Ing. Ladislav Kos

  • HPP 11
  • Praha 11
  • zastupitel měst. části
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,32. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

06.01.2020 17:21:00

Nesmířím se s tím, že nový stavební zákon píší developeři sami sobě na míru

Nesmířím se s tím, že nový stavební zákon píší developeři sami sobě na míru

Letos by měl přijít do Sněmovny i Senátu tzv. nový stavební zákon. V posledních letech již druhá změna.

Roku 2017 začal proces omezení občanské veřejnosti novelou stavebního zákona, nyní má svoji úlohu dokončit rovnou nový zákon. Koncem loňského prosince skončilo připomínkování paragrafového znění a nyní probíhá vypořádání připomínek na Ministerstvu pro místní rozvoj (MMR).   

Jak již bylo mnohokrát konstatováno, nový stavební zákon píše pro Ministerstvo pro místní rozvoj Hospodářská komora perem developerů, rezignujíc přitom na vážné ohrožení mnoha atributů kvality života, ochranou životního prostředí počínaje                a ochranou památek konče.

Troufnu si říci, že betonování české krajiny a měst bez ohledu na základní pravidla ochrany přírody a zdraví obyvatel je to nejhorší, co nový stavební zákon přinese a zjevně je to jeho prioritní úkol.     

Stavební zákon, jak ukazuje navržené paragrafované znění, má otevřít stavidla výstavbě všeho druhu. Čím?

Např. tím, že vyškrtne většinu pravomocí odborných úřadů a přesune rozhodování pouze na stavební úřady. V praxi to bude znamenat zrušení závazných stanovisek dotčených orgánů státní správy ke stavební dokumentaci a jejich nahrazení stanoviskem, které vytvoří „odborníci“ soustředěni na stavebním úřadu. Bude tak docházet k absurdním situacím, kdy se k běžné agendě ochrany prostředí bude vyjadřovat odbor ochrany prostředí, který zůstane součástí obecního či krajského úřadu, zatímco k agendě ochrany prostředí v nově plánovaném stavebním záměru se bude vyjadřovat úředník stavebního úřadu. Bude tak docházet k fatálním kolizím výkonu jedné kompetence dvěma různými úřady.

Nebo tím, že stavebním úřadům bude „velet“ jeden Nejvyšší stavební úřad, jehož vedení bude jmenovat vláda. V hierarchii pak budou následovat Krajské stavební úřady a stavební úřady na obcích s rozšířenou působností. Není jistě pochyb o tom, jak bude Nejvyšší stavební úřad pod kuratelou vlády, i jemu podřízené krajské a místní stavební úřady, rozhodovat.

A co vybrat ze zákona samého jako největší absurditu? Třeba automatické vygenerování stavebního povolení, pokud úřad nerozhodne v termínu (tzv. fikce souhlasu).           

A tím bude „zájem stavět za každou cenu“ povýšen nad všechny veřejné zájmy.

Ministryně Dostálová (MMR) prohlásila, že připomínky, které jdou proti duchu zákona, nebudou akceptovány. Na otázku, kdo si přeje a potřebuje nový stavební zákon je již dnes známa odpověď – developeři a jejich podporovatelé ve vládě, parlamentu a Hospodářské komoře.

Další kroky putování stavebního zákona budu nejen sledovat, ale i ostře komentovat a zejména dělat všemožné kroky  pro jeho „vhození do koše“.

Kde a jak se ve svém životě potýkám s problematikou stavební tématiky a vlivu na veřejný prostor? Jako občan, jako zastupitel, jako senátor:

do r. 2009: Člen spolku OPTIM-EKO, jehož zásluhou se podařilo oddálit JV část pražského okruhu mimo obytnou oblast, ochrana zelených ploch na Praze 11 před zástavbou.

2009: Zakladatel spolku Za hezké háje, o.s. pro ochranu zelených ploch na Hájích, P11. Stovky místních obyvatel se potýkaly se stavebním záměrem developera Central Group, a.s. ul. Výstavní/ Exnárova.

2009: Spoluzakladatel místního Hnutí pro Prahu 11 (HPP 11), v letech 2010/ 2014/ 2018 výhry HPP 11 v komunálních volbách. Hnutí pro Prahu 11 reflektuje přání místních lidí na správu jedné z nejhustěji obydlených oblastí ČR (Jižní Město – Praha 11) ve   smyslu udržitelné kvality životního prostředí.

2010-2014: Jako zastupitel MČ Praha 11 hájím zájmy obyvatel proti nežádoucí výstavbě: kombinace politické (prodeje městských pozemků) a developerské lobby (zájem o výstavbu na zelených plochách), díky svým veřejným aktivitám jsem byl sledován detektivní agenturou ABL na objednávku tehdejší politické reprezentace.

2016-2019: Od roku 2016 řeším již jako senátor obv. č. 19 novely stavebního zákona a zákona EIA (vliv staveb na životní prostředí), samozřejmě hájím zachování role a účasti veřejnosti a spolků ve stavebních procesech. Účastním se v Senátu seminářů a      diskusí na téma výstavby v Praze a omezování úlohy veřejnosti v nových zákonných úpravách.

Od r. 2017 jsem kritik návrhu Metropolitního územního plánu Prahy. Jsem jedním ze signatářů podání senátorů k Ústavního soudu ve věci vyloučení spolků ze stavebního řízení v novele stavebního zákona v r. 2017.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama