JUDr. Michal Hašek

  • PRO
  • Jihomoravský kraj
  • krajský zastupitel
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,26. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

24.02.2010 11:09:04

Hašek a Slamečka: Silnice R 52 je prioritou

Hašek a Slamečka: Silnice R 52 je prioritou

Klíčovým dopravním stavbám, plánovaným na území Jihomoravského kraje, byla věnována úterní návštěva ministra dopravy Gustava Slamečky a jeho náměstků v Brně, Pohořelicích a Mikulově. Ministr přijel na pozvání hejtmana Michala Haška.

 Hašek a Slamečka: Silnice R 52 je prioritou

 

BRNO/MIKULOV – Klíčovým dopravním stavbám, plánovaným na území Jihomoravského kraje, byla věnována úterní návštěva ministra dopravy Gustava Slamečky a jeho náměstků v Brně, Pohořelicích a Mikulově. Ministr během ní jednal s členy Rady Jihomoravského kraje a také se starosty obcí, jichž se dotýká problematika rychlostních silnic R 43 a R 52. Jednání se zúčastnil také velvyslanec České republiky v Rakousku Jan Koukal.

            „Děkuji panu ministrovi za péči, kterou těmto strategickým projektům věnuje. Za sebe mohu slíbit, že v rámci celostátního plánu rozvoje strategických silnic budu usilovat o to, aby tyto stavby měly prioritu,“ řekl na tiskové konferenci v Brně hejtman Michal Hašek. Ministr dopravy seznámil se současnou situací ve financování klíčových dopravních staveb a s  přípravou zmíněného vládního dokumentu, který má řešit plán výstavby i financování strategických dopravních staveb na příštích deset let. Vláda bude podle něj muset rozhodnout pro některou z variant financování (například partnerství soukromého a veřejného sektoru, vydání speciálních státních dluhopisů aj.), která by mohla ukončit současnou velkou rozestavěnost těchto staveb.

„Bereme silnici R 52 jako špičkovou prioritu nejen z hlediska významu pro kraj a republiku, ale také pro její nadregionální význam. Připomínám uzavření mezivládní dohody s Rakouskem, která stanoví jednak trasu tohoto propojení, jednak stanoví určité termíny,“ řekl ministr. K variantám silničního spojení, navazujícího na rakouskou severní dálnici, ministr Gustav Slamečka řekl, že ani případná východní varianta přes Reintal, ani západní přes Laa an der Thaya nebudou mít na rakouské straně pokračování. „Těžko brát vážně trasu, která končí na Rakouské straně na silnici se zákazem vjezdu vozidel nad 12 tun. Z tohoto pohledu jsme si definovali, že R 52 je komunikace, kterou se budeme vážně zabývat. V její přípravě pokračujeme tam, kde je to možné, než se uvolní větší objem finančních prostředků, abychom mohli začít stavět,“ komentoval ministr Gustáv Slamečka. Ministr seznámil novináře rovněž se stavem jednání o budoucích silnicích R 55 a R 43 a zmínil se také o připravované revitalizaci silnice, spojující Pohořelice se Znojmem. Na ní by měly být odstraněny nebezpečné úseky a body.

Hejtman Michal Hašek připomněl reakci Jihomoravského kraje na skutečnost, že Nejvyšší správní soud loni na konci roku zrušil Územní plán VÚC Břeclavsko. Zastupitelstvo bude ve čtvrtek projednávat změnu zadání Zásad územního rozvoje kraje, jejímž obsahem bude doplnění a posouzení všech známých variant významných dopravních staveb tak, aby do budoucna nemohl být tento plánovací dokument zpochybňován. Připomněl rovněž nedávnou žádost krajského zastupitelstva o změnu vládního usnesení, týkajícího se plánovaného obchvatu Břeclavi. Ministr souhlasně konstatoval, že územní plán města počítá pouze s dvoupruhovým obchvatem a že zmíněné usnesení vlády stojí proti tomuto dokumentu.

Český velvyslanec v Rakousku Jan Koukal ve svém vystoupení informoval o pondělním jednání hejtmana Michala Haška s dolnorakouským hejtmanem Erwinem Pröllem, který „dal jasně najevo, že Rakousko vůbec neuvažuje, že Česká republika by nedodržela mezivládní dohodu sledující napojení rakouské severní dálnice na českou rychlostní silnici na přechodu Drasenhofen-Mikulov.“

Rakouská strana podle něj několikrát jasně deklarovala, že více než 15 let nepřipravuje žádné alternativní řešení směrem k Reintalu a v nejbližších 20 letech žádné takové řešení připravovat nebude. Je to dáno jednak charakterem tamní krajiny se stovkami vinných sklepů, jednak další prioritou – budovaná dálnice je ve skutečnosti obchvatem jednotlivých obcí na současné spolkové silnici směrem k Drasenhofenu. „Sám hejtman Pröll několikrát prohlásil, že obchvat obcí k hranicím bude postaven jako dálnice bez ohledu na to, jaké bude řešení na české straně. S tím je třeba počítat jako s faktem,“ připomněl velvyslanec Jan Koukal.

Po jednání se starosty obcí podél nynější silnice 1/52 v Pohořelicích a v Mikulově ministr Gustav Slamečka na tiskovém briefingu oznámil, že ministerstvo dopravy spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic po analýze současných podkladů dospělo k názoru, že z deseti miliard, původně uvažovaných pro stavbu chybějícího třiadvacetikilometrového úseku rychlostní silnice mezi Pohořelicemi a Mikulovem, bude možné ušetřit zhruba desetinu změnou některých parametrů stavby. „Hlavně tím, že jsme se zaměřili na mimoúrovňová křížení, mosty a také obslužnou silnici. Změna bude i v tom, že R 52 bude o metr užší,“popsal Slamečka. Ministr na tiskové konferenci také potvrdil, že ve vládě podpoří usnesení Zastupitelstva Jihomoravského kraje, které žádá vládu o zrušení dřívějšího vládního usnesení o budování čtyřpruhového obchvatu Břeclavi. Tento obchvat, který nemá oporu v územním plánu Břeclavi, měl být součástí možné varianty vedení dálničního tahu Brno-Vídeň přes Břeclav a Reintal.

Hejtman Michal Hašek vyjádřil spokojenost s výsledky jednání. „Nyní mohu říci, že pro mne neexistuje alternativa trasy R 52 přes Mikulov. Rakouská vláda s jinou trasou nepočítá. To je pro mne klíčové a věřím, že dnešní jednání otevřelo oči i těm starostům, kteří byli dosud přesvědčeni, že trasa přes Reintal je na rakouské straně stále ve hře. Sám nerozumím volání některých ekologických aktivistů po stavbě betonového objektu s čtyřpruhovou silnicí v oblasti, ve které jiní ekologové chtějí zřídit chráněnou krajinnou oblast Soutok. Čtyřpruhový obchvat není v zájmu občanů Břeclavi ani kraje a já očekávám, že nynější vláda dřívější vládní rozhodnutí o této věci zruší. Současně doufám, že již v roce 2011 se ve Státním fondu dopravní infrastruktury objeví první částka na financování R 52. Osobně budu usilovat, aby se začalo stavět v úseku od Mikulova. Je pro mne nepřijatelné, aby od hranic nevedla alespoň část rychlostní silnice za Mikulov v době, kdy na hranicích vyústí rakouská dálnice D5. V opačném případě by mělo zvýšení dopravní zátěže města nepříznivý dopad na životní prostředí jeho obyvatel,“ řekl hejtman. S jeho názorem se ztotožnil i ministr dopravy, který připomněl, že po roce 2012 bude také dokončeno dálniční spojení do Bohumína a Polska a diskutovaný úsek mezi Mikulovem a Pohořelicemi se tak stane součástí severojižního spojení od Jaderského moře na sever.

„Věřím, že v desetiletém plánu financování silniční sítě ČR, který připravuje vláda, najdu jako jihomoravský hejtman komunikace, o kterých dnes ministr dopravy hovořil jako o prioritách. Budu se snažit o to, aby realizace nezůstala jen na papíře, nýbrž aby jakákoli vláda, která vznikne po volbách, ve svém programovém prohlášení a ve své praktické politice myslela na Jihomoravský kraj a na rozvoj jeho dopravní infrastruktury,“ řekl novinářům hejtman Michal Hašek.

 

 

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama