Jan Birke

  • SOCDEM
  • Královéhradecký kraj
  • krajský zastupitel
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,69. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

20.02.2012 13:13:12

Z lidí na úřadu práce jsou vystresovaná stvoření

Z lidí na úřadu práce jsou vystresovaná stvoření

Jak hodnotí dopravní zatíženost svého města náchodský starosta Jan Birke (ČSSD)? Co říká na aktuální vládní reformy, zejména pak reformu v oblasti sociální činnosti? ParlamentníListy.cz se jej zeptaly.

Náchod ustanovil v nedávné době novou vyhláškou ve městě pravidla parkování. Co nového vyhláška přináší? A jak je to s parkovacími místy ve městě, je jich zde dostatek?

Vyhláška především přináší jasná pravidla pro všechny. Ať formou platby parkovného v parkovacích automatech, tak i možnosti pro obyvatele a osoby podnikající v centru města zakoupit si parkovací karty. Naším cílem bylo i sjednotit a nastavit jasná pravidla právě pro parkovací karty, kterých byla v minulých letech vydána celá řada a jejich držení se stalo nepřehledným.


Co se týká dostatku parkovacích míst, domnívám se, že s vážným nedostatkem město Náchod v tuto chvíli nebojuje, alespoň tyto signály nemám. I úprava zpoplatnění parkování by měla vést k osvědčenému modelu, že parkování v centru neslouží pro celodenní parkování, ale pro vyřízení záležitostí v řádu cca 2 hodin - proto progresivní sazba, která zavádí po dvou hodinách v podstatě za symbolickou cenu, následně každou další započatou hodinu za 40 Kč.


Náchod sužují hlavně problémy s nepřizpůsobivými. Za loňský rok považujete úspěšnou akci ,,dvakrát a dost“, kterou jste v loni v lednu spustil proti neplatičům. Podle Vašich slov se podařilo vyčistit některé z problémových částí města. Jak se situaci vyvíjí dnes? A plánujete nějaké podobné akce i pro letošek?


Systém „dvakrát a dost“ platí i nadále a rozhodně v něm budeme pokračovat. Je jasným signálem, že své povinnosti ohledně plateb vůči městu si lidé musí plnit pravidelně a trvale. Každý z nás musí pravidla dodržovat, a pokud jsou jasně nastavená, je to i přijatelnější. Pravdou je, že jsou i tací, kteří se prostě přizpůsobit nechtějí a s těmi se pak např. formou vystěhování z bytu, musíme rozloučit. Já nebo Vy, kdybych nezaplatil hypotéku, také přijdu o bydlení, je tedy na mě, jak svou existenci zvážím, jaké priority si nastavím. V letošním roce tedy budeme rozhodně pokračovat a zcela jistě dojde i k dalším sankcím.


V současné době se také hodně spekuluje o významu Agentury pro sociální začleňování v romských oblastech. Jak se na význam Agentury díváte Vy? A jak byste hodnotil další kroky, jenž vláda v této problematice koná/nekoná?


Tak já jsem to mnohokrát již avizoval, že s činností Agentury nesouhlasím, především s tokem peněz jejím prostřednictvím. Domnívám se stejně jako řada mých kolegů, že na komunální úrovni si s problémy dokážeme poradit mnohem lépe, díky místní znalosti a poměrům bychom finanční prostředky jednoznačně dokázali využít efektivněji. Podle mého názoru by tedy měly peníze proudit do měst a obcí, ty nejlépe vědí, jak s nimi naložit.


Náchod patří mezi dopravně nejzatíženější města České republiky. V loňském roce jste dostali slíbenou finanční pomoc od někdejšího ministra dopravy Víta Bárty. Dostali jste ji? Jak konkrétně byla/bude využita?  A jak se Vám daří dopravní situaci v Náchodě řešit?


Finanční pomoc je skutečně přislíbena a to formou čerpání v letech 2012, 2013 a 2014. Příslib trvá i za ministra Dobeše, který v listopadu 2011 Náchod osobně navštívil. Navíc už má i konkrétní podobu, v letošním roce půjde o 38 mil. Kč, které půjdou prostřednictvím ŘSD na opravu kruhových objezdů na hlavním průtahu městem a vybudování jednoho nového v blízkosti státní hranice s PL z důvodu zvýšení bezpečnosti.


Vloni se nám podařilo i z vlastních prostředků realizovat dopravní opatření v centru města, která také vedou ke zlepšení průjezdnosti města.


Do jaké míry trápí obyvatele ve městě nezaměstnanost? Jaké jsou ve městě pro obyvatele pracovní příležitosti?


Náchod netrpí v rámci srovnání s celou ČR vysokou mírou nezaměstnanosti, přesto se snažíme hodně mluvit s významnými zaměstnavateli ve městě, jejich situace nás zajímá, snažíme se jim jako radnice připravit kvalitní podmínky pro fungování a tím zaměstnávání obyvatel našeho regionu.


Domníváte se, že mohou mít některé kroky Nečasovy vlády dopad na nezaměstnanost ve Vašem městě? Jak tomuto čelit?


Domnívám se, že jako starosta města nejsem kompetentní hodnotit kroky Nečasovy vlády na poli nezaměstnanosti v celé ČR, myslím, že to mi nepřísluší…  


Na začátku roku byla spuštěna reforma práce, jež je ale kritizována za nedostatky, jež u ní byly na mnohých úřadech shledány. Jak byste reformu hodnotil Vy a měly jste se zavedením nového systému ve Městě též problémy?


Náchod je jedním z mála měst, kde až na výjimky podle mých informací k závažným nedostatkům nedochází. To, co však zažívají úředníci na úřadech práce je skutečně na pováženou. Po měsíci jsou z nich „vystresovaná stvoření“ a to vše díky boji za procentuální výsledky.

Čím že je ten úředník stresován?

Mnohdy z individuálních kanceláří se přesunul do otevřených megaprostor, kde není možné jednat s klientem a dopřát mu intimitu. Vedení ÚP a samotní ředitelé poboček nemají představu o tom, jaké klienty reforma do jejich dveří přivede. Mnohá pracoviště nejsou bezbariérová a mají odbavovat žádosti o příspěvek na mobilitu, příspěvek na péči. Úředníci chodí jednat s klienty před budovy, do jejich osobních vozů…. ÚP nemá dostatek vozů, kterými by jezdili úředníci na sociální šetření před přiznáním dávky….

Podtrženo, sečteno, podle mého názoru se bude se rozhodovat tzv. od stolu a o účelném přidělení dávky si můžeme jako daňoví poplatníci nechat zdát!  

Co stresuje klienta?

Peníze a termín jejich výplaty! To klientovi může značně komplikovat život. Mnohdy mají klienti rozpočítané peníze na dny. Navíc v zimním období, kdy se prostě a jednoduše žije o trochu složitěji. Nezaplatí se za elektriku - znovupřipojení stojí 2000 Kč a žádný „dávkař“ tento výdaj nezohlední! Majitelé bytů? Pokud mají trochu entuziasmu situaci pochopí, pokud nechtějí, vystěhují. „Jednorázovka“ v hotovosti? Nereálné! Stojí se tam hrozná fronta.

Komu reforma rovněž moc nepomohla?

Poskytovatelům sociálních služeb. Jednak vázne komunikace mezi nimi a ÚP, pozdržely se platby, což může mít neblahý vliv na provoz obzvláště na začátku roku. Když už přišly peníze na účty a složenkami, nebylo možné je mnohdy identifikovat pro absenci variabilních symbolů a rodných čísel, která nebyla připojena. Jak pak má služba vědět, pro koho, či za koho peníze přišly? Kdo se stal či nestal dlužníkem?

  

O sociální reformě by se dalo popsat mnoho stránek, obšírně i velmi konkrétně. Software měl být podle mého názoru odzkoušen a mohl jít v souběhu se starým třeba půl roku…

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama