Ministr Kupka: Ekologicky šetrná doprava vozidly na elektřinu si zaslouží podporu

01.04.2022 20:33 | Tisková zpráva

Ministerstvo dopravy spolu s resorty průmyslu a obchodu a financí připravilo žádost Evropské komisi, týkající se osvobození dopravců od poplatků na podporu obnovitelných zdrojů energie (POZE).

Ministr Kupka: Ekologicky šetrná doprava vozidly na elektřinu si zaslouží podporu
Foto: Hana Brožková
Popisek: Martin Kupka

Opatření platí od začátku roku, Evropská komise ještě musí potvrdit, že odpuštění poplatku nepředstavuje nedovolenou veřejnou podporu.

„Ekologicky šetrná doprava s vozidly na elektřinu si zaslouží svou podporu, a právě osvobození od poplatků je jednou z možností, jak ji zajistit. Budoucnost dopravy je mimo jiné právě v elektřině a ve využití dalších šetrných zdrojů energie. Čím dříve pomůžeme, tím lépe,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

O notifikaci POZE jednal ministr Martin Kupka minulý týden v Bruselu s místopředsedkyní Evropské komise Margrethe Vestagerovou. Jakmile Evropská komise vydá souhlasné stanovisko, spustí se kompenzační mechanismus pro vracení peněz vybraných od dopravců za poplatky uhrazené od počátku tohoto roku. Tento mechanismus připravuje Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s resorty financí a dopravy. Žádost tento týden odešla Úřadu na ochranu hospodářské soutěže, který s Evropskou komisí otázku posouzení veřejné podpory řeší.

Anketa

Má prezident Zeman vaši důvěru? (Ptáme se od 30. 3. 2022)

70%
27%
hlasovalo: 23469 lidí

Dopravci využívající elektrickou trakci v drážní dopravě mají být osvobozeni od poplatků na podporu obnovitelných zdrojů energie. Týkat se to má jak železnice či lanovek, tak dopravních podniků provozujících metro, tramvaje nebo trolejbusy.

Dopravní podniky a železniční dopravci podle svých údajů v součtu mohou ušetřit zhruba až 900 milionů korun ročně. Tyto peníze by mohli investovat do dalšího rozvoje ekologické přepravy. Podpora bezemisních forem dopravy je také prioritou Evropské unie. Podobné úlevy platí rovněž v dalších zemích EU, například v Německu.

Vlaky, metro, tramvaje nebo trolejbusy, tedy dopravní prostředky využívající elektrickou trakci, přepraví v ČR kolem 70 procent cestujících. Celkem je u nás přes 3200 kilometrů elektrizovaných železničních tratí. V městské dopravě pak elektřinu kromě pražského metra využívá sedm tramvajových a čtrnáct trolejbusových provozů.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

věk dožití ve zdraví

Sama zde píšete toto: ,, V roce 2017 byl obvyklý věk dožití ve zdraví u mužů 61 let a u žen 62 let.“ Jak ale tedy vysvětlíte, že vy prosazujete odchod do důchodu déle, a to třeba i o 5 a více let?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Budoucnost: Problémy zemědělství. Klíčové je správně nastavit dotace

10:14 Budoucnost: Problémy zemědělství. Klíčové je správně nastavit dotace

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k zemědělství.