Regulace tohoto celospolečenského fenoménu se v poslední době stala i díky častým změnám předmětem zájmu odborné a laické veřejnosti, ale také tématem občanských iniciativ a politických uskupení, které k tomuto fenoménu přistupují často spíše se zájmem zviditelnit sebe sama prosazováním líbivých, populistických a jednoduchých řešení, než ve snaze odborně diskutovat účinná a vyzkoušená regulativní opatření, při jejichž zavedení do praxe lze negativní důsledky sázkových her účinně eliminovat. Občanská konzervativní strana tak představuje nejen názorový protipól těmto populistickým tendencím, ale také silnou politickou platformu k prosazení moderní a účinné regulace tohoto významného hospodářského odvětví.
V hazardním průmyslu včetně výroby a dalších zprostředkovatelských činností pracuje v České republice přes 60 000 tisíc zaměstnanců. Do veřejných rozpočtů jen na přímých daních přispívají provozovatelé sázkových ročně částkou přesahující 8 miliard Kč (přičemž více než 5 miliard těchto prostředků putuje přímo do rozpočtu obcí). Obce z těchto prostředků financují nejen sportovní a kulturní aktivity, ale nemalou část výnosu z těchto daní směřují také do oblasti sociální, do školství či zdravotnictví. Jednoduchá řešení prosazované některými zájmovými skupinami (například prosazování celoplošných zákazů provozování sázkových her), tak mohou vést nejen k razantnímu celorepublikovému nárůstu nezaměstnanosti, ale také k těžko nahraditelnému výpadku významného nástroje financování veřejně prospěšných činností.
Na základě loterního zákona mají dnes obce právo regulovat na svém území provozování veškerých výherních hracích přístrojů (VHP), interaktivních videoloterních terminálů (IVT) jakož i všech dalších technických herních zařízení, které slouží k provozování sázkových her. Toto své právo realizují především možností vydat obecně závaznou vyhlášku (OZV), kde na základě vlastní, svobodné a nezávislé vůle mohou určit, na kterých místech a v jakém čase smějí být tato zařízení provozována. Obce tak již dnes mají v rukou velmi účinný a efektivní nástroj, kterým mohou zajistit ochranu veřejného pořádku a bezpečnosti. V poslední době bývá tato regulační pravomoc obcí konfrontována s populistickou snahou občanských aktivistů o zavedení celoplošných zákazů provozování všech druhů technických herních zařízení na celém území měst a obcí České republiky, přičemž následky přijetí těchto opatření jsou často veřejnosti zatajovány.
Občanská konzervativní strana v žádném případě nezpochybňuje oprávnění obcí regulovat sázkové hry provozované na jejich území, naopak se bude vždy zasazovat o co nejúčinnější způsob regulace na obecní úrovni. Považujeme však za nutné upozornit na skutečnost, že líbivá a veřejností často nekriticky přijímaná opatření spočívající v úplné prohibici sázkových her má celou řadu veřejnosti zamlčovaných negativních dopadů a podle zkušeností ze zemí, které k tomuto kroku přistoupili vede spíše k nárůstu a eskalaci problému spojených s hraním sázkových her než k jejich regulaci a postupné eliminaci.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: O.K. strana