doc. PhDr. Miroslav Grebeníček, CSc.

  • KSČM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,84. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

19.05.2015 11:23:32 - Monika R.

Maturita

Není současný systém, kdy řada maturantů neslouží zkoušku rizikem pro celý systém? Co s těmito absolventy bez zakončení bude? A co říkáte na úvahy, že by se na nějakých školách maturita neděla? A když maturita nebude, nahradí ji jiná zkouška?

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

08.06.2015 8:42:52 - doc. PhDr. Miroslav Grebeníček, CSc.

Pokud u maturitní zkoušky neuspějí ti, kdo se z nějakého důvodu na ni nepřipravili nebo je maturita nad jejich studijní možnosti, je to v pořádku. Chyba není v existenci státní maturitní zkoušky. Ta má garantovat určitou kvalitu absolventů a kontrolu úrovně a kvality vzdělávání na středních školách. Jinou věcí už je, zda při tak vysoké neúspěšnosti maturantů je to v mnoha případech jejich nebo jen jejich chyba, že absolvovali čtyři roky studia maturitního oboru a nyní jim hrozí, že skončí bez maturity a případně bez jakékoli pracovní kvalifikace. Někteří kritici stavu středního školství přímo říkají, že část neúspěšných, propadajících žáků je obětí špatného řízení školství a špatné kvality výuky a hrubého selhání kontroly kvality vzdělávání na konkrétních školách. Léta se totiž ví o tom, že úroveň mnoha středních škol je sporná. Některé nemají tradici, potřebné výchozí podmínky, složení pedagogického sboru. A ony, ale nejen ony jsou dneska finančně, existenčně závislé na přijetí žáků bez ohledu na jejich studijní předpoklady. V mnoha případech byly školy nabízející dnes maturitu dříve dobrými učilišti, která "uměla" zajímavé nebo na trhu práce tehdy ale i dnes žádané nematuritní obory. Bohužel je nutné otevřeně říci, že spoluodpovědnost za vysokou a na některých školách až děsivou propadovost u maturit tedy nesou i ti, kdo měli před spuštěním státních maturit řídit a metodicky usměrňovat celý vzdělávací systém a kontrolovat kvalitu vzdělávání na těchto školách, úroveň otevíraných a vyučovaných maturitních oborů vzdělání, tedy Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Česká školní inspekce. Myšlenka, kterou nedávno znovu připomenul ministr školství, že maturita nemusí být pro všechny, je reflexí toho, že nelze jít cestou snižování nároků. Pokud v mnoha profesích dneska chybí učňovský dorost a ze škol vycházejí bez kvalifikace neúspěšní maturanti nebo i takoví, kteří po získání maturity nemají uplatnitelnou kvalifikaci a na vysoké škole rychle končí po prvním či druhém semestru, je to špatně