Ing. Karel Šidlo

  • KSČM
  • Plzeňský kraj
  • Vyšetřovací komise pro vyšetření závažných pochybení, která se stala při přípravě a realizaci stavby dálnice D47
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,31. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

20.11.2014 11:32:11 - volič z ČR

povinné ručení

Pokud teď někdo nemá povinné ručení, v případě nehody musí platit České kanceláři pojistitelů penále, a to ze svého, za každý den, který jezdil bez něj. Nyní ale prý chcete tuto povinnost platit přenést z jednotlivců na pojišťovny. Zajímalo by mě proč? Proč mají za chyby jedinců platit jiní? Děkuji za vysvětlení

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

21.11.2014 15:17:10 - Ing. Karel Šidlo
Vážený pane,

děkuji za dotaz. jsem rád, že mám příležitost vysvětlit co nás vedlo k návrhu změny zákona č. 168/1999 Sb. o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla.

Zcela nesystémovou změnou uvedeného zákona přijetím poslaneckého návrhu ODS v minulosti, bez řádného projednání v připomínkovém řízení, došlo k následující situaci. Na základě platného zákona jsou vlastníci nebo provozovatelé zjištěného nepojištěného vozidla povinni i bez způsobení škody tímto vozidlem odvádět do garančního fondu nestátní organizace České kanceláře pojistitelů mnohonásobně vyšší denní sazbu než je vlastní výše pojištěného. Ke zjištění dochází pouhým porovnáním databází evidovaných vozidel a databází povinného pojištění. Tuto činnost provádí ČKP a bez jakéhokoliv časového omezení předepisuje povinnost uhradit dlužnou částku příspěvku, včetně úroků.  Tím vystavuje do neřešitelné situace celou řadu občanů, kteří nejsou vlastníky či provozovateli zjištěných vozidel. Příčinou situací, kdy se vozidlo do databáze nepojištěných může dostat je mnoho např. dědictví, institut polopřevodu, kdy nedojde k jeho dokončení dle zákona, neprovozovaná vozidla nevyřaditelná z evidence vozidel využívaná pouze jako sbírková a pod. Vymáhané částky jsou astronomické a často vedou k vyhlášení exekucí na občany.

Přitom příspěvek do garančního fondu od pojišťoven je povinný i v současnosti, s tím nemá naše novela nic společného. V případě vzniku škody nepojištěným vozidlem, i bez příspěvku občanů, ČKP vyplatí škodu za nepojištěné vozidlo z garančního fondu, který má v současné době dostatečnou hotovost. Celá výše škody je následně soudně vymáhána ČKP na nepojištěném a s více než 92% úspěšností se vrací zpět do fondu.

Při vzniku nehody a škody probíhá správní řízení s udělení pokuty od obce s rozšířenou působností ve výši   5 000 až 40 000 Kč, která je příjmem obce. Současně dochází k trvalému vyřazení vozidla z registru silničních vozidel.

Naší snahou je zabránit zbytečné finanční šikaně občanů ze strany ČKP, která dle pravomocí ze zákona může neomezeně zvyšovat své zisky, které nemají s funkčností celého systému úhrady škod způsobených nepojištěnými vozidla nic společného. Současně dle vyjádření Ministerstva financí ČR naše novela nezpůsobí žádné navýšení zákonného pojištění vozidel.

Věřím, že jsem dostatečně odpověděl na Váš dotaz.

Přeji pěkný den.

Ing. Karel Šidlo

poslanec PS PČR