Mgr. Hynek Fajmon

  • ODS
  • Lysá nad Labem
  • zastupitel města
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,62. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

15.08.2010 13:48:21

Daň na benzín a naftu je nutné snížit na minimum

Daň na benzín a naftu je nutné snížit na minimum

Fischerova vláda je minulostí, dopady jejího vládnutí jsou ale přítomny pořád.

Mám nyní na mysli letošní zvýšení spotřební daně na benzín a naftu, které z Česka udělaly mimořádně drahou zemi. Negativní následky tohoto kroku pociťujeme všichni při tankování paliva. Je to opravdu strašné. Snad poprvé v dějinách je u nás nafta i benzín dražší než u našich sousedů od Polska přes Slovensko až po Rakousko a srovnatelné ceny jsou v Německu. Jaké to bude mít důsledky?

Když Fischerova vláda hledala dodatečné zdroje pro čím dál více zadluženou českou státní kasu, vzpomněla si kromě daně z přidané hodnoty (DPH) také na daně z benzínu a nafty. Tyto daně se poměrně dobře a rychle vybírají a motoristé před nimi nemají moc možností uniknout. I rozhodlo se, že od 1.1.2010 se tato daň zvýší a to o 10%. Ročně výnos této daně je nějakých 40 miliard Kč a dostat další 4 miliardy Kč by se vládě určitě hodilo. Jenže ouha, nějak se nepomyslelo na to, že motoristé nejsou hloupí a budou tankovat jinde.

A to se také přesně stalo. Česká republika byla před posledním zvýšením spotřební daně známá jako stát s relativně levnými pohonnými hmotami. Tím pádem zde tankovaly tisíce kamiónů z celé Evropy, které přes Česko jezdí a daň z takto prodaných pohonných hmot šla do naší státní kasy. Po letošním zvýšení se naše země ale stala drahým státem, kde kamiónové firmy svým řidičům výslovně zakazují tankovat. Důsledkem toho je skutečnost, že letošní výběr této zvýšené spotřební daně se zatím vyvíjí velmi nepříznivě. Přestože je daň zvýšená, tak je výběr stejný jako loni. Znamená to jediné. Vyšší daň nepřinesla vyšší výběr a je velmi pravděpodobné, že tento vývoj bude pokračovat i nadále.

Lafferova křivka prostě funguje i u spotřebních daní. A my jsme se už dostali za její vrchol. Proto by bylo velmi užitečné, kdyby se nová Nečasova vláda tímto tématem začala velmi rychle zabývat. Jinak se k řidičům kamiónů brzy připojí také běžní čeští řidiči a začnou jezdit tankovat do ciziny. Ostatně v příhraničních částech republiky se to již nyní děje a pokud zůstane u nás daň vysoká, tak se bude tento trend prohlubovat. Důsledkem bude další snižování výběru této daně a zbytečné brzdění české ekonomiky.

Česká vláda by si měla vzít příklad z Lucemburska, které dlouhodobě provozuje politiku nízkých spotřebních daní na benzín a naftu. Sazba daně v této zemi je vždy na minimu, které umožňuje EU. V důsledku této politiky a geografické polohy země Lucembursko vydělává obrovské peníze do svého rozpočtu. Přesně totéž můžeme udělat i my. Pokud bude u nás drahá nafta a benzín negativně se to promítne i do turistického ruchu. Je čas s tím něco udělat.

Vyšlo na blog.idnes.cz
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama