ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,37. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

01.03.2015 21:15:00

Nepřišel jsem na ministerstvo dopravy se zázračným receptem

Nepřišel jsem na ministerstvo dopravy se zázračným receptem

Projev ministra dopravy, který přednesl na III. celostátním sněmu hnutí ANO.

Milé dámy, vážení pánové, vážení členové hnutí ANO,

nejprve mi dovolte, abych poblahopřál panu Babišovi ke zvolení předsedou a panu Fotýnkovi k pozici prvního místopředsedy a všem ostatním představitelům k jejich zvolení. Vám všem bych rád poblahopřál k dosaženým preferencím hnutí ANO.

Je nesporné, že přes všechny kritické a rádoby odborné komentáře děláte svoji práci dobře. Fakt, že hnutí ANO má po roce vládnutí ze všech politických stran nejvyšší podporu u českých voličů nemůže nikdo zpochybnit a myslím si, že je to věc, na kterou můžete být všichni právem hrdí.

Nicméně jak se říká, není nic starší než včerejší statistiky. Proto je potřeba, abychom se všichni ještě s větším elánem pustili do práce, protože té je před námi stále ještě hodně. Rád bych ve svém projevu zhodnotil to, co se na ministerstvu dopravy v gesci ANO dosáhlo a co bychom rádi zvládli do konce volebního období.

Ministerstvo dopravy je komplikovaný resort, který je bohužel poznamenám častou změnou ministrů a manažerů ve vedení resortních organizací. Vezmeme-li do úvahy, že průměrná doba realizace velkých dopravních staveb je téměř 13 let, je patrné, jak devastující vliv častá změna na těchto pozicích má.

Jeden příklad za všechny. V roce 2010 ministr Bárta ve svatém nadšení šetřit zastavil projekční přípravu staveb a tím i stavební řízení a výkupy pozemků. Od tohoto jeho kroku žádný z dalších ministrů neobnovil intenzivní přípravu staveb. Takže my jsme dnes v absurdní situaci, kdy máme dostatek financí, abychom mohli stavět, co nám ale dnes chybí, jsou dobře připravené projekty. Pro ilustraci v roce 2014 bylo v rozpočtu fondu dopravní infrastruktury na projekční přípravu alokováno 2,5 miliardy korun a ve skutečnosti jsme vyčerpali pouze 1,3 miliardy.

Resort dopravy je jedním z těch, kde má hnutí ANO velkou šanci ukázat, že jsme schopni transparentně a v souladu se zdravým selským rozumem stavět dálnice, železnice a vodní díla ve prospěch občanů této země a tak, aby Česká republika využila smysluplně prostředků z druhého plánovacího období Evropské unie. Bohužel se nám to v prvním období příliš nepovedlo. V rámci OPD1 nebude zřejmě Česká Republika schopna využít cca 10 miliard korun z alokovaných cca 200 miliard.

Předně bych rád zdůraznil, že to toto není vinou ministrů za ANO. Důvod tohoto nedočerpání leží hluboko v minulosti v letech 2007-2011, kdy bylo možné ještě čerpání fondů efektivně ovlivňovat.

Stabilizovali jsme situaci na ŘSD a zahájíme výstavbu nových silnic

Nicméně se na ministerstvu dopravy za minulý rok rovněž leccos povedlo. Ve prospěch urychlení výkupu pozemků byla parlamentem schválena novela zákona o urychlení dopravní infrastruktury, která zvyšuje cenu vykupovaných pozemků na osminásobek a v oprávněných případech až šestnáctinásobek jejich původní ceny. Po několika měsících přešlapování jsme stabilizovali situaci na Ředitelství silnic a dálnic. Počátkem letošní stavební sezony zahájíme dlouho očekávané stavby dvou úseků dálnice D3 u Veselí nad Lužnicí, čímž se dostaneme až k Českým Budějovicím a úsek rychlostní komunikace R4 Skalka-Kříž u Příbrami.

V tomto roce chystáme zahájení zhruba 100 nových kilometrů silnic první třídy, rychlostních komunikací a dálnic. V příštím roce chceme tempo zahajovaných komunikací ještě zvýšit.

Když hodnotím uplynulý rok, nemohu opomenout svého předchůdce, ministra Prachaře. Chtěl bych mu poděkovat za jeho práci v resortudopravy, protože jsem přesvědčen, že mu šlo o dobrou věc, byl velmi aktivní a pracovitý a mnohé se mu podařilo. Přestože mohu mít na řešení některých věci jiný názor a budu je chtít řešit jinak, patři mu můj respekt.

Chystáme spolupráci na výstavbě silnic se soukromým sektorem

V letošním roce hodláme na ministerstvu zahájit přípravu PPP projektů, projektů s využitím soukromého kapitálu. V dubnu uspořádáme konferenci, na které představíme záměry, jak pokračovat s projekty PPP v České republice. Už dnes vás mohu informovat, že jsme vytipovali dva vhodné úseky na příští PPP, což jsou rychlostní komunikace R4 z Prahy přes Příbram na Strakonice a R7 z Prahy na Slaný. Oba tyto úseky nejsou na prioritní ose TEN-T, takže nemohou být financovány z evropských peněz a proto jsou vhodným kandidátem na pro využití privátního kapitálu.

Víme, že výstavba dopravních staveb se potýká s problémy, které mají svoje kořeny v komplikované legislativě, která za poslední dobu vznikla v podstatě novelami všech zákonů a zejména zákona o veřejných zakázkách.

Ve spolupráci s ministerstvem pro místní rozvoj a ministerstvem životního prostředí chceme pomoci investiční výstavbě zjednodušením legislativy a odstraněním barier ve stavebním řízení. V přípravě je nový zákon o veřejných zakázkách, což by měla být transpozice nové a platné směrnice Evropské unie a novela stavebního zákona, která umožní jednotné povolovací řízení. Našim dlouhodobým cílem je zkrátit průměrnou dobu výstavby z dnešních 12,5 let na polovinu.

Nicméně nehodláme čekat na to, až parlament změní zákony. My musíme urychlit výstavbu už teď. Nemůžeme vysvětlovat, proč to nejde a že za všechno mohou jenom zákony, ale musíme hledat cesty, jak urychlit výkupy pozemků a územní přípravu staveb. Například uzavírat smlouvy o budoucích smlouvách na pozemky už v době, kdy ještě není vydáno stavební povolení atd.

Zrychlíme opravy na frekventovaných silnicích

Rád bych, aby změnu ve fungování ministerstva dopravy poznali občané co nejdříve. V nových soutěžích budeme požadovat, aby se na frekventovaných silnicích pracovalo nepřetržitě 24 hodin a sedm dnů v týdnu. Chceme rekonstruovat a opravovat přednostně v noci ve dne nechat řidiče jezdit bez zbytečných uzavírek.
Rovněž se musí změnit železnice a České dráhy. Od vedení Českých drah očekávám, že začnou starat o zákazníka tak, že vlaky budou jezdit čisté a načas a zejména očekávám, že České dráhy začnou vydělávat peníze a budou ziskové.

Důležitou prioritou resortu dopravy je a bude bezpečnost. A to bezpečnost při opravách, rekonstrukcích a výstavbě, ale i bezpečnost silničního provozu. Na našich silnicích stále umírá mnoho lidí a je naší povinností přispět k tomu, aby obětí dopravních nehod výrazně ubývalo. Nechci suplovat úlohu dopravní policie, ta je zejména v kontrolách řidičů nezastupitelná, avšak v prevenci a dopravní výchově musí být nejaktivnější BESIP.

Dopravní stavitelství nemělo a stále nemá dobrou pověst. Je veřejným tajemstvím, že resort dopravy nejednal vždy transparentně a mnoho našich zakázek v minulosti provázelo podezření z korupce a kartelových dohod. Toto chci radikálně změnit. Vše, co v resortu dopravy děláme a budeme dělat, musí být pod kontrolou veřejnosti. My hospodaříme s penězi daňových poplatníků a tudíž má kdokoli právo nás kontrolovat. Proto jsem uložil zveřejňovat všechny smlouvy i faktury a požaduji, aby celý proces veřejného obstarávání byl maximálně transparentní.

Nepřišel jsem na ministerstvo dopravy s žádným zázračným receptem nebo zákonem, který všechno spraví. Chci, aby všichni používali zdravý selský rozum, jednali transparentně a hlavně aby tvrdě pracovali. To je to nejlepší, co můžeme pro občana udělat. Rád bych v resortu dopravy využil co nejvíc dobrých nápadů od všech, kteří mají chuť pomoci a kteří to myslí dobře. Tímto Vám chci nabídnout ještě užší spolupráci a vězte, že mám vždy dveře otevřené.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama