Třeštíková: Transformace Prague Film Fund přináší řadu inovací

10.09.2022 12:12

Větší podpora tuzemské kinematografie i pražské ekonomiky

Třeštíková: Transformace Prague Film Fund přináší řadu inovací
Foto: Hans Štembera
Popisek: Radní hl. m. Prahy Hana Třeštíková

Nadační fond Praha ve filmu Prague Film Fund se mění na Pražský audiovizuální nadační fond. Včera tento krok schválilo Zastupitelstvo hl. m. Prahy. Nový název reflektuje celosvětovou změnu názvosloví i trendů v audiovizi a vylepšuje se systém využití prostředků z nadačního fondu. Změny v pražském nadačním fondu připravilo město a správní rada nadačního fondu ve spolupráci s Asociací producentů v audiovizi (APA). 

Anketa

Kdyby ve 2. kole volby prezidenta byli Andrej Babiš a Petr Pavel, kdo by měl váš hlas?

76%
4%
hlasovalo: 25643 lidí

„Není to jen kosmetická změna, do Pražského audiovizuálního nadačního fondu promítáme i řadu novinek a inovací v jeho fungování tak, aby lépe odpovídal aktuálním potřebám města i aktérů z audiovizuálního průmyslu. Větší důraz budeme klást i na podporu pražské ekonomiky, která je na audiovizuální produkci navázaná,“ říká Hana Třeštíková, radní pro kulturu a cestovní ruch.

Založením Nadačního fondu Praha ve filmu Prague Film Fund v roce 2016 začalo hlavní město aktivně podporovat vlastní prezentaci v zahraničí prostřednictvím filmové a televizní tvorby. Šest let poté, v době stále intenzivnější digitalizace umocněné covidovými roky, kdy se vedle klasického filmu dostávají do popředí i další formy audiovizuální produkce, chce hlavní město na tyto změny reagovat. Změnou názvu a Zakládací listiny Prague Film Fund reflektuje celosvětovou změnu trendů i názvosloví. Nyní se běžně mluví o audiovizuálním průmyslu, který v sobě zahrnuje nejen filmovou a televizní tvorbu, ale i streamovací služby a systémy Video on demand jako je například Netflix.

Hlavní podmínkou čerpání finančních prostředků zůstává zobrazení Prahy jako Prahy. Nově bude nadační fond podporovat i studentské audiovizuální projekty s potenciálem účasti na filmových festivalech, nicméně i v těchto projektech musí být zobrazeno hlavní město Praha jako město Praha. Díky lépe nadefinovaným podmínkám žádostí podpoří fond kromě samotného audiovizuálního průmyslu také na něj navázané ekonomiky. Další podmínkou totiž je, že nadační příspěvek bude muset být vynaložen na výrobu audiovizuálního díla výhradně v městě Praze, a to v plné výši, tzn.  100 % nadačního příspěvku z uznatelných nákladů. Hlavní město tak nepřímo podpoří i zaměstnanost, protože až 60 % rozpočtu na výrobu audiovizuálních děl připadá „nefilmovým“ profesím a službám (catering, doprava, ubytování, telekomunikační služby, řemesla aj.).

„Chtěli jsme změnami některých ustanovení v Zakládací listině podpořit roli nadačního fondu tak, aby byla více inkluzivní i pro výhradně české projekty a tím pádem i ty studentské, které často ještě mezinárodní koprodukční partnery nebo zahraniční distribuci mimo festivalový okruh nemají, a přitom dělají v posledních letech české kinematografii skvělé jméno. Zároveň realizaci studentských filmů mohou klíčovým způsobem pomoci poměrově jiné částky než velkým mezinárodním projektům. Celá věc si klade za cíl vyslat signál, že Praha si uvědomuje nejen marketingový potenciál svých lokací, ale je také metropolí, která si váží talentovaných lidí, kteří v ní žijí a pracují," dodává David Havas, předseda správní rady Nadačního fondu Praha ve filmu Prague Film Fund.

Velkou změnou je také rozšíření podmínek pro poskytování příspěvků. Nově mohou žádat i výhradně české produkce, což nebylo dosud možné. Samozřejmě mohou i nadále žádat mezinárodní koprodukce i čistě zahraniční produkce. Všechny projekty nadále budou muset splňovat podmínku zahraniční distribuce. Výjimkou jsou studentské projekty, ty by pro změnu měly mít potenciál účasti na filmových festivalech.

Hlavní město chce také více profilovat Prahu jako destinaci podporující udržitelné podnikání v audiovizi a „zelené natáčení“. V rámci výzev budou žadatelé motivováni k naplňování parametrů udržitelného podnikání a zeleného natáčení. Téma ekologie a udržitelnosti se v rámci audiovize řeší celosvětově a ani česká metropole v tomto nechce zaostávat.

„Jsme rádi, že změna zakládací listiny otevřela Fond novým výzvám v audiovizuálním průmyslu a že Fond bude věnovat pozornost vedle zahraničních produkcí i těm domácím. Věříme, že Praha je nejen přirozeným centrem audiovize v republice, ale zároveň také místem, které si zaslouží objevování talentovanými tvůrci všech generací. Podporou lokální audiovize se Praha přidala k moderním evropským metropolím, kterým záleží nejen na tom, jak se audiovize a kreativita na ni napojená rozvíjí, ale i jestli je šetrná k místu, kde vzniká," připojuje se Magdaléna Králová, výkonná ředitelka Asociace producentů v audiovizi.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

věk dožití ve zdraví

Sama zde píšete toto: ,, V roce 2017 byl obvyklý věk dožití ve zdraví u mužů 61 let a u žen 62 let.“ Jak ale tedy vysvětlíte, že vy prosazujete odchod do důchodu déle, a to třeba i o 5 a více let?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Dostál (Stačilo!): Analyzovat nálady USA, než se budeme vrhat do cizích válek

8:14 Dostál (Stačilo!): Analyzovat nálady USA, než se budeme vrhat do cizích válek

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k NATO.