ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,05. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

18.09.2012 16:10:32

Vysoké ceny mobilních služeb nepřiměřeně zatěžují české domácnosti

 Vysoké ceny mobilních služeb nepřiměřeně zatěžují české domácnosti

Internetová a mobilní komunikace je naší každodenní činností. Elektronická komunikace jednoduše uchvátila dnešní svět. Být neustále on-line či alespoň na telefonu se stalo samozřejmostí tak jako dát si po ránu černou kávu.

Kávu si však uvaříme za pár korun v pohodlí našeho domova či koupíme v naší oblíbené kavárně. S cenami za mobilní služby to už však tak výhodně nevypadá.

Jak může nízká kvalita znamenat vysoké ceny

Čeští uživatelé mobilních operátorů jsou přitom velmi dobří zákazníci, neboť volají a píší velmi často. Bohužel však, jak dokládá zpráva OECD z dubna letošního roku, v Evropě za jedny z nejvyšších cen. Dle této zprávy jsou ceny mobilních služeb v ČR stále výjimečně vysoké v porovnání s jinými zeměmi. Čeští operátoři sice trvají na skutečnosti, že ceny jejich produktů klesají, ale prázdné peněženky jejich zákazníků říkají něco jiného. Nepřijatelně vysoké ceny za mobilní služby tak představují značnou zátěž nejen pro domácnosti, ale i pro podnikatele.

Vysoké ceny mobilních služeb by měly přinejmenším českým mobilním operátorům umožnit dostatečný prostor pro investice do mobilních sítí. Bohužel se tak neděje. Výsledkem pak je skutečnost, že v ČR máme jednu z nejhorších, ale zároveň nejdražších 3G sítí. V poslední době se stále více hovoří o podpoře české ekonomiky a exportu, drahé telefonní hovory či přenosy dat jsou však s tímto cílem v rozporu. Běžný podnikatel či živnostník při současných cenách za datové přenosy bude jen velmi obtížně v zahraničí stahovat potřebné dokumenty či posílet e-maily. A to je třeba změnit! Skutečnost, že prostor pro pokles cen mobilních služeb existuje, dokládají i vysoké marže operátorů.

O vstup na český trh usiluje další hráč

Trh mobilních služeb je v ČR rozdělen mezi tři hlavní lídry, které jistě není třeba představovat. Potencionálních nových zákazníků je minimum, těch nespokojených s cenou a kvalitou však, troufám si tvrdit, „pár“ bude. Nedostatek nových zákazníků a finanční náročnost podnikání v oblasti mobilních služeb má za následek, že se na český trh další nový hráči příliš nehrnou. Nedávnou výjimkou je finanční skupina PPF, která se, spolu na trhu již etablovanými mobilními operátory, přihlásila do vypsaného výběrového řízení ČTÚ o volné kmitočty pro rychlé mobilní sítě nové generace. Od nového hráče, který se na českém mobilním trhu snad postupně prosadí, se očekává snížení cen mobilních služeb v ČR.

Tarif: kvalita za přijatelnou cenu, dočkáme se?

Tarif, který by čeští mobilní operátoři mohli označit jako kvalita za přijatelnou cenu, v ČR zatím neexistuje. Český klient si jistě zaslouží mnohem více. Podmínky pro vstup nového hráče na trh mobilních komunikací již v rámci aukce ČTÚ do jisté míry vytvořeny byly. Do budoucna však bude klíčové přilákat další nové subjekty, neboť s jedním novým hráčem se spokojit nelze. Na operátory musí být systematicky vyvíjen dostatečný tlak k poklesu ceny. Například zavedení v zahraničí běžného účtování po vteřinách jako standardu by se v ceně jistě projevilo. Požadovat větší aktivitu ČTÚ jako nezávislého kontrolního orgánu je zcela na místě. Jen pak se tarif: „kvalita za přijatelnou cenu“, stane na českém trhu mobilních služeb běžným standardem.


Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama