Ladislav Šedivý

  • KSČM
  • Tábor
  • zastupitel města
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,58. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

17.03.2017 7:17:49

Také bych si ohřál polívčičku.

Také bych si ohřál polívčičku.

Parlamentní volby se blíží. Proto si, pochopitelně mnoho táborských komunálních politiků ohřívá různým způsobem polívčičku.

 

Od zrušení místa místostarostky a dvou radních, až po lobing sportovců jako poměrně velké skupiny voličů. Dovolte, abych si ji ohřál i já, tentokrát řečí faktů týkajících se jednoho z našich zásadních témat.

Již několik volebních období má táborská KSČM ve svém volebním programu jízdné v MHD pro děti do 15 let zdarma. Nikoho z politického spektra jsme dlouho nemohli přesvědčit, až byly na dohled komunální volby v roce 2014. Najednou se k tomuto sociálnímu opatření, obvyklému v mnoha městech včetně Prahy, hlásili i ti radní a zastupitelé, u kterých bych to nečekal, a kteří byli léta proti.

Podařilo se, ale zatím jen polovičatě. Od 1. září loňského roku jezdí školáci v MHD sice zdarma, ale jen ve věku od 6 do 12 let. Nechci rozvádět téma diskriminace věkových skupin, které na jednáních zastupitelstva také padlo. Věnujme se raději faktům a finančním nákladům.

V období, kdy se jízdné pro školáky zdarma připravovalo, zkoumala místostarostka Petrová (JINAK!) odpovědná za dopravu také finanční nároky návrhu KSČM. Přišla v květnu 2015 k závěru, že by to ročně představovalo sumu 3,46 milionu korun. Naproti tomu jízdné jen pro školáky do 12 let by podle květnového zastupitelstva z roku 2016 přišlo pro letošní rok 2017 na 1 700 000 Kč. A to při adekvátním podílu Tábora, Sezimova Ústí a Plané nad Lužnicí.

Situace se však vyvinula jinak. Jelikož obě další města v táborské aglomeraci odmítla přispívat, nese náklady na tento vesměs polovičatě pozitivní krok jen Tábor. A to, pokud propočty byly správné, letos ve výši 1,7 milionu korun. Nastává otázka, proč by nemohli jezdit MHD zdarma i školáci do 15 let. Přišlo by to sice o 1,75 milionu dráž, ale kromě dopravních, ekologických a sociálních efektů bychom získali například i návyky školáků jezdících MHD do dospělosti. Jestliže někdo argumentuje jen vyššími náklady, je to sice logické, ale šetřit máme v rozpočtu ve výši 745,8 milionů stále kde.

Téměř milion korun bychom například ročně získali po zrušení příspěvku rodičů dvouletých a o málo starších dětí ve výši 4 000 Kč měsíčně na soukromé a nestátní školky a zařízení, které tuto službu poskytují. Jak ubezpečuje zastupitelka a ředitelka školy Alena Heršálková Tábor 2020), tuto „jeslovou“ službu pro rodiče úspěšně nabízejí městské mateřské školy již několik let. Přičemž bezplatně. A v současné době mají přes 40 volných míst. Radnice přesto dotuje 4 000 Kč měsíčně rodiče, většinou z sociálně silných skupin, aby mohli své dítě v tomto věku dávat do soukromých „prestižních“ zařízení.

Takových případů nehospodárného využívání peněz daňových poplatníků bychom jistě našli více. Tady dotujeme z rozpočtu města sociálně silné skupiny rodičů a na rodinu s průměrnými příjmy (jistě nedosahujícími celostátního průměru) v úlevě pro jejich děti alespoň v jízdném MHD údajně není. Je to zřejmě o prioritách, a ty vidí současné vedení radnice velmi zkreslenými brýlemi.

Ladislav Šedivý, zastupitel za KSČM

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout