Vážený pane předsedo,
Obracím se na Vás jako dlouholetý člen a bývalý předseda základní organizace ZŠ a MŠ Litvínov - Janov, a to ve věci reakce na článek ze dne 7. 2. 2014 Ministr Chládek: O učitelích ať rozhodují ředitelé škol (http://www.skolskeodbory.cz/info.php?id_info=2014000045&event_akce=info_detail)
Rok 2014 je v oblasti školství „noční můrou“ nejen pro cca 11 - 13 tisíc pedagogických zaměstnanců (nekvalifikovaných), ale také pro většinu ředitelů, kteří jsou nuceni k ne příliš šťastnému a uvážlivému kroku - k propouštění pedagogů s několikaletou praxí.
Nehodlám se v tomto dopise zabývat novelou zákona o pedagogických pracovnících, která byla publikována ve Sbírce zákonů zákon č. 422/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Tento zákon posunuje termín pro zahájení studia nekvalifikovaných pedagogických pracovníků oproti stávající právní úpravě o dalších pět let, tedy do konce roku 2014. Pedagogičtí pracovníci, kteří nesplňují odbornou kvalifikaci, tak mohou i nadále vykonávat přímou pedagogickou činnost ve školách a školských zařízeních s tím, že do 31. prosince 2014 musejí zahájit studium, kterým odbornou kvalifikaci získají. Novela zákona o pedagogických pracovnících nabyla účinnosti dnem 1. ledna 2010.
Velmi mě zarazilo Vaše vyjádření na adresu pedagogických pracovníků, kteří nesplňují požadovanou kvalifikaci a do konce roku jim tak hrozí propuštění z pracovního poměru, kde jako argument uvádíte: „…zuby si také nenecháme trhat od právníků a transplantace nedělají lékaři bez atestace.“ V žádném případě nechci ze své pozice podhodnocovat oblast školství, ale srovnávat zdravotnictví, odvětví, kde se jedná o záchranu lidského života, mi nepřijde úměrně srovnatelné. Domnívám se, že ve školství pracuje mnoho zaměstnanců, kteří jsou odborně vybaveni v různých odvětvích se zaměřením např. na IT a výpočetní techniku, lidé, kteří mají dostatečné jazykové znalosti aj., ale zároveň lidé, kteří bohužel nemají vzdělání v příslušném pedagogickém směru. Na druhou stranu se ptám Vás jako odborového šéfa, co jste Vy ze své pozice a potažmo odborová centrála udělali proto, aby fakulty otevřely více studijních programů a bylo tak umožněno zaměstnancům doplnit si požadované vzdělání v kombinované formě. Osobně znám několik pedagogů, kteří se hlásili na vysoké škole, ale bohužel z kapacitních důvodů nebyli přijati. V této fázi možná odbory zaspaly. A i díky tomu zřejmě spousta kantorů studuje mimo oblast školství.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Marian Dancso - profil