Putnová (TOP 09): Finský vzor. Důvěra mezi rodiči a učiteli

11.04.2013 12:48 | Zprávy

Komentář poslankyně Anny Putnové

Putnová (TOP 09): Finský vzor. Důvěra mezi rodiči a učiteli
Foto: PSP ČR
Popisek: Poslankyně za TOP 09, paní Doc. RNDr. Anna Putnová, Ph.D. MBA, předsedkyně Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu PS PČR

Diskuse o kvalitě základního školství jsou dnes intenzivní. V různých souvislostech se v nich obracíme k finskému modelu, který je prokazatelně úspěšný. Kdy tedy budeme mít finské školství my?

Finský vzdělávací systém se díky vynikajícím výsledkům stal výkladní skříní Finska. Finové se jím právem chlubí, prezentují jej jako mimořádně vstřícný a následováníhodný model. Finské a české základní školství přitom vykazují řadu společných rysů: povinná devítiletá docházka, zhruba 90procentní účast v posledním roce předškolního vzdělání či značná flexibilita osnov. Finové chápou právě flexibilitu jako jednu z příčin úspěchu. My máme sice podobný přístup, ale vidíme v něm naopak nevýhodu, a proto jej chceme změnit. Shodný je v obou zemích i počet vyučovacích hodin. Ani Finové zároveň nemají v učitelském sboru více mužů než my, v obou případech je to zhruba 15 procent. Stejně jako ti naši i jejich učitelé pobírají průměrnou mzdu.

Samozřejmě nepochybujeme o tom, že máme stejně chytré děti. Musí tedy existovat jiné důvody, které úroveň znalostí finských dětí dostaly mezi světovou špičku. Hledat příčiny ve financování je snadný argument. Ano, Finové dávají do regionálního školství více peněz, celkem 4,1 procenta HDP, zatímco my jen 2,9 procenta HDP. Přesto jsou v ročních výdajích na žáka mírně pod průměrem OECD. Přímá úměra mezi finančními zdroji a kvalitou vzdělání tedy není prokázaná. Respekt k učitelům Závažnějším rozdílem je společenská atmosféra. Finové jsou hrdí na svoje učitele, o kterých mluví jako o vysoce kvalifikovaných. Jsou přitom absolventy magisterských studijních programů, stejně jako ti naši. Ve Finsku se ale vzdělání chápe jako investice do budoucnosti a tak se k němu také přistupuje.

Učitelé požívají velký respekt, přestože nepatří ani ve Finsku k vysokopříjmovým skupinám. Proto si mohou na fakultách, připravujících studenty pro učitelskou profesi, vybírat mezi nejlepšími maturanty. Na školách tak mezi rodiči a učiteli panuje důvěra. Důvěru jako základní způsob komunikace zdůrazňují také sami Finové. Nemají proto dokonce ani kontrolní orgán podobný naší školní inspekci. Prostě věří svým učitelům a ředitelům.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: TOP 09

Mgr. Vladimíra Ludková byl položen dotaz

deep state v ČR

Proč podle vás politici dopouští to, že dávají takový vliv nějakým úředníkům, lobbistům, apod. jak píšete, a že to evidentně nikdo z nich nechce vlastně ani měnit? Je za tím korupce? Nebo co z toho politici mají? A jestli to takto půjde dál, není to konec demokracie? A ještě nezačalo toto vše už v 9...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Turek (Motoristé): Opravdu si odcházející vláda a média myslí, že neumíme počítat

22:31 Turek (Motoristé): Opravdu si odcházející vláda a média myslí, že neumíme počítat

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu ke státnímu schodku.