JUDr. Alena Schillerová, Ph.D.

  • BPP
  • místopředsedkyně vlády
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,14. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

12.02.2020 17:02:00

Jde tedy o nejvýraznější snížení sankcí v daňové oblasti

Jde tedy o nejvýraznější snížení sankcí v daňové oblasti

Projev na 40. schůzi Poslanecké sněmovny 12. února 2020, návrh na změnu zákona, daňový řád.

Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, dovolte mi, abych ve stručnosti uvedla návrh zákona, kterým se mění zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.

Předložený zákon je zejména realizací projektu Moje daně, neboli moderní a jednoduché daně a věnuje se především čtyřem základním tématům z oblasti správy daní, a sice k podpoře elektronizace, k zjednodušení kontrolních postupů, revizi sankčního systému a zavedení institutu zálohy na daňový odpočet. Vzhledem k tomu, že návrh je nyní projednáván ve třetím čtení, myslím si, že jeho podrobné představení není nutné, protože byl představován ve všech čteních předcházejících. A v diskuzi, která na plénu i ve výborech k vládnímu návrhu proběhla, poněkud zanikají tyto hlavní pilíře novely, což je způsobeno zejména vytrháváním jednotlivých témat z celkového kontextu.

Objevuje se tak například kritika toho, že se snižují úroky hrazené daňovému subjektu. Ale už se nedodává, že se snižují veškeré úroky na jednotnou cenu peněz - platnou v soukromoprávní oblasti. Snižují se tak především úroky hrazené daňovými subjekty, které představují více než dvacetinásobně vyšší objem finančních prostředků. Jde tedy o nejvýraznější snížení sankcí v daňové oblasti od počátku vytvoření nové daňové soustavy na začátku 90. let a vytvoření férového a přehledného systému, který kvitoval i Nejvyšší správní soud.

Kritizuje se prodloužení lhůty o 15 dní pro vrácení nadměrného odpočtu u nekontrolovaných daňových subjektů, ale už se nedodává, že je to nezbytný důsledek pro to, aby správce daně mohl ulevit těm kontrolovaným, kterým je celý nadměrný odpočet zadržován leckdy déle než rok.

Díky zavedení zálohy na daňový odpočet bude možné nespornou část zadržovaných prostředků vyplatit bez nutnosti čekat na ukončení vyměřovacího řízení. Je namítáno, že se ruší toleranční doba pro pozdní platbu daně a pro podání daňového přiznání, ale už se nedodává, že je nahrazena zvýšením limitu pro vznik sankcí a jejich současným snížením, v důsledku čehož bude pro drtivou většinu subjektů tolerance daleko delší.

Malí a střední podnikatelé tak budou moci delší dobu meškat se zaplacením daně bez rizika vzniku úroku z prodlení.

Použiji-li příměr, používaný kolegy z opozičních stran, že si patnáctidenním prodloužením lhůty pro vrácení nadměrného odpočtu veřejné rozpočty meziročně půjčují 24 mld., tak by bylo spravedlivé přiznat, že díky novému pojetí tolerance bude garantována i bezúročná půjčka ze strany státu, a to nejen na dani z přidané hodnoty, ale na všech daních. Například ten, kdo platí 50 tis. korun, bude moci bezúročně meškat 74 dnů, při dani 100 tis. korun to bude 37 dní.

Asi nikoho nepřekvapí, že stanovisko Ministerstva financí k většině pozměňovacích návrhů, uplatněných ve druhém čtení, bude negativní. Důvody našeho postoje byly uvedeny v písemném stanovisku a podrobně diskutovány na garančním rozpočtovém výboru.

Dovolím si zde však okomentovat pozměňovací návrh, na jehož přípravě Ministerstvo financí spolupracovalo. Jde o pozměňovací návrh paní předsedkyně rozpočtového výboru Vostré, který reaguje na nedávný nález Ústavního soudu ve věci formulářových podání. Ačkoliv dlouhodobě považuji za žádoucí, aby legislativní změny v daňové oblasti pokud možno procházely komplexním legislativním procesem a diskusí s odbornou veřejností, jako je tomu u vládních návrhů zákonů, v tomto případě bylo nutné operativně zareagovat na situaci, která nastala v době, kdy už vládní návrh byl předložen Poslanecké sněmovně. Ústavní soud zrušil ustanovení daňového řádu u formulářových podání ke konci letošního roku, a tím fakticky určil vládě a zákonodárcům lhůtu pro přijetí úpravy nové, která zrušenou úpravu nahradí v duchu závěru nálezu Ústavního soudu.

S ohledem na skutečnost, že standardní legislativní proces zpravidla trvá v České republice déle než jeden rok, považuji cestu poslaneckého pozměňovacího návrhu k již předloženému sněmovnímu tisku, který navíc novelizuje stejný paragraf, za prakticky jedinou, která garantuje včasné přijetí a současné vytvoření dostatečného prostoru pro následný legislativní proces vyhlášek ve věci daňových formulářů, k jejichž vydání by mělo být Ministerstvo financí nově zmocněno.

Z tohoto důvodu tedy pozměňovacímu návrhu paní předsedkyně Vostré vyjadřuji podporu.

V tuto chvíli děkuji za vaši pozornost a jsem připravena odpovídat na případné další podněty.

Děkuji.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama