Tento nesoulad má konkrétní dopad na obyvatele a mimo jiné i na výplatu dávky státní sociální podpory příspěvku na bydlení z důvodu podkročení administrativní hranice pro stanovení výše normativních nákladů pro výpočet této dávky, konkrétně mám na mysli město Karviná, 50 až 100 tisíc obyvatel. Výsledky sčítání lidu jsou v rozporu s realitou vedenou základními registry s rozdílem minimálně 300 tisíc obyvatel v celé České republice. Konkrétně tedy ve statutárním městě Karviná jde dle zjištění Českého statistického úřadu o počet obyvatel 49 881 k 1. lednu 2022, avšak registr obyvatel prezentuje počet 51 866 obyvatel ke stejnému datu. Obě čísla zahrnují taktéž cizince. Čili rozdíl více než 2000 obyvatel.
Dopad na občany Karviné pak konkrétně znamená, že mají od 1. července 2022 snížený příspěvek na bydlení až o tisíc korun měsíčně. Jde hlavně o osoby nízkopříjmové, zejména seniory s nízkým důchodem bez možnosti dosažení další dávky.
MPSV, respektive úřad práce, při výpočtu aplikuje stanovení počtu obyvatel obce právě z dat ČSÚ, nikoliv na základě zákonem stanovené povinnosti, ale pouze protože tak činí tradičně, protože to tak dělali vždy. Ptám se, jestli již není možné od toho upustit a začít se právě věnovat jenom jednomu číslu.
V neposlední řadě je třeba aplikovat aktuální data z registru obyvatel i na příděl obcím ze sdílených daní dle RUD a stejně tak i při výpočtu příspěvku státu na výkon přenesené působnosti obcím. Jde i o města Olomouc, Teplice, Bílina, Litomyšl a tak dále. Poněvadž se jedná o průřezový problém Ministerstva vnitra a tak dále, více ministrů, a celní správy, obracím se v této věci právě na vás, pane premiére.