Ing. Miroslav Kalousek

  • TOP 09
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -2,14. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

24.03.2011 14:17:24

Kalousek (TOP 09): Živnostníci - nižší odvody ale i nižší důchody

Kalousek (TOP 09): Živnostníci - nižší odvody ale i nižší důchody

V hodnocení právě představené daňové reformy mnohdy zaznívá, že se rozevírají nůžky mezi odvodovým zatížením zaměstnanců a OSVČ. Zapomíná se však, že se výrazně sníží platby, které OSVČ získají ze systémů sociálního zabezpečení, hlavně důchody.

O odvodech OSVČ a zaměstnanců se vedou debaty dlouhé roky. Zastánci vyššího zatížení živnostníků argumentují poměrem výnosů různých odvodů, které obě skupiny reálně odvádějí. Např. výnos daně z příjmů ze závislé činnosti dosáhl v roce 2010 čtrnáctinásobku inkasa daně z příjmů na základě daňového přiznání. Zaměstnanců je přitom asi jen čtyřikrát více než živnostníků. Podobně se uvádí čísla u zdravotního a sociálního pojištění.

Zastánci nižšího odvodového zatížení živnostníků zase argumentují, že OSVČ nemá stejná práva jako zaměstnanec, např. nemá zaručenou omezenou pracovní dobu, nemá právo na odstupné či na minimální mzdu. Kromě toho živnostníci vytvářejí pracovní místa, kreativně musí hledat příležitosti na trhu a pružně reagovat na změny poptávky či výše nákladů. Oproti zaměstnancům jsou také více zatíženi administrativními povinnostmi.

Obě dvě strany mají pravdu a v zásadě existují dvě cesty, jak lze situaci řešit:
1) Na příjmové straně – zvýšit odvody živnostníků a snížit odvody zaměstnanců.
2) Na výdajové straně – dávky z veřejných rozpočtů uzpůsobit skutečné odvodové zátěži.
Zvyšování daňové zátěže by způsobilo velký problém a existenční ohrožení drobných živnostníků, především řemeslníků, kteří mají vysoký poměr nákladů ke svým příjmům. Této skupině proto navrhuji výrazné snížení odvodové zátěže. Zároveň ale jednoznačně říkám, že nízké odvody se musí projevit ve snížených platbách ze systému sociálního zabezpečení. Pro ilustraci uveďme konkrétní příklad.

Představme si zaměstnance s hrubou mzdou ve výši 30 000 Kč měsíčně a živnostníka se stejně velkým hrubým ziskem. Zatímco nyní by se živnostníkovi počítal důchod z dvojnásobně nižšího základu, nově bude jeho důchod počítán na základě skutečně odvedené částky, tj. z pětinásobně nižší částky. Ano, bude mít sice nízkou 6,5% sazbu z hrubého zisku a bude za sebe osvobozen od daně z úhrnu mezd, nicméně pokud si chce zajistit vyšší důchod, může se rozhodnout nízkou sazbu dobrovolně zvýšit a platit si vyšší pojistné. Na tento fakt by se nemělo zapomínat.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama