Také patřím k těm, co ji sledovali, a už jen za sebe říkám, že oceňuji místy velmi trefné vystižení některých kvalit lidské povahy a konání. Myslím, že to vyjádření „zadrhla se“, je něčím, co znamenalo narušení dosavadních zvyklostí. A jak možná do té doby s železnou pravidelností odzpívala místní paní učitelka svůj part, po onom „zadrhnutí se“ vesnička jakoby rázem ocitla v naprosto neočekávané situaci a pod tíhou ztraceného symbolu, který svým zpěvem paní učitelka ztělesňovala, zavládl zmatek a zděšení. Možná je to některé nynější povolební „zděšení“ také jistým „zadrhnutím“, které může signalizovat vážnější symptomy nezbytné pro změny v této společnosti.
V Česku jsme právě po druhém kole senátních voleb, minulý týden volby rozdaly karty na úrovni měst a obcí, a i když stát nadále spočívá na demokraticky nastavených institucích opírajících se o ústavu a ústavní pořádek, všichni jsme se tak nějak vzájemně překvapili, jak málo naší účasti stačí, aby to celé dění vyzvalo některé úvahy.
Symbol demokracie – lid se svým hlasovacím právem a právem jej také vyjádřit v systému zastupitelské demokracie tak nějak zvolil svou velmi skromnou účastí až nezájmem, komuže dá svou důvěru, aby po volbách rozhodoval. A cože se to „zadrhlo“? Opravdu se nám demokracie po těch 25 letech od listopadu 1989 „zadrhla“ a to právě na našem volebním nezájmu? Nebo jsme tak spokojeni, že už nás ani to voličské právo, za nějž generace před námi bojovaly, dokonce někteří umírali, abychom jim my, nyní, vystavili účet, že nás už nudí i ta demokracie? Anebo platí to, co čtu kdesi na některé ze zdejších mosteckých zdí, že „kdyby mohly volby něco změnit, dávno by je zakázali…“? Těch otázek jistě může být více. Jednu z odpovědí nabídl pan prezident, když národu zopakoval své před lety uváděné PRO povinné volební účasti. Pamatuji se, že jsem v té době zjišťovala z dostupných materiálů, jakže to funguje v Řecku, kde je volební účast povinná. Musím podotknout, že účast tam bývá i např. 70%, ale např. v porovnání se Švédskem, kde takové ustanovení nemají, došli až k účasti 85 % „dobrovolně“. Pan prezident nás poučil, protože asi nedoufá, že je to okolnost běžně známá, anebo moc nevěří ve všeobecnou vzdělanost, že za první republiky byla volební účast také povinná. Jestli právě tohle jeho připomenutí s občanovým svědomím u nás nějak hnulo směrem k podpoře povinné účasti, už si netroufám soudit. Osobně nejenže nesdílím nadšení pro povinnou volební účast, a to i přes prvorepublikovou zkušenost, příp. optimismus ve mně nevyvolává ani prezidentův apel. Myslím si totiž, že politický, kulturní a zřejmě jistý morální úpadek ve společnosti totiž nezměníme „dekretem shora“, zatímco nadále bude převládat hledisko konzumu – konec konců i té demokracie, vlivu a moci peněz, možnosti jimi konec konců zaplatit samo volební hlasování, voliče, příp. samotné kandidáty. Ona normativnost povinnosti volit totiž bude muset zřejmě jít v takovém případě s určitou sankcí, pokud by se občan rozhodl prostě nejít volit, byl by např. pokutován. Přitom mi v tom boji za „normativní demokracii“ stále chybí akcent na přirozený, i když nelehký proces vzdělávání, výchovy a konání. A kladu si otázku: jak občany mohou vlastně „napravovat“ ti, kteří stáli na čele subjektů již po listopadu 1989, ti, kteří v této zemi vládli a příčiny tohoto stavu zakládali? Není to tak trochu snímání odpovědnosti právě z nich, vzešli z nich mj. také např. oba poslední prezidenti. Těch představitelů, politické praxe, jejíž kvalita se nám nyní, často i vlastní nedostatečnou mírou uvědomění transformuje v to, že vyhrát může jen ten, kdo do té tzv. demokracie vrazí větší balík peněz a stát jako firma má být řešením. Takže než tlačit na změnu kvality i konec konců kvantity takových lidí v řídích a odpovědných funkcích na úrovni samosprávy a státní správy, právě jim omezit působení a vliv podivných spojenectví napříč politickým spektrem, předhodí se občanovi povinnost prostě si vybrat zase jen z těch a jim podobných? Nebo je opravdu demokracie jen povinným údělem pro ty „zdola“ a „shora“ se budou dále bavit, protože nejít k volbám (tedy i volbu nevolit, kterou v obecném případě osobně neschvaluji) si dotyčný ještě zaplatí? A proto si rozmyslí nás nezvolit. No, v našich, dokonce historických podmínkách mi tento přístup jako řešení nepřijde. A emoce, jež vyvolá, to jako řešení nestačí.
Dnes, kdy je více než evidentní, že se stávající klasické politické strany ocitají v krizi idejí i osobností, je tohle dosti tristní přístup k „zavázání si“ tzv. pevného elektorátu u právě té „své“ strany.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Občané městu, město občanům