PaedDr. Ivana Dobešová

  • BPP
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,21. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

16. 2. 2017 14:24:39 - Edita Pf.

Není matematika přeceňována?

Proč zákona budou muset z matematiky maturovat všichni, nebo budou výjimky – např. pro umělecké a zdravotní školy? A můžete mi třeba říci, kdy v praktickém životě použiji tuto rovnici?
2x+3y ≥ 6
X+5y≤4
Je potřeba spoustu manuálně zručných lidí nebo lidí kreativních, protože doba se rychle mění a vy stále řešíte matematiku, jako kdyby byla nejdůležitější na světě.

Odpověď

20. 2. 2017 9:34:45 - PaedDr. Ivana Dobešová
  14.00

Dobrý den,  

matematika určitě přeceňována není. Často je, bohužel, pravdou opak. Jako maturitní předmět se  nezaslouženě stala obětním beránkem  řady  reformátorů, kteří ve svém reformním nadšení v minulých letech vylili, jak se říká, s vaničkou i dítě.  Zároveň se stala snadným mediálním terčem, byla kolem ní postupně vytvořena negativní atmosféra a zároveň byla podsouvána myšlenka, že už ji vlastně tak nějak nepotřebujeme.

Zrušení maturity z matematiky bylo jedním z nepovedených experimentů, který se zásadním způsobem projevil na poklesu kvality vzdělávání v ČR.  Pokles schopnosti našich žáků řešit problémy, pozvolný, ale nezadržitelný trend postupného oslabování schopnosti  kritického myšlení,  schopnosti analyzovat, je smutnou skutečností, na jejímž vzniku, se nepochybně projevil i vztah k matematice a oslabování její pozice,  role a významu ve  vzdělávání a v praktickém životě. 

Nelze samozřejmě říci, že matematika je nejdůležitější na světě, a myslím, že to ani nikdo netvrdí. Matematika je pouze nedílnou a nutnou součástí vzdělání   a celého našeho života. Neexistuje jediná lidská činnost, kde by matematika nebyla potřeba.  Umět číst, psát a počítat zcela jistě i v budoucnu zůstane triem základních dovedností, které nám otevírají dveře k dalším dovednostem, k dalšímu vzdělávání a k úspěšnému profesnímu životu. Je to základ, na kterém se staví vše,  bez ohledu na to, zda se bude jednat o oblast humanitní, technickou, přírodovědnou či jakoukoliv další.

Vaše zmínka o kreativitě a potřebě i manuálně zručných lidí je na místě, ale myslíte si, že kreativní lidé nemusí umět počítat a aplikovat matematiku ve svém oboru? Myslíte si, že  manuálně zručný truhlář, který úspěšně dokončí svá studia nejen výučním listem, ale bude chtít dosáhnout i maturitní zkoušky, nebude potřebovat počítat rovnice, pracovat s obvodem, plochou, objemem, vypočítat si množství materiálu? Nepochybně bude.

Celý problém proto není v matematice, ale  ve zcela chybném a zjednodušujícím přístupu ve stylu: když někomu něco nejde tak nejjednodušším a nejrychlejším řešením je, že to odstraníme, odsuneme z cesty.  Matematika skutečně nemůže za to, že někomu tzv. nejde. Někdo žehrá na matematiku, někomu zase do hlavy nelezou cizí jazyky, jiný nesnáší češtinu. Problémem matematiky je způsob její výuky, přístup k ní, její nedostatečné propojení se životem. Na tom je třeba intenzivně pracovat.  Matematika není cílem, je pouze prostředkem, a vždy jím také byla, pro tříbení logického  a kritického myšlení, pro schopnost analyzovat problémy a nacházet jejich řešení.

S pozdravem

Ivana Dobešová

Normal 0 21 false false false CS X-NONE X-NONE