Ing. Jiří Dolejš

  • KSČM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,27. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

14.05.2012 2:58:44 - ufikus

Mandát poslance a vlády

Mám dotaz. Vím, že máme nevyřešený rozpor, kdy jsou poslanci voleni za politické strany, ale slib poslance skládají za sebe. Tedy když během volebního období změní názor, což je právo každého, neztratí automaticky svůj mandát. To je nevyřešená chyba. Dlouhodobě to dělá problémy ale tak nějak pořád to bylo v rámci. Trápí mně ale současný vyhrocený stav, kdy poslanci za LiDem mají obsazena místa v exekutivě - ministři. Takže nám nyní vládnou ministři s programem, který nikdo nevolil. To jsou prvky totality, popírající samotné základy demokracie. Ústavní soud kupodivu nekoná. Čeká snad na podnět? Může podnět k prozkoumání tohoto stavu k ústavnímu soudu podat některý z poslanců, třeba za KSČM? Děkuji za odpověď. Evžen Jindra

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

14.05.2012 14:13:26 - Ing. Jiří Dolejš

KSČM navrhovala zákon o odvolatelnosti poslance - režim by byl takový, že v případě podezření z toho, že poslanec by flagrantním způsobem nerespektoval svůj volební program, mohl by jeho mandát posoudit nejvyšší soud. Myslím, že je to postup legitimní a ústavně konformní. Bohužel nebyl přijat.

Pokud jde o ústavnost vlády, tak ta odvíjí svůj mandát od hlasování ve sněmovně - restartovaná vláda Petra Nečase dostala důvěru 105 poslanců (oproti původním 118).  Otázkou je způsob jakým se překlopila původní koaliční smlouva psaná ještě na Věci veřejné a nyní je pro ODSa TOP09 partnerem teprve rodící se platforma LiDem.

Kontinuita této vlády je opravdu  českou raritou (jako byla kdysi raritou opoziční smlouva). Lidé kolem Karoliny Peak argumentují, že se neodklonili od programu, ale od praktik ve Věcech veřejných. Napadnout tento novotvar lze nepochybně politicky, možná i eticky - ústavnost jejich mandátů a tím i mandátu vlády  ale bohužel není dořešena (podobně jako není řešen mandát poslance, který byl odsouzen v trestní kauze). 

Soulad s principy ústavnosti může být nepochybně zkoumán - zbývá posoudit jestli dostatek poslanců potřebný pro ústavní stížnost posoudí takový krok jako účinný. Určitě se tím budeme ještě zabývat - v každém případě díky za váš příspěvek.