Leo Luzar

  • KSČM
  • Moravskoslezský kraj
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,94. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

22.01.2020 15:21:00

Návrh kolegy Josefa Kotta je špatný

Návrh kolegy Josefa Kotta je špatný

Projev na 40. schůzi Poslanecké sněmovny 22. ledna 2020 k zákonu o silničním provozu

 Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové,

já se budu zaobírat dvěma věcmi. První věc, kterou jsem již otevřel na hospodářském výboru, který tento návrh projednával. Všichni jsme v nějaké úrovni zastoupení svých politických stran, svých názorů a snažíme se předložit ve Sněmovně co nejlepší zákony. Mnozí z vás, já jsem si vyzkoušel, jak je problematické napsat nějakou novelu zákona. Dáte mi zapravdu, že to vůbec není jednoduché. Kolega Dolínek, vaším prostřednictvím, pane místopředsedo, dal návrh vcelku jednoduchého zákona, je jeho předkladatelem, je jeho nositelem. Odpracoval si na tom návrhu mnoho hodin. Musel to konzultovat s právníky. Musel to konzultovat také napříč ostatními kolegy a odborníky a doufal, že tento návrh bude přijat. Co se stalo! Tento návrh samozřejmě otevírá patřičný zákon, ke kterému se vztahuje, dle mého názoru toho bylo zneužito. Zneužito ostatními kolegy, kteří mu k tomu návrhu začali přihazovat své pozměňovací návrhy. Ne aby si připravili vlastní návrh, využili ho jako nosič a přihodili mu další návrhy k projednávání. Jsou to možná jednodušší návrhy, možná naopak složitější, ale co to pro toho poslance, který připravil vlastní návrh, znamená? Znamená to dostat se do role, kterou tady vedle kolega zrovna má, jinými slovy garanta toho zákona, a musí se vypořádávat s těmi připomínkami, musí hledat oponenturu ministerstva, musí se s návrhy, které mu ti ostatní kolegové sobecky hodili na záda, vypořádat. To považuji za absolutně neseriózní vůči kolegovi, který se rozhodl, že se pokusí v nějaké řekněme drobnější věci upravit zákon. Upozorňoval jsem na to na hospodářském výboru a docela důrazně jsem všechny prosil...

Upozorňoval jsem na to na hospodářském výboru a říkal jsem - pevně věřím, že ty návrhy, které tady projednáváme a dostáváme, jsou už poslední návrhy, které někdo použije jako snahu - použiji to slovo - přiživit se na práci druhého a prosadit v rámci Sněmovny. A také jsem všechny varoval, že pevně věřím, že když jsme se dohodli na hospodářském výboru a došli jsme k nějakému konsenzu nad návrhy, které přišly, a probírali jsme to velice podrobně, že tedy tento návrh, který má svého nositele, a je to jeden náš kolega, projde i touto Sněmovnou.

Co jsem se dneska ráno dozvěděl! Dozvěděl jsem se, že je snaha tento návrh vrátit. Přesně to, na co jsem upozorňoval, že nastane a že dojde k tomu zneužití a jeho roční práce je dána vniveč. Může se možná vrátit do druhého čtení, ale také nemusí. A to považuji za silně neseriózní z naší strany. A teď mi dovolte konkrétně k tomu návrhu, ke kterému se vede celá debata a proč je snaha tento návrh vrátit do druhého čtení.

Návrh kolegy Josefa Kotta, vaším prostřednictvím, je špatný. Na hospodářském výboru byl projednán, je k tomu stanovisko ministerstva - negativní, a ano, možná v jeho úmyslu bylo pomoci věci, ale tak jak je předán a podán, je špatný. Nedá se pro něj hlasovat. Jako důkaz tady mohu uvést - píše se zde, vozidlo se odstraní na náklad jeho provozovatele. Jinými slovy, když vás na konkrétní dálnici bude odtahovat provozovatel, třeba ta SÚSka, tak vám vystaví fakturu, vy to zaplatíte, neboť vy jste provozovatel vozidla, a budete si muset u své pojišťovny žádat o proplacení tohoto odtahu. Tak se tento bod dá také číst. A jaká je dneska situace? Dneska se nabouráte kdekoliv v republice, máte pojistku a drtivá většina pojistek, snad všechny, zajišťují odtah nepojízdného vozidla v ceně pojistky. Čili vy pouze zavoláte svoji pojišťovnu, protože se stala nehoda do určitého finančního limitu, kdy nemusíte volat policii, upozorňuji, nemusíte volat policii, pouze si zavoláte své pojišťovně, a ona se o všechno postará.

Vy to uděláte, ona přijede, odtáhne vás, nemusíte za to platit. Ale tady se vkládá výjimka, že všude v republice to budou dělat pojišťovny, jenom na dálnicích to bude dělat někdo jiný, bude to dělat policie. Čili vám se stane drobná nehoda na dálnici, vy odstavíte vozidlo, víte, že nikomu se nic nestalo, je to drobná škoda, zavoláte svojí pojišťovně, ona vám řekne - samozřejmě, posíláme vám odtahové vozidlo, přijede policista a řekne - ne, ne, ne, hezky volej zpátky pojišťovnu, ty do toho nemáš co mluvit, protože je tady jiný zákon, který říká, že to musíme zajistit my a my musíme volat konkrétní odtahovou službu tady a tady. Chápete tu absurditu toho návrhu? Celá republika má nějaký systém, který tady dlouhodobě běží, a teď se zavede něco nového. A bude koho bít. Ten řidič, ten, který je poškozený, který má tu nehodu, bude bit za to, že my se tady nedokážeme shodnout na pořádném návrhu, který by urychlil - a tady chápu předkladatele - urychlil vyklízení nepojízdného vozidla z dálnice.

Takže zkusme se nad tím zamyslet a za prvé, opravdu na vás apeluji, zkusme nepřidávat pozměňovací návrhy k návrhům kolegů, kteří připravují návrh zákona, nezneužívejme to, pokud to není v souladu s jeho přáním, a za druhé, když už se k tomu vrátíme, zkusme si taky doložit fakta, jak to vypadá v rámci odtahů s časy a jak to tam funguje, než předložíme návrh, který nabourává stávající systém.

Děkuji vám za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama