17.04.2020 16:04:00
                            
                            
                                Mezi ministerstvem a Národní rozpočtovou radou je právní spor
                            
                            
                            
                                    
                                
                            
                                
                                     Projev na 20. schůzi Senátu 17. dubna 2020 k návrhu zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti 
                            
                            
                        
                        
                            Už jenom velmi krátce. Já jsem všechno řekla, co jsem říct chtěla. Já 
si stojím za svým návrhem, který jsem předložila. A jen, pane senátore 
Goláni, tuto krizi nezpůsobila tato vláda, tuto krizi způsobila 
pandemie, na kterou vláda musela reagovat, aby ochránila své občany. 
Takže to je to korektní. A já jsem jenom reagovala na poznámky, jak 
probíhaly v rámci rozpravy. A pokud padají, já samozřejmě reagovat 
musím, jinak bych tady staré věci, pravěk bych tu nevytahovala, když 
budu citovat klasika. Takže to je vše, co jsem k tomu chtěla říci. Já 
prostě říkám, že mezi ministerstvem financí a Národní rozpočtovou radou 
je to právní spor, bych řekla, zásadně právní spor. Stojím si za tím, že
 bohužel nám to zákon neumožňuje a že nechceme zaškrtit ekonomiku, 
nechceme zvyšovat daně, nechceme škrtat, proto potřebujeme toto fiskální
 pravidlo. A souhlasím ještě s vámi některými, kteří jste tady řekli, že
 by byla dobrá novela toho zákona, řádná novela. Já souhlasím, ta by 
rozhodně dobrá byla, aby přizpůsobila tento zákon národním pravidlům v 
jiných členských státech, které dávají vládě, když se stane takováto 
bezprecedentní věc, a ona se teď stala po x letech poprvé, takovou 
pandemii jsme tu měli naposledy před sto lety, španělská chřipka, pokud 
si vzpomínám, jinak tu nic takového nebylo, ta byla samozřejmě horší, 
než je covid u nás aspoň, máme to pod kontrolou, tzn. aby dávala 
fiskální prostor, když se něco takového stane. My to nemáme v zákoně a 
já si proto říkám o rozvolnění, o únikovou klauzuli, jak to má Německo, 
jak to má celá řada jiných zemí, to je celé, takže o tom je tento spor.
	A o tom, že byste chtěli tím nutit vládu šetřit, no, já to řeknu úplně 
jednou větou. Pokud by zákon neprošel, a já o něj budu bojovat dál, já 
prostě chci vybojovat to, co považuji za správné pro rozvoj této země, 
tak skutečně budeme příští rok, protože zvyšovat daně nebudeme v žádném 
případě, k tomu jsme se zavázali v programovém prohlášení vlády a 
neuděláme to už jen proto, co se stalo, protože to máme v programovém 
prohlášení vlády, tak bych skutečně musela škrtat 150 mld. A to je 
prostě pro rozvoj ekonomiky naprosto konečná. Tzn. to, co se teď stalo, 
bychom ještě pohřbili. A my chceme naopak zemi z této krize vyvést.
	A co se týče municipalit, já jsem ráda, že jsou takto sanované. 
Podívejte se do některých okolních zemí, kde nejsou takto přebytkové 
municipality a mají prostor, protože třeba investiční aktivita krajů, 
měst a obcí, já teď tady tabulky nemám, ale mohu to vzít někdy příště, 
se v loňském roce pohybovala v průměru, samozřejmě se to liší region od 
regionu, pod 60 %, takže rozhodně prostor je tam obrovský pro investiční
 aktivity. A určitě i tím se pomůže ekonomice.
	Děkuji vám.