MUDr. Zdeněk Schwarz

ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,07. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

19.08.2014 9:19:14 - Jana Bartošová

záchranky

Dnes si jeden řidič záchranky stěžoval na to, jak když projíždí s majáky lidé zmatkují. Co vy na to? A pokud souhlasíte, nemyslíte, že za to může o špatná infrastruktura, jako úzké silnice, ostrůvky, málo míst k parkování (lidé pak parkují kde se dá)? A pak tam padl dotaz, zda by byl ten řidič pro absolutní přednost pro záchranky, což nyní nemáte. Jak by zněla vaše odpověď? Děkuji Bartošová

Odpověď

20.08.2014 8:39:35 - MUDr. Zdeněk Schwarz
Dobrý den paní Bartošová,

děkuji za důvěru i položený dotaz a zájem o problematiku záchranářů a situaci v dopravě v Praze. I já jsem s mnohými opatřeními v pražské dopravě delší dobu nespokojen i kritikem. Již v době primátorství kolegy Béma jsem se musel vnutit na jednání komise pro dopravu, abych tam uvedl své poznatky a připomínky k dopravě, které jsem zaznamenal od našich řidičů a záchranářů i sám ze svých osobních 35 letých zkušeností pražského řidiče a Pražana. Náš záchranář ráno uvedl své osobní zkušenosti i zkušenosti a názory většiny kolegů, kteří se s problémy dopravy v Praze setkávají a musí prát každodenně.

Nesouhlasím s celou řad opatření a komplikací, které v dopravě a na silnicích Prahy stále častěji a více potkáváme. Mnohé považuji za nebezpečné a ohrožující bezpečnost účastníků silničního provozu. Také se domnívám, že mnohá opatření jsou jednou z příčin agrese a spěchu řidičů, kteří jsou již otráveni všemi překážkami a omezeními dopravy. Nikde ve světě jsem neviděl, co máme v Praze. Od bílých obrubníčků podél tramvajových kolejí, velké množství retardérů na silnici, ale i mnoho jiných nerovností, které jsou výsledkem špatné a nekvalitní práce silničářů či opravářů všeho, co pod vozovkou máme. K tomu se přidala preference cyklistiky a velké množství cyklopruhů, které nikdo nevyužívá, ale omezily dopravu a kolabující provoz. V Praze se vydali zcela opačným směrem než kolegové v jiných metropolích Evropy, kde se snaží dopravu zrychlit (nemyslím tím zvýšení rychlosti jízdy, ale její plynulost) a zprůjezdnit, aby neustálý růst počtu vozidel zvládli. Dokud nikdo nevyřeší parkování vozidel, tak nemá smysl řešit dopravu. Je absurdní se domnívat, že počet vozidel omezíme a že lidem auta tzv. sebereme a nebo řidiče s auty z Prahy vyženeme. Nikde ve světě se to nepodařilo a nestalo. Opak je pravdou, všechny metropole se stále více plní počty aut a doprava zvyšuje. Nijak to neovlivňuje MHD. Preference MHD na úkor ostatních účastníků je také špatným krokem. Mnoho lidí raději z různých důvodů volí raději vlastní dopravu než MHD a naopak. A tento fakt by měli tvůrci koncepcí vzít nejen na vědomí, ale i respektovat. Nerozumím, proč máme trasy, kde jezdí všechny druhy MHD, tj. autobusy, tramvaje, metro a dokonce i železnice. Stejně tak nechápu, proč se MHD segmentovala a lidé využívající MHD musí při jedné trase přestupovat a volit i několik druhů MHD. Nejen že tak ztrácí MHD mnoho uživatelů, ale ztrácí své výhody a na významu. Nelze opominout ani fakt, že v takovém případě se MHD pro uživatele výrazně zdražuje. Sám jsem při cestě z Černého Mostu do centra na Vinohrady musel přestupovat 3x a tím pádem i musel zakoupit dražší jízdné pro delší dobu pobytu v MHD. Poslední část jsem raději došel pěšky. Kultivovanost MHD selhává také. Patří sem nesmyslné látkové potahy sedadel, poruchové a hlučné tramvaje závislé na velmi úzkém počtu tras, které se setkávají v centru, kde je dostatečně saturována MHD metrem nebo obtěžování cestujících vedrem, zimou, zápachem, potulujícími a zapáchajícími bezdomovci, kapsáři nebo jinými nepříjemnými cestujícími v pracovním znečištěném oděvu jsou důvody, které mnohé odrazují a raději volí levnější a pohodlnější i časově příznivější individuální dopravu. Mnozí řidiči popojíždějící v kolonách Prahou musí pozorovat preferující MHD, kdy liduprázdné tramvaje přepínají konečně svítící zelenou zpět na červenou a nechápou, proč je jedna skupina preferována na úkor druhé. Automobil dnes patří k životu a mnozí řidiči z existenčních důvodů ani nemohou přestoupit do MHD, proto jejich násilná převýchova se vzdaluje úspěchu. Vždy se inspiruji v zahraničí nebo tam, kde již problém vyřešili. Příkladem je např. Mnichov, kde dávno problém vyřešili. Vypsali mezinárodní soutěž na řešení dopravy a vybrali nejlepší návrh. Dnes když přijedete do Mnichova, tak na zácpy téměř nenarazíte a volně dojedete až do centra, kde vždy pohodlně zaparkujete, protože tam mají velké množství parkovacích míst, a to v podzemí nebo parkovacích domech. A při tom je tam hojně využívána MHD i cyklodoprava, která oproti Praze je ve výhodě, protože Mnichov je na rovině.

Když jsem se ptal tramvajáků ve Vídni, proč tam vůbec nemají železniční koleje s pražci a kamením, tak jsem dostal zajímavou odpověď i argumenty, které se zcela liší od těch našich zastánců a obhájců pražců. Považují je za nebezpečné a komplikující nejen dopravu, ale především práci tramvajáků a funkčnost MHD i zvyšující náklady. Když nám v Praze pražce začaly růst jako houby po dešti, vznesl jsem nesouhlasný názor, absolvoval mnohá konfliktní jednání, ale marně. Pražce se budují dále. Příkladem, kde komplikují dopravu a práci složek IZS vč. průjezdu sanitek je poslední přestavba na železnici ve městě, a to ulice Poděbradská. Průjezd touto ulicí je značně komplikován, protože původní dvoupruhá vozovka byla zúžena na jednopruhou u všech zastávek, čímž vznikly úseky, kde se doprava vozidel blokuje a kde nemohou vozy složek IZS v případě nutnosti projet ani s majákem, protože řidiči tam nemají kam uhnout a po pražcích nebo trávníku se nedá jezdit. Stejná situace je u Vinohradských hřbitovů nad krematoriem nebo na Plzeňské. Každý Pražák využíval pro průjezd centra Prahy mnohé boční ulice a doprava byla plynulejší. Dopravní omezení sice znemožnila takový průjezd, ale nijak nevyhnala auta z těchto ulic, které bývají velkou část dne stejně ucpané cirkulujícími vozidly. Je to problém pro všechny vč. občanů žijících v centru. Považuji většinu opatření a omezení za zbytečná a nic neřešící, ale spíše za komplikace a vyhozené peníze. Domnívám se, že to je jen dobrý zdroj peněz pro firmy, které je budují. Poslední módou jsou nyní ostrůvky a svislé dopravní značky umístěné přímo ve vozovce, které se stávají spíše terčem pro havarující řidiče. Argumenty obhájců opět selhávají, protože bezpečněji na silnicích v Praze není, naopak nám rostou počty poražených chodců a vážných nehod. I naše sanitky mnohokrát havarovaly na těchto překážkách. Řidiči se totiž nemají kam vyhnout a bezpečné zóny pro havarující vozy již neexistují. Situace, kdy vidíme často odtah vozidel nikomu nepřekážející, ale naopak parkující vozy v druhé řadě nebo na místech omezující průjezd dopravy, není pro všechny uspokojivá, ale spíše burcující. Velmi negativně a kriticky hodnotím zneužívání výstražných znamení rozličnými vozidly a převozovými sanitkami, které pouze zneužívají výhody pro usnadnění své práce a vyšší zisky, ale nikoliv pro pacienty, protože pacientům, kterým jde o život, ony nepřevážejí.

Absolutní přednost sanitek nepožaduji a neuznávám, protože to není řešení a nikde ve světě nemají. Situaci hodnotím jako výrazně lepší, řidiči se snaží uhýbat a uvolnit nám průjezd, jsou ohleduplní a snaží se, ale nemají kam uhnout a nebo narazí na jednotlivce, kteří buď zmatkují nebo záměrně nechtějí uvolnit průjezd a dokonce i škodí. Není to ale většina. Proto bych nebyl vůči ostatním řidičům tak kritický a sám bych chtěl poděkovat za vstřícnost a pomoc při naší práci. Ono to na ulicích Prahy není jednoduché, jak jsem výše popsal, a vinit z toho kolegy řidiče nelze.

A na závěr musím spravedlivě kriticky hodnotit i některé naše řidiče, kteří si pletou silnice se závodní dráhou a mají asi pocit, že majáček jim dává křídla neomezenou pravomoc. Neustále se snažíme našim lidem vštěpovat přesný opak, tj. aby nejezdili rychle, ale plynule a bezpečně a byli k ostatním ohleduplní a také uměli poděkovat za pomoc. Velmi se zlepšila spolupráce s řidiči MHD, kteří nám výrazně pomáhají a uvolňují průjezd i jim patří můj dík. A těm, kteří si stále neuvědomují, že mají pomáhat a uvolnit průjezd houkajícím sanitkám, by si měli uvědomit, že některá ta sanitka může právě jet k jejich blízkým nebo někdy poveze je samotné.

Hezký den

Schwarz