Seďa (ČSSD): Důležitá je pravidelnost a dostupnost

02.07.2015 9:58

Je jen dobře, že radnice v Uherském Hradišti konečně zavádí změny v dopravě.

Seďa (ČSSD): Důležitá je pravidelnost a dostupnost
Foto: Daniela Černá
Popisek: Antonín Seďa, poslanec ČSSD

Normal 0 21 MicrosoftInternetExplorer4 Nicméně musí být všem jasné, že dokud se nevybuduje nová rychlostní komunikace R 55, bude silniční doprava stále kolabovat. Současná vláda hodlá pokračovat v pokračování výstavby od Otrokovic do Napajedel, ale je nutno se obrnit velkou trpělivostí, protože dovedení komunikace za souměstí Staré Město, Uherské Hradiště a Kunovice potrvá ještě roky.

Proto jsou dnes důležitější úpravy ve veřejné dopravě, zejména nutnost nastavit její pravidelnost a dostupnost pro občany všech tří měst. A tady jsou prozatím přijatá opatření nedostačující. Pozitivní je zavedení přestupní jízdenky, nicméně není dořešena vzájemná návaznost spojů tzv. příměstské dopravy a MHD. Stále schází některé linky jezdící v pravidelných intervalech a také více zastávek. Je také nutno zbudovat nový a efektivní informační systém. Pokud někdo argumentuje nevytížeností některých linek, pak jejich hodnocení musí probíhat po delším časovém úseku, přitom je možné velké a nákladné autobusy nahradit menšími vozidly. Možná, že by se našel dokonce i jiný soukromý dopravce.

Parkování ve městě musí být rozlišeno pro rezidenty a návštěvníky

Dalším z problémů města jsou od dubna spuštěné změny v parkování. Mohu rozumět tomu, že ODS v rámci svých předvolebních slibů protlačila parkovací poplatek 1,-Kč za prvních 30 minut parkování či sjednocení sazby za hodinu parkování na 10,-Kč. Ale tyto změny neřeší ani nedostatek parkovacích míst ve městě, ani problémy dopravního přetížení centra města. Naopak budou mít za následek několikamilionový propad v příjmu městského rozpočtu a zneužívání systému parkování za korunu. Parkování ve městě musí být rozlišeno pro rezidenty a pro návštěvníky města. Je s podivem, že přes nákladně budované cyklostezky se doprava v centru města nezklidnila, ale naopak stále narůstá. Zřejmě není dostatečně reflektován požadavek cyklistů na tyto trasy. Z tohoto pohledu je proto daleko důležitější nejen měnit sazby parkovného tak, aby regulovaly dopravu, ale je potřeba i budovat záchytná parkoviště a zejména vyřešit síť linek MHD. Není přece možné, aby některá z parkovišť nebyla obsazena a naopak druhá byla přetížena. U parkovišť s parkovacím závorovým systémem to platí dvojnásobně. Je také nutno mít na paměti, že systém výběru parkovného je nutno kontrolovat, protože bez této kontroly dochází k jeho obcházení či zneužívání.

Dalším problémem města je dlouhodobý nedostatek parkovacích míst na sídlištích. Souhlasím s tím, že je nutno vyvažovat rozšiřování parkovišť s plochou pro zeleň. Nicméně prodej parkoviště u obchodního centra ve Štěpnicích soukromému subjektu zřetelně ukazuje, jakým směrem nedostatek parkovacích míst nevyřešíme. Tak jako je velmi nebezpečné podporovat předplacené vlastnictví jednotlivých parkovacích míst, zejména z pohledu celospolečenského a lidských vztahů. Daleko lepší je v souladu se zájmy obyvatel zvýšit počet parkovacích míst jejich výstavbou, opravou stávajících parkovišť či umožněním podélného stání na přístupových komunikacích. To, že to stojí finance je sice zřejmé, ale pokud radnice populisticky snížila parkovné, pak zřejmě má i na tyto investice peněz dostatek. Přitom tato řešení musejí jít ruku v ruce se zlepšením veřejných služeb i životního prostředí.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Radek Rozvoral byl položen dotaz

Neslibujete nesplnitelné?

Opravdu jde ještě změnit migrační pakt, když ho podezřele narychlo EP před volbami odsouhlasil? A jak chcete zrušit green deal? Jsem pro, ale myslím, že je to nereálný slib.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Šmarda (SOCDEM): Na střední třídě stojí celá společnost. A lidé ze střední třídy dnes chudnou

21:03 Šmarda (SOCDEM): Na střední třídě stojí celá společnost. A lidé ze střední třídy dnes chudnou

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k ekonomice.