Dancso (OMMO): Rok 2014 ve školství - „noční můra“ nejen pro cca 11 - 13 tisíc pedagogů

11.02.2014 17:40 | Zprávy

Otevřený dopis Mgr. Dobšíkovi, předsedovi ČMOS PŠ.

Dancso (OMMO): Rok 2014 ve školství - „noční můra“ nejen pro cca 11 - 13 tisíc pedagogů
Foto: Archiv MD
Popisek: Marian Dancso

Vážený pane předsedo,

Obracím se na Vás jako dlouholetý člen a bývalý předseda základní organizace ZŠ a MŠ Litvínov - Janov, a to ve věci reakce na článek ze dne 7. 2. 2014 Ministr Chládek: O učitelích ať rozhodují ředitelé škol (http://www.skolskeodbory.cz/info.php?id_info=2014000045&event_akce=info_detail)

Rok 2014 je v oblasti školství „noční můrou“ nejen pro cca 11 - 13 tisíc pedagogických zaměstnanců (nekvalifikovaných), ale také pro většinu ředitelů, kteří jsou nuceni k ne příliš šťastnému a uvážlivému kroku - k propouštění pedagogů s několikaletou praxí.

Nehodlám se v tomto dopise zabývat novelou zákona o pedagogických pracovnících, která byla publikována ve Sbírce zákonů zákon č. 422/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Tento zákon posunuje termín pro zahájení studia nekvalifikovaných pedagogických pracovníků oproti stávající právní úpravě o dalších pět let, tedy do konce roku 2014. Pedagogičtí pracovníci, kteří nesplňují odbornou kvalifikaci, tak mohou i nadále vykonávat přímou pedagogickou činnost ve školách a školských zařízeních s tím, že do 31. prosince 2014 musejí zahájit studium, kterým odbornou kvalifikaci získají. Novela zákona o pedagogických pracovnících nabyla účinnosti dnem 1. ledna 2010.

Velmi mě zarazilo Vaše vyjádření na adresu pedagogických pracovníků, kteří nesplňují požadovanou kvalifikaci a do konce roku jim tak hrozí propuštění z pracovního poměru, kde jako argument uvádíte: „…zuby si také nenecháme trhat od právníků a transplantace nedělají lékaři bez atestace.“ V žádném případě nechci ze své pozice podhodnocovat oblast školství, ale srovnávat zdravotnictví, odvětví, kde se jedná o záchranu lidského života, mi nepřijde úměrně srovnatelné. Domnívám se, že ve školství pracuje mnoho zaměstnanců, kteří jsou odborně vybaveni v různých odvětvích se zaměřením např. na IT a výpočetní techniku, lidé, kteří mají dostatečné jazykové znalosti aj., ale zároveň lidé, kteří bohužel nemají vzdělání v příslušném pedagogickém směru. Na druhou stranu se ptám Vás jako odborového šéfa, co jste Vy ze své pozice a potažmo odborová centrála udělali proto, aby fakulty otevřely více studijních programů a bylo tak umožněno zaměstnancům doplnit si požadované vzdělání v kombinované formě. Osobně znám několik pedagogů, kteří se hlásili na vysoké škole, ale bohužel z kapacitních důvodů nebyli přijati. V této fázi možná odbory zaspaly.  A i díky tomu zřejmě spousta kantorů studuje mimo oblast školství.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Marian Dancso - profil

Ing. Libor Turek, Ph.D. byl položen dotaz

Bydlení

V čem přesně jste podle toho, co tvrdíte, v programu, zpřístupnili za poslední 4 roky bydlení? A fakt myslíte, že jsou hypotéky dostupné pro mladé i střední třídu? Žijete vůbec v tomto státě, kde je pořízení vlastního bydlení, hlavně pro mladé, ve většině případů nedosažitelné? Stačí se s nimi bavit...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mračková Vildumetzová (ANO): Veřejnoprávní média musí mít stejná pravidla pro všechny

13:09 Mračková Vildumetzová (ANO): Veřejnoprávní média musí mít stejná pravidla pro všechny

Projev na 15. schůzi Senátu 24. září 2025 k Výroční zprávě o činnosti České televize v roce 2024