Mgr. Ivan Adamec

  • ODS
  • Královéhradecký kraj
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,8. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

12.04.2018 13:14:00

Chceme-li dostat lidi na železnici, musíme jim zajistit komfort

Chceme-li dostat lidi na železnici, musíme jim zajistit komfort

Projev na 12. schůzi Poslanecké sněmovny 12. dubna 2018 - interpelace ministra Ťoka ve věci přímého vlakového spojení Trutnova a Hradce Králové s Prahou

 Vážený pane předsedo, vážený pane ministře, kolegyně a kolegové,

dovolte mi několik slov k tomu, proč jsem vydal nesouhlasné stanovisko s odpovědí pana ministra Ťoka. Není z odborných důvodů, ale je to z důvodů regionálního zájmu, který se v tomto případě lišil. Jedná se vlastně o to, že v roce 2010 byly zavedeny přímé vlakové spoje z Trutnova do Prahy a nazpátek. Bylo to velmi dobré, ty důvody řeknu za chvilku. Ty spoje jezdily každou sudou hodinu jako přímé rychlíkové spoje, každou lichou hodinu jezdily jako přestupní spoje v Hradci Králové. Kdo tímto vlakem jezdí, tak ví, jaká je lahůdka přestupovat v Hradci Králové. Myslím, že Pardubické i po rekonstrukci na tom nebude výrazně lépe.

Musím říci, že Trutnov je druhé největší centrum v Královéhradeckém kraji, je to vlastně základna pro východní Krkonoše, a nejenom tam, ale i pro Adršpašsko-Teplicko-Broumovský komplex. Doprava do těchto míst je velmi komplikovaná z toho důvodů, že do Trutnova neexistuje kapacitní komunikace, dálnice, která je ve výstavbě, což bude ještě pár let trvat. Zároveň neexistuje ani kapacitní železnice, a to je ten problém. Většina tratí je jednokolejných a dokonce nejsou ani elektrifikovány a některé tratě nám tam dokonce i chybí, jako třeba Vysokovská spojka.

Takže my jsme velmi uvítali, že tento spoj byl zaveden, byl využíván, samozřejmě můžeme diskutovat o tom, že v některých časech to bylo více, v některých méně. Ale to přímé spojení bylo velmi cenné, protože pokud chceme dostat naše občany na železnici z hlediska dopravy, tak bychom jim měli zajistit co nejvyšší komfort.

Já chápu ty důvody, ekonomické důvody, vlastně přicházíme s liberalizací provozu na českých tratích a samozřejmě ekonomická výhodnost těch provozovatelů je jedním z důležitých parametrů. Rozumím tomu, že koridor je koridor a zbytek od koridoru má úplně jiné parametry a jinou ekonomickou náročnost. Nicméně představa, že tyto spoje budou zrušeny a budou nahrazeny přestupním spojem, takže budeme mít přímý spoj do Pardubic a v Pardubicích přesedneme na koridorovou trať přímo do Prahy, je sice z hlediska ekonomiky určitě správně, z hlediska možná strategie právě v tom ekonomickém duchu je to také velmi správně, jen z hlediska komfortu cestujících to podle mne správné není.

Je pravda také to, že už v roce 2011 Ministerstvo dopravy zveřejnilo plán dopravy s tím, že říkalo, že tento spoj bude zrušen, že přímé spojení bude pouze do Hradce případně do Pardubic. A kraj nereagoval. To je potřeba zde říci. Nevím, z jakých důvodů, obsazení kraje bylo tehdy úplně jiné. Přiznám se, že mě mrzí, že krajští zastupitelé, krajské vedení na toto nereagovalo ve smyslu řekl bych požadavků našich občanů.

Musím říct, že po roce 2022 by toto spojení vlastně mělo úplně zmizet, mělo by se jezdit do Pardubic a pak dále přestoupit směr Praha, případně na druhou stranu Brno, Ostrava. S touto odpovědí souhlasit nemohu, protože jak zástupci veřejné odbornosti, tzn. pracovníci Českých drah, kteří mají své zkušenosti s touto přepravou, tak i veřejnost jako taková prostě vnímá možnost cestování vlakem jako příjemnou alternativu do té chvíle, pokud odstraníme všechny komplikace. A dovedete si představit, že buď tímto vlakem jezdí studenti, jezdí zaměstnanci do Prahy, ale také jezdí turisté a když turista má lyže nebo má nějaký batoh, kufr, tak přestupovat na jakémkoliv českém nádraží je skutečně hororová záležitost. Ale vím, že teď byla vláda v demisi na návštěvě Královéhradeckého kraje, kde proběhla další jednání, současné vedení kraje na to má jiný názor než to předešlé, podporuje myšlenku, že to přímé spojení by mělo být zachováno. Samozřejmě jsem využil této příležitosti, že ta jednání navazují na sebe a rád bych se pana ministra doprava, pana Ťoka zeptal na to, jestli náhodou ministerstvo nezamýšlí celou záležitost přehodnotit, protože, jak já říkám, chceme-li dostat lidi na železnici, tak jim k tomu musíme zajistit veškerý komfort. Jinak prostě nebudou tou železnicí jezdit, budou vymýšlet alternativní náhrady a rozhodně pro naše životní prostředí i pro kulturu cestování nejenom na železnici, ale i na komunikacích, prostě to není přínosem. Takže já bych se pana ministra zeptal, jestli náhodou ten názor se nemění, protože samozřejmě vím, že je už vypsáno výběrové řízení s parametry, že to asi nebude úplně jednoduché, nicméně byl bych rád, kdybychom došli k pozitivnějším, řekl bych, názorům tak, aby naši občané a návštěvníci našeho krásného regionu byli spokojeni a využívali právě cestování železnicí.

Děkuji.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama