Ing. Jiří Dolejš

  • KSČM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,27. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

13.12.2021 9:35:47

Co s rozpočtem na rok 2022 ? Sněmovna zbytečně ztrácí čas

Co s rozpočtem na rok 2022 ? Sněmovna zbytečně ztrácí čas

Klíčovým úkolem nové sněmovny bude schválení rozpočtu na rok 2022. Budoucí vláda kritizuje návrh vlády v demisi, že počítá s velkým schodkem. mění se také makroekonomická prognóza. A pořád nevíme jak bude vypadat provizorium a jaké může mít dopady.

První návrh zpracovala ještě vláda Andreje Babiše v květnu 2021. Ministryně Schillerová plánovala tehdy ještě schodek na příští rok 390 miliard při očekávaném růstu ekonomiky 3,7%.  Končící vláda musela po volbách předložit svůj návrh sněmovně znova. Přesto že navrhovaný deficit byl kvůli očekávanému zlepšení vývoje snížen na  376,6 miliard, budoucí vláda Petra Fialy .kritizuje návrh zejm. za příliš velký schodek. V době nejdrastičtější krize v roce 2020 skončil schodek státního rozpočtu na 367 miliardách. Pětikoalice odmítá rozpočet podpořit a chce ho nyní vrátit k přepracování.    Další problém je, že optimismus z léta 2021 pokud jde o makroekonomický vývoj, poněkud vyprchal. Návrh rozpočtu předložený končící vládou počátkem listopadu nově zvolené sněmovně stál ještě na makroekonomické prognóze ze srpna 2021.  Ta očekávala na letošní rok 2021 růst HDP  o 3,2% a na rok 2022 dokonce o 4,2%. Mezi tím se ale situace změnila. Listopadový odhad vývoje HDP v ČR Ministerstvo financí snížilo pro rok 2021 na 2,5% a na rok 2022 na 4,1%.. ČNB dokonce přepočítala na roce  2021 růst reálného HDP kvůli inflaci na pouhých 1.9% a v roce 2022 na  3,5%. Na takto zhoršené prognózy musí rozpočet reagovat.   To předpokládá, aby rozpočtový výbor sněmovny  okamžitě rozpočet projednal a předložil sněmovně návrh usnesení o dalším postupu. Vrátit rozpočet k přepracování znamená určit základní parametry úprav a termín, kdy má být předložen znovu do sněmovny. Jaké škrty ve výdajích jsou vůbec reálné. O podobě sociálních transferů či kompenzací podnikatelům rozhodne nová politická reprezentace. Její původní představy o snížení deficitu o celých 100 miliard jsou ale nereálné.     Volební vítězové by se t měla odpovědně věnovat přípravě rozpočtu popř konkretizaci představ o konsolidaci veřejných financí. Ne netratit čas na zástupných problémech a tahanicích. V každém případě první měsíce roku budou probíhat v rozpočtovém provizoriu.   A to znamená, že musí počkat investiční výdaje vlády a že provozní výdaje se čerpají jen na úrovni předchozího roku. Čím déle by tento stav trval, tím by to bylo nepříjemnější. Tady už nelze ztrácet čas.     Konkrétně to znamená,  že do jara se nebudou zvyšovat platy a schvalovat tarifní tabulky, nebude možné přesouvat prostředky mezi kapitolami ani z vládní rozpočtové rezervy. Nemožné bude vypisovat nové dotační tituly, což může přímo narušit plynulost další pomoci ekonomice, ale také investiční akce, rozvoj regionů a čerpání evropských peněz. A to vše za podmínky že nedojde k dalšímu lockdownu a že se zvládne dramaticky rostoucí inflace zejména u energii.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama