Ing. Radka Maxová

  • europoslankyně
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,24. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

02.02.2017 8:35:26

Stejná minimální mzda ve všech státech EU? Je to jen další populistické gesto

Stejná minimální mzda ve všech státech EU? Je to jen další populistické gesto

Alarmující návrh předsedy Evropské komise Jean-Claude Junckera

Předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker opětovně vyzval členské země EU, aby ve svých právních řádech garantovaly občanům minimální mzdu a současně zaručily finanční podporu nezaměstnaným, kteří aktivně hledají práci. Juncker podobná levicová prohlášení deklaroval už před svým zvolením předsedou EK a někteří členové komise teď navrhují, aby v EU bylo možné zavedení takovéto mzdy právně vynucovat.

Tento návrh je pro mě alarmující. Poslední dobou se v Česku i Evropě velmi často objevují návrhy, které způsobem hospodaření připomínají úplně jiné režimy s hesly typu „všechno rovně všem“. Bohužel to nikoho už moc neznepokojuje, i když z praxe dobře víme, že něco takového nelze zavést bez ztráty demokracie. Někteří levicově orientovaní evropští politici jako by si ani nevšimli, že je celý svět v rychlém pohybu a že ani samotná Evropská unie nebude za pár let, ne-li měsíců, určitě vypadat tak jako dnes.

Nemůžeme se v EU opírat o legislativy jednotlivých zemí, které většinou vznikly po druhé světové válce. Navíc vznikaly ze zcela jiných důvodů, vycházely ze zcela jiných kořenů a ještě se opírají o různé národní zvyklosti, tudíž nejsou a nikdy ani nebudou kompatibilní. A to nemluvím o finančních nákladech pro jednotlivé evropské země. Každý stát se v současné době musí rychle přizpůsobovat situaci, jíž způsobila a stále ještě způsobuje migrační vlna. Fixní zavedení minimální mzdy  - s nadsázkou řečeno ve všech státech EU stejně - je pro hospodářství jednotlivých států cestou do pekla.

Navíc není jasné, jak bychom měli začít. Jak například zjistit a kontrolovat, kdo práci skutečně hledá a kdo ne apod.? Základní záchytný sociální systém má přece každý stát už dávno, a je proto nesmyslné zatěžovat nyní jednotlivé země v rámci nějaké imaginární sociální rovnosti dalšími legislativními úpravami a jejich finančními dopady.  

Liší se totiž i názory na přístup k samotné minimální mzdě. Může to být i motivační nástroj pro občany, má ale i své negativní dopady na byznys a následně i nabídku práce. Mzdy by neměly narušovat konkurenceschopnost firem a blokovat tak růst jednotlivých ekonomik. V České republice byla minimální mzda zavedena poprvé v roce 1991, od té doby jsme ji ale měnili už devatenáctkrát!!! Naposled od 1. ledna 2017, odkdy činí 11 000 korun (tedy 66 korun za hodinu).

Během roků 2000 a 2006 se ale zvyšovala dokonce i dvakrát za rok: v lednu 2000 o 400 korun, přičemž v červenci stejného roku ještě o dalších 500 korun; v roce 2006 se nejdřív zvýšila o 385 korun a poté ještě jednou o dalších 385 korun. Nejvíc minimální mzdu zvýšila naše vláda v průběhu let 2013–17, když nejdřív vzrostla o 700 a naposled dokonce o 1 100 korun. Jestli podobně fungují sociální systémy i v ostatních státech EU, nemá si Evropská komise na co stěžovat.

Zavedení principu „stejná práce x stejné místo x stejná mzda“ v celé EU je jen další populistické gesto, které není v praktickém světě možné aplikovat bez ohrožení demokracie, svobody podnikání a zachování konkurenceschopnosti jednotlivých zemí. Nezbývá proto než doufat, že se v řadách evropských poslanců najde stále více těch, kteří upřednostňují základní demokratické principy a nedopustí, aby podobné návrhy prošly.

Radka Maxová

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama