ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,37. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

22.09.2015 10:03:00

Výměna území v Hamburku by zajistila přístup k námořní dopravě

Výměna území v Hamburku by zajistila přístup k námořní dopravě

Ministr dopravy Dan Ťok včera jednal v Hamburku o budoucnosti českého přístavního území, jehož využití by omezila výstavba spojená s kandidaturou města na pořádání Letních olympijských her v roce 2024.

 Ministr se s představiteli Hamburku dohodl na tom, že v případě kandidatury na olympiádu získá ČR za své dotčené území adekvátní náhradu. Ta zajistí ČR i v dalších letech plnohodnotné využití přístavu, včetně námořní dopravy.

„Vedení města se ke smluvním závazkům a našim potřebám postavilo férově. Podporu jsem našel i u spolkového ministra dopravy Alexandera Dobrindta. Pokud obyvatelé Hamburku potvrdí kandidaturu, je město připraveno nabídnout nám náhradu za tu část přístavu, které by se budování olympijského areálu dotklo. Výměna za nové území by zajistila přístup k námořní dopravě, a nahradila tak adekvátně současný český přístav ,“ řekl Ťok.

Vláda v dubnu potvrdila svůj zájem přístavní území v Hamburku dále využívat pro logistické účely firem podnikajících v dopravě. Ministerstvo dopravy předložilo plán obnovy stávajících stavebních objektů i skladových ploch, kterou stát v posledních dvaceti letech zcela zanedbal.

Nyní ovšem ČR čelí nové situaci vyvolané kandidaturou Hamburku na olympijské hry v roce 2024. Výstavba sportovních areálů by měla přímý dopad na území takzvaného Sálského přístavu (Saalehafen) a Vltavského přístavu (Moldauhafen). Tato přístavní území nebudou přímou součástí areálu LOH, ale díky bezprostřední blízkosti by nemohla být užívána pro přístavní a logistickou činnost. Plány související s olympiádou se netýkají Peutského přístavu (Peutehafen), který je ve vlastnictví ČR.

Sálský a Vltavský přístav byly v roce 1929 propůjčeny na 99 let

Ministr dopravy Ťok včera o aktuální situaci a plánech města jednal s primátorem Svobodného a hanzovního města Hamburk Olafem Scholzem a zemským ministrem hospodářství, dopravy a inovací Frankem Horchem. Nabídka na výměnu území by se detailně připravila v případě, že letos na podzim Hamburk potvrdí svou kandidaturu na LOH. Pokud se tak stane, budou jednání o náhradním přístavním území pokračovat a ministerstvo tomu přizpůsobí plán rozvoje přístavu. Zároveň by pokračovaly investice do Peutského přístavu, který ve vlastnictví ČR zůstává v každém případě.

Sálský a Vltavský přístav byly v roce 1929 na základě Versailleské smlouvy propůjčeny Československu na 99 let, tedy do roku 2028. Hamburk zůstává nejbližším námořním přístavem dostupným z ČR po vodní cestě. Zároveň je i cílem většiny zboží, které z ČR putuje na moře. V případě kontejnerové dopravy jde přes Hamburk zhruba 70 procent všech přeprav navazujících na námořní dopravu.

Hamburk dnes již nemá stejné využití jako za první republiky, ale pořád jde o velmi důležitý bod pro české dopravce. Chceme, aby jim české přístavní území sloužilo jako zázemí pro obchodní jednání, krátkodobé skladování a ideálně nabídlo i přímý překlad na námořní lodě,“ uzavřel Ťok.


Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama