MUDr. Zdeněk Schwarz

ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,01. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

19.08.2014 9:19:14 - Jana Bartošová

záchranky

Dnes si jeden řidič záchranky stěžoval na to, jak když projíždí s majáky lidé zmatkují. Co vy na to? A pokud souhlasíte, nemyslíte, že za to může o špatná infrastruktura, jako úzké silnice, ostrůvky, málo míst k parkování (lidé pak parkují kde se dá)? A pak tam padl dotaz, zda by byl ten řidič pro absolutní přednost pro záchranky, což nyní nemáte. Jak by zněla vaše odpověď? Děkuji Bartošová

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

20.08.2014 8:39:35 - MUDr. Zdeněk Schwarz
Dobrý den paní Bartošová,

děkuji za důvěru i položený dotaz a zájem o problematiku záchranářů a situaci v dopravě v Praze. I já jsem s mnohými opatřeními v pražské dopravě delší dobu nespokojen i kritikem. Již v době primátorství kolegy Béma jsem se musel vnutit na jednání komise pro dopravu, abych tam uvedl své poznatky a připomínky k dopravě, které jsem zaznamenal od našich řidičů a záchranářů i sám ze svých osobních 35 letých zkušeností pražského řidiče a Pražana. Náš záchranář ráno uvedl své osobní zkušenosti i zkušenosti a názory většiny kolegů, kteří se s problémy dopravy v Praze setkávají a musí prát každodenně.

Nesouhlasím s celou řad opatření a komplikací, které v dopravě a na silnicích Prahy stále častěji a více potkáváme. Mnohé považuji za nebezpečné a ohrožující bezpečnost účastníků silničního provozu. Také se domnívám, že mnohá opatření jsou jednou z příčin agrese a spěchu řidičů, kteří jsou již otráveni všemi překážkami a omezeními dopravy. Nikde ve světě jsem neviděl, co máme v Praze. Od bílých obrubníčků podél tramvajových kolejí, velké množství retardérů na silnici, ale i mnoho jiných nerovností, které jsou výsledkem špatné a nekvalitní práce silničářů či opravářů všeho, co pod vozovkou máme. K tomu se přidala preference cyklistiky a velké množství cyklopruhů, které nikdo nevyužívá, ale omezily dopravu a kolabující provoz. V Praze se vydali zcela opačným směrem než kolegové v jiných metropolích Evropy, kde se snaží dopravu zrychlit (nemyslím tím zvýšení rychlosti jízdy, ale její plynulost) a zprůjezdnit, aby neustálý růst počtu vozidel zvládli. Dokud nikdo nevyřeší parkování vozidel, tak nemá smysl řešit dopravu. Je absurdní se domnívat, že počet vozidel omezíme a že lidem auta tzv. sebereme a nebo řidiče s auty z Prahy vyženeme. Nikde ve světě se to nepodařilo a nestalo. Opak je pravdou, všechny metropole se stále více plní počty aut a doprava zvyšuje. Nijak to neovlivňuje MHD. Preference MHD na úkor ostatních účastníků je také špatným krokem. Mnoho lidí raději z různých důvodů volí raději vlastní dopravu než MHD a naopak. A tento fakt by měli tvůrci koncepcí vzít nejen na vědomí, ale i respektovat. Nerozumím, proč máme trasy, kde jezdí všechny druhy MHD, tj. autobusy, tramvaje, metro a dokonce i železnice. Stejně tak nechápu, proč se MHD segmentovala a lidé využívající MHD musí při jedné trase přestupovat a volit i několik druhů MHD. Nejen že tak ztrácí MHD mnoho uživatelů, ale ztrácí své výhody a na významu. Nelze opominout ani fakt, že v takovém případě se MHD pro uživatele výrazně zdražuje. Sám jsem při cestě z Černého Mostu do centra na Vinohrady musel přestupovat 3x a tím pádem i musel zakoupit dražší jízdné pro delší dobu pobytu v MHD. Poslední část jsem raději došel pěšky. Kultivovanost MHD selhává také. Patří sem nesmyslné látkové potahy sedadel, poruchové a hlučné tramvaje závislé na velmi úzkém počtu tras, které se setkávají v centru, kde je dostatečně saturována MHD metrem nebo obtěžování cestujících vedrem, zimou, zápachem, potulujícími a zapáchajícími bezdomovci, kapsáři nebo jinými nepříjemnými cestujícími v pracovním znečištěném oděvu jsou důvody, které mnohé odrazují a raději volí levnější a pohodlnější i časově příznivější individuální dopravu. Mnozí řidiči popojíždějící v kolonách Prahou musí pozorovat preferující MHD, kdy liduprázdné tramvaje přepínají konečně svítící zelenou zpět na červenou a nechápou, proč je jedna skupina preferována na úkor druhé. Automobil dnes patří k životu a mnozí řidiči z existenčních důvodů ani nemohou přestoupit do MHD, proto jejich násilná převýchova se vzdaluje úspěchu. Vždy se inspiruji v zahraničí nebo tam, kde již problém vyřešili. Příkladem je např. Mnichov, kde dávno problém vyřešili. Vypsali mezinárodní soutěž na řešení dopravy a vybrali nejlepší návrh. Dnes když přijedete do Mnichova, tak na zácpy téměř nenarazíte a volně dojedete až do centra, kde vždy pohodlně zaparkujete, protože tam mají velké množství parkovacích míst, a to v podzemí nebo parkovacích domech. A při tom je tam hojně využívána MHD i cyklodoprava, která oproti Praze je ve výhodě, protože Mnichov je na rovině.

Když jsem se ptal tramvajáků ve Vídni, proč tam vůbec nemají železniční koleje s pražci a kamením, tak jsem dostal zajímavou odpověď i argumenty, které se zcela liší od těch našich zastánců a obhájců pražců. Považují je za nebezpečné a komplikující nejen dopravu, ale především práci tramvajáků a funkčnost MHD i zvyšující náklady. Když nám v Praze pražce začaly růst jako houby po dešti, vznesl jsem nesouhlasný názor, absolvoval mnohá konfliktní jednání, ale marně. Pražce se budují dále. Příkladem, kde komplikují dopravu a práci složek IZS vč. průjezdu sanitek je poslední přestavba na železnici ve městě, a to ulice Poděbradská. Průjezd touto ulicí je značně komplikován, protože původní dvoupruhá vozovka byla zúžena na jednopruhou u všech zastávek, čímž vznikly úseky, kde se doprava vozidel blokuje a kde nemohou vozy složek IZS v případě nutnosti projet ani s majákem, protože řidiči tam nemají kam uhnout a po pražcích nebo trávníku se nedá jezdit. Stejná situace je u Vinohradských hřbitovů nad krematoriem nebo na Plzeňské. Každý Pražák využíval pro průjezd centra Prahy mnohé boční ulice a doprava byla plynulejší. Dopravní omezení sice znemožnila takový průjezd, ale nijak nevyhnala auta z těchto ulic, které bývají velkou část dne stejně ucpané cirkulujícími vozidly. Je to problém pro všechny vč. občanů žijících v centru. Považuji většinu opatření a omezení za zbytečná a nic neřešící, ale spíše za komplikace a vyhozené peníze. Domnívám se, že to je jen dobrý zdroj peněz pro firmy, které je budují. Poslední módou jsou nyní ostrůvky a svislé dopravní značky umístěné přímo ve vozovce, které se stávají spíše terčem pro havarující řidiče. Argumenty obhájců opět selhávají, protože bezpečněji na silnicích v Praze není, naopak nám rostou počty poražených chodců a vážných nehod. I naše sanitky mnohokrát havarovaly na těchto překážkách. Řidiči se totiž nemají kam vyhnout a bezpečné zóny pro havarující vozy již neexistují. Situace, kdy vidíme často odtah vozidel nikomu nepřekážející, ale naopak parkující vozy v druhé řadě nebo na místech omezující průjezd dopravy, není pro všechny uspokojivá, ale spíše burcující. Velmi negativně a kriticky hodnotím zneužívání výstražných znamení rozličnými vozidly a převozovými sanitkami, které pouze zneužívají výhody pro usnadnění své práce a vyšší zisky, ale nikoliv pro pacienty, protože pacientům, kterým jde o život, ony nepřevážejí.

Absolutní přednost sanitek nepožaduji a neuznávám, protože to není řešení a nikde ve světě nemají. Situaci hodnotím jako výrazně lepší, řidiči se snaží uhýbat a uvolnit nám průjezd, jsou ohleduplní a snaží se, ale nemají kam uhnout a nebo narazí na jednotlivce, kteří buď zmatkují nebo záměrně nechtějí uvolnit průjezd a dokonce i škodí. Není to ale většina. Proto bych nebyl vůči ostatním řidičům tak kritický a sám bych chtěl poděkovat za vstřícnost a pomoc při naší práci. Ono to na ulicích Prahy není jednoduché, jak jsem výše popsal, a vinit z toho kolegy řidiče nelze.

A na závěr musím spravedlivě kriticky hodnotit i některé naše řidiče, kteří si pletou silnice se závodní dráhou a mají asi pocit, že majáček jim dává křídla neomezenou pravomoc. Neustále se snažíme našim lidem vštěpovat přesný opak, tj. aby nejezdili rychle, ale plynule a bezpečně a byli k ostatním ohleduplní a také uměli poděkovat za pomoc. Velmi se zlepšila spolupráce s řidiči MHD, kteří nám výrazně pomáhají a uvolňují průjezd i jim patří můj dík. A těm, kteří si stále neuvědomují, že mají pomáhat a uvolnit průjezd houkajícím sanitkám, by si měli uvědomit, že některá ta sanitka může právě jet k jejich blízkým nebo někdy poveze je samotné.

Hezký den

Schwarz