doc. Ing. arch. Petr Hlaváček

  • STAN
  • Hlavní město Praha
  • územní plánování
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -2,26. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

10.05.2021 12:45:00

Soutěže na novou podobu Florence se zúčastní pět věhlasných týmů

Soutěže na novou podobu Florence se zúčastní pět věhlasných týmů

Mezinárodní porota vybrala pět týmů, které se zúčastní soutěže na novou podobu Florence.

 Z této dopravní křižovatky a železničního brownfieldu se má stát multifunkční čtvrť, která nabídne bydlení, obchody, dopravní terminál, kancelářské prostory i místa pro trávení volného času.

Do urbanistické soutěže Florenc 21 se zapojí multidisciplinární týmy, mezi nimiž je i světoznámé dánské architektonické studio BIG Bjarke Ingelse nebo česká studia A69 a UNIT architekti. Návrhy budou představeny letos v listopadu.

„Již v minulosti bylo na toto území zpracováno několik urbanistických studií, avšak nedošlo u nich k dostatečně široké shodě všech aktérů. Právě proto jsme s klíčovými vlastníky v území ČSAD Praha holding a Masaryk Station Development dospěli k názoru, že nejlepším řešením bude uspořádat mezinárodní urbanistickou soutěž, která navrhne jeho budoucí podobu,“ uvedl 1. náměstek primátora a radní pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček.

O účast v soutěži usilovalo celkem 57 týmů z Evropy, Asie a Severní Ameriky. Porota tak stála před těžkým úkolem vybrat pět nejkvalifikovanějších. Účastníky teď čekají dvě fáze soutěže, během kterých proběhnou tři soutěžní workshopy. Z nich pak vzejde pět návrhů, ze kterých bude na konci roku vybrán ten nejlepší.

„Hlavním kritériem při posuzování portfolií a složení týmu byla jejich zkušenost s obdobnými úkoly, tedy urbanistickým návrhem jádrové oblasti metropole, která je zároveň i multimodálním dopravním uzlem. Díky dobrému úsudku poroty, tak nakonec nebyly vybrány automaticky ty nejslavnější jména, ale týmy, které mají právě s takovým typem projektů největší zkušenosti,“ vysvětlil Petr Návrat z kanceláře ONplan, která soutěž organizuje.

Švýcarské konsorcium urbanistické firmy agps architecture, krajinářského ateliéru Girot a dopravních inženýrů IBV Hüsler bylo porotou hodnoceno jako velmi zkušená sestava odborníků. Spojuje je jejich působení na světově proslulé vysoké škole ETH Zürich. V portfoliu se prezentovali několika urbanistickými návrhy čtvrtí v návaznosti na železnici jako je projekt Zollstrasse Zürich.

Porota nevyřadila všechny tzv. „starchitects“. Soutěže se zúčastni dánská firma BIG vedená Bjern Ingelsem s pomocí českého partnera A8000. Ta ve svém soutěžním portfoliu představila například projekt kombinované spalovny s teplárnou a elektrárnou Copenhill v Kodani, která vyrábí energii z odpadu a na jejíž střeše je sjezdovka. BIG se podílel také na přestavbě jedné z etnicky nejrozmanitějších čtvrtí v Kodani, kde vytvořili veřejný prostor s názvem Superkillen.

S urbanistickými návrhy v evropských metropolích má bohatou zkušenost i holandské konsorcium architektů a urbanistů Cie. s krajinářskou kanceláří LOLA doplněné o mladý brněnský ateliér M2AU. Konsorcium se prezentovalo master plánem pro revitalizaci amsterdamské přístavní čtvrti NDSM nebo krajinářsko-urbanistickým návrhem pro čtvrť Feyenoord City v Amsterdamu.

Druhým zastoupením Holandska je tým ateliérů ZUS [Zones Urbaines Sensibles] a Space&matter, kteří se proslavili urbanistickými projekty iniciovanými takzvaně zespodu, tedy samotnými architekty nebo obyvateli území. V portfoliu se prezentovali návrhem přestavby nádraží v Luzernu nebo čtvrtí Smakkelaars Park při utrechtském nádraží. Mezi jejich projekty patří i návrh revitalizace brownfieldu Klaprozenbuurt v Amsterdamu nebo oslavovaný kreativní distrikt De Couvel.

Tým je doplněn o dopravní inženýry z Royal HaskoningDHV. Porota velmi vysoko hodnotila i přihlášku konsorcia vedeného českými kancelářemi UNIT architekti a studio A69 – architekti ve spolupráci s britskou firmou Marko and Placemakers. V portfoliu se prezentovali projektem revitalizace Smíchova a návrhem terminálu Smíchovského nádraží nebo vítězným návrhem mezinárodní soutěže Budoucnost centra Brna.

„Máme za sebou důležitý krok soutěže, ale také celého procesu transformace území Florence a doufáme, že nastavený proces poběží i nadále tak, jak bylo mezi všemi aktéry na jeho počátku dohodnuto. Vybrali jsme pět vysoce kvalitních týmů, kteří se, jak věříme, stanou našimi partnery při hledání správného řešení a pomohou nám dále naplňovat sdílenou dlouhodobou strategii, na jejímž konci je modernizované autobusové nádraží jako užitečná a důležitá součást struktury města.“ sdělil Pavel Vráblík z představenstva společnosti ČSAD Praha holding, která je jedním ze zadavatelů soutěže.

Zadní dvorek centra Prahy i významný dopravní uzel

Florenc je dnes významnou křižovatkou dopravních spojení celoevropského významu. Protíná se zde autobusová, železniční i tramvajová doprava a celou oblast obsluhují dvě linky metra. Lokalitu ale tvoří několik nefunkčních a špatně prostupných ploch, které vyžadují proměnu. Okolí autobusového nádraží trpí zejména nejasným vymezením zástavby, nevzhlednými veřejnými prostranstvími, bariérami pro chodce i absencí kvalitní zeleně.

Soutěžní týmy mají do urbanistického návrhu integrovat již schválené projekty v území. Kromě modernizace stanice Masarykovo nádraží se jedná o rekonstrukce ulic Na Florenci a Na Poříčí, v současnosti realizované projekty Florenc Gate v Křižíkově ulici nebo stavba od kanceláře Zaha Hadid Architects podél ulice Na Florenci.

„Pro Prahu je rozvoj transformačních ploch naprosto zásadním krokem. I proto mě těší, že budoucí podoba Florence vznikne formou soutěžního workshopu, v jehož porotě zasednou odborníci z různých oblastí.“ řekl ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy Ondřej Boháč.

Nová čtvrť místo nefunkčního brownfieldu

„Cílem urbanistické soutěže je najít návrh pulzující čtvrti se smíšeným využitím. Mají zde vzniknout nové byty, obchody i služby. Jádrem projektu by měla být kvalitní veřejná prostranství se zelení pro trávení volného času,“ konstatoval starosta Prahy 1 Petr Hejma. Většinu pozemků vlastní společnosti Masaryk Station Development, která chce na Florenci vytvořit soběstačnou městskou čtvrť a zacelit jizvu stávajícího brownfieldu, a ČSAD Praha holding, jehož záměrem je integrovat autobusový terminál do městské struktury a zvýšit komfort cestujících.

„Vzhledem k faktu, že se většina tohoto celoměstsky významného projektu nachází na území městské části Prahy 8, rádi bychom do soutěže vnesli i náš pohled, a to v současné době velmi diskutované téma dostupného bydlení pro rodiny. Přejeme si, aby i tento projekt myslel na dostupnost, nestal se skanzenem luxusního bydlení a tím vysídlováni centra Prahy, jak se tomu již několik let děje. Proto budu jako zástupce městských částí v porotě této soutěže prosazovat i tento důležitý aspekt,“ potvrdil radní pro strategický rozvoj Prahy 8 Tomáš Hřebík.

Mezinárodní soutěž Florenc 21 má pomoci ke vzniku nového všeobecně přijímaného návrhu, který splní cíle v oblasti udržitelné mobility a adaptace na klimatickou změnu. Vítězná urbanistická studie stanoví rozsah zástavby a využití a podobu veřejného prostoru. Stane se také podkladem pro změnu územního plánu.

„Z pozice spoluzadavatele soutěže hodnotíme portfolio přihlášených, jejich počet a porotou finálně vybrané soutěžící týmy jako velký úspěch. Chceme poděkovat zástupcům hlavního města Prahy a zúčastněných městských částí za plnou projevenou podporu, bez které by takový výsledek nebyl. Je evidentní, že navzdory obecné skepsi je spolupráce mezi privátní a veřejnou sférou možná. Věříme, že i konečné návrhy, který očekáváme ke konci roku, zásadně přispějí ke změně této lokality v moderní městskou čtvrť,” komentoval výběr zástupce Masaryk Station Development Petr Palička.

Zapojit se může i veřejnost

K nové podobě Florence se může vyjádřit i veřejnost. Do 5. května probíhalo shromáždění informací o území, a to jak přímo na Florenci prostřednictvím infostánku, tak rovněž on-line formou pomocí inovativního mapového dotazníku na stránkách soutěže. Takto získané komentáře budou shrnuty v publikaci Informace o území, kterou získají účastníci soutěže před prvním workshopem.

Druhá možnost, jak se veřejnost může zapojit do soutěže, bude na podzim. Po odevzdání v druhém kole budou všechny návrhy představeny na výstavě a veřejnost bude mít možnost ke každému návrhu podat komentář. Ty budou následně zpracovány do zprávy pro porotu soutěže jako jeden z podkladů pro hodnocení návrhů a vybrání vítěze soutěže.

V pondělí 17. května pak v Centru architektury a městského plánování (CAMP) proběhne diskuze Praha zítra: Florenc 21, kde budou hosté debatovat o rozvoji tohoto klíčového dopravního uzlu. Sledovat ji můžete ZDE.

Více informací o projektu naleznete ZDE.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama