Cinka (KSČM): Důležitý krok ke společné integraci dopravy

07.11.2013 15:15

V Praze a Středočeském kraji se připravuje „jedna jízdenka, jeden tarif, jeden jízdní řád a jedna síť“.

Cinka (KSČM): Důležitý krok ke společné integraci dopravy
Foto: Hans Štembera
Popisek: Autobusové nádraží, ilustrační foto

Před necelým rokem obnovená spolupráce Středočeského kraje s hl. m. Prahou v oblasti dopravy, která byla v uplynulém volebním období na bodu mrazu a ani před tím nevykazovala převratné výsledky, přinesla nyní první ovoce. Výbory pro dopravu kraje a hlavního města byl schválen téměř devadesátistránkový materiál Integrace veřejné dopravy v Praze a Středočeském kraji s podtitulem Analýza současného stavu a návrh dalšího postupu.

Jde o vznik společného integrovaného dopravního systému za účelem zlevnit, zjednodušit, zefektivnit a zrychlit hromadnou dopravu na celém území Prahy a Středočeského kraje. Pod pojmem integrovaný dopravní systém se přitom rozumí propojení všech druhů městské a příměstské dopravy včetně železnice na území obou krajů, poskytování služeb cestujícímu „z jednoho odlitku“ z hlediska tarifních a přepravních podmínek, koordinace jízdních řádů apod. Základní zásadou jsou „jedna jízdenka, jeden tarif, jeden jízdní řád a jedna síť“.

Materiál vznikal od ledna v pracovní skupině za účasti zástupců středočeského Odboru dopravy, pražského Ropidu a členů Výboru pro dopravu Zastupitelstva Středočeského kraje. Výbor pro dopravu byl o postupu prací pravidelně informován a pomáhal řešit sporné otázky.

Poctivě je třeba říci, že tímto materiálem byla dokončena jen první část společného úkolu – velmi potřebná analýza současného stavu. Další postup je v podstatě jen naznačen rekapitulací témat určených k řešení.

Výbor pro dopravu kraje materiál schválil 31. října. Současně požádal Odbor dopravy, aby ve spolupráci s Ropidem předložil návrh věcného a časového harmonogramu dalšího postupu integrace. Obdobný závěr přijal směrem k Ropidu i Výbor pro dopravu ZHMP, který materiál schválil na svém zasedání 6. listopadu. Nyní by na základě doporučení výborů měly sjednocování dopravních systémů projednat Rady obou krajů.

Poté je třeba neprodleně zahájit práce na konkrétní podobě integrované veřejné dopravy. Co to znamená? Především sladit dopravní plány, zapojit železnici jako páteřní dopravu i v rámci našeho kraje, sjednotit tarify (porovnat různé varianty tarifního uspořádání a uplatnit přitom požadavek na zvýhodněné cestování ve vzdálenějších oblastech kraje), zprůhlednit mechanismus rozúčtování tržeb na jednotlivé linky či spoje, a rozúčtování tržeb mezi objednateli, zavést clearing jednotlivého jízdného a časových kuponů a vzájemné uznávání jízdních dokladů na elektronické bázi pomocí bezkontaktní čipové karty, definovat požadavky odbavovacího systému apod.

Čas nás přitom tlačí, protože vzájemná dohoda na řešení těchto problémů je nutná pro nastavení podmínek výběrových řízení na dopravce. A ta jsou už prakticky přede dveřmi.

Ivan CINKA, předseda Výboru pro dopravu Zastupitelstva Středočeského kraje

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Ivan Cinka - profil

Jak chcete z Bruselu zajistit naši potravinovou soběstačnost?

Podle mě je to klišé a nemůžeme být potravinově úplně soběstační, obzvlášť dnes, kdy je dost nevyzpytatelné počasí. A i kdybychom soběstační byly, nebude nás to stát mnohem více než potraviny z dovozu? Podpora českých potravin je sice hezká věc, ale zas né každý na to má rozpočet. Stačí se podívat n...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rozvoral (SPD): Je čas na změnu směrem k Evropě svobodných národů!

9:02 Rozvoral (SPD): Je čas na změnu směrem k Evropě svobodných národů!

Politické usnesení předsednictva hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD) k aktuální politické situaci…