný projekt

Jestli je pravda, že ohledně dostavby Dukovan vaše vláda spoléhá do značné míry na dohody o smlouvách budoucích, jak tvrdí Havlíček, nemyslíte, že je to chyba? Já nevím, ale dá se takovým dohodám věřit? Aby to nedopadlo jako téměř vždy, že se o něco zásadního připravíme. A jak je možné, že tak důlež...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Víte, kdo je Zelenskyj ve skutečnosti?

18:43 Víte, kdo je Zelenskyj ve skutečnosti?

KOMENTÁŘ KARLA ŠEBESTY Měli jsme tu nedávno prezidenta Ukrajiny, Volodymyra Zelenského, se vší slávo…