JUDr. Michal Hašek

  • PRO
  • Jihomoravský kraj
  • krajský zastupitel
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,26. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

24.02.2010 10:54:04

Vrtěti hlavním hygienikem aneb mléčný tanec Michaela Víta

Vrtěti hlavním hygienikem aneb mléčný tanec Michaela Víta

Reakce na prohlášení hlavního hygienika Michaela Víta.

Jaký je rozdíl mezi čerstvým mlékem z automatu a čerstvými vejci prodávanými v supermarketu, nebo čerstvým (syrovým) masem prodávaným v hypermarketech? Tuto otázku jsem si položil ihned poté, co Ministerstvo zdravotnictví ústy hlavního hygienika pana Víta včera s velkou mediální podporou vydalo své prohlášení, že mléko prodávané z mléčných automatů by mohlo být závadné.

Nepochybně pan hlavní hygienik chtěl varovat před neuváženým chováním těch spotřebitelů, kteří při konzumaci tohoto mléka opomněli toto mléko převařit či jakkoliv tepelně upravit před jeho požitím. V této věci s ním dokonce souhlasím, spotřebitel by měl být informován prodejcem co a v jaké kvalitě kupuje a jak by s tímto produktem měl nakládat.

Jenže v maličkosti je zpravidla zakletý problém – proč stejnou horlivost nevěnuje pan hlavní hygienik třeba zmíněnému prodeji vajec či jiných „surových“ produktů? Nebo snad je na každé krabičce vajíček mnohdy dovezené ze zahraničí, uvedeno, že je musí spotřebitel tepelně zpracovat? Či je totéž spotřebiteli vštípeno u prodeje čerstvého masa? Jsou snad tyto řetězce nařčeny, že tyto potraviny mohou mít zárodky třeba salmonely? Nejsou!

I restaurace, které nabízejí tzv. tatarský biftek – tedy syrové maso se syrovým vajíčkem – naopak informují, že jeho prodej je pouze na odpovědnosti spotřebitele. A to nemluvím o všech restauracích a pizzeriích, které nabízí carpaccio či jiná jídla ze syrových surovin. Jsou snad tyto restaurace nařčeny, že jídla z jejich kuchyně jsou riziková? Nejsou!

Pak mi tedy nezbývá se ptát, jaký cíl má kampaň, kterou spustil hlavní hygienik – je to další forma likvidace našich zemědělců tím, že vyvoláme fobii kolem prodeje mléka z automatů? Nebo snad je to snaha zakrýt problémy kolem „prasečí chřipky“, kdy ministerstvo navršilo jednu chybu za druhou? Odpověď pravděpodobně zná pouze pan Vít sám.

Fakt je, že kvalitní kampaň, jak naučit spotřebitele správně užívat některé produkty, vypadá zcela jinak. Naopak tato mediální kauza spíše poukazuje na skutečnost, že prodej čehokoliv přímo od zemědělců je někomu velkým trnem v oku a snaží se tzv. „prodeji ze dvora“ zabránit všemi možnými prostředky. Přitom právě „prodej ze dvora“ je přirozený způsob prodeje, jak pro spotřebitele zpřístupnit co nejčerstvější a za mimořádně přijatelné ceny produkty z regionu, kde žijí. Právě proto podporuji tento způsob prodeje, včetně prodeje mléka z mléčných automatů - při respektování, že spotřebitel musí být informován o správné úpravě a konzumaci. To nepochybně lze provést vhodnějším způsobem, než zahájit hon na čarodějnice.

Pane hlavní hygieniku Víte, dosud jsem si vás a vaší práce docela vážil. Nechcete prosím Vaše veřejné prohlášení doplnit a uvést na správnou míru ?

Mgr. Michal Hašek
předseda Asociace krajů ČR
a hejtman Jihomoravského kraje

Stínový ministr zemědělství ČSSD 

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama