Ing. Jiří Dolejš

  • KSČM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,27. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

17.12.2015 22:11:17 - Dr.Liďák

Je plánování přežitek ?

Domníváte se rovněž, že fungující stát musí při rozhodování vycházet z reálných koncepcí a dlouhodobých plánů a že k odstranění nežádoucích disproporcí a škodlivých jevů a procesů je nutná cílevědomá činnost člověka, který zná své potřeby a cíle.
Pravdivost tvrzení, že analýza sociálně ekonomických jevů a procesů, jejich kvantifikace a modelová řešení jsou předpoklady rozhodování zabezpečující odstraňování škodlivých jevů a procesů.
Individuální pohledy zpravidla jsou vhodné pro určité subjekty a mohou být nevhodné pro ostatní. Často se přijímají rozhodnutí, z nichž má prospěch jen určitá skupina.
Rozhodnutí by mělo vznikat jako koncensus převážné většiny obyvatelstva. To vyžaduje komplexní analýzy a následné syntézy. Při komplexní analýze národního hospodářství je nutno uvažovat relevantní hlediska (roviny pohledu), kterými jsou např. pohledy peněžní a hmotný, individuální a agregátní, veřejný a soukromý, regionální a celostátní, domácí a zahraniční. Měla by vzniknout Rada ?

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

20.12.2015 11:39:21 - Ing. Jiří Dolejš

Je nepochybně lidskou vlastností předjímat své konání. A plánují tedy jednotlivci, obří i menší korporace ale i státy a dnes už i nadnárodní instituce.  Špatné jméno plánování udělaly časy byrokratického dirigismu, přes různé snahy o inovaci plánovacích systémů se tehdy nepodařilo vymanit z tzv. příkazní (centrální direktivní) ekonomiky. Ale plán a trh ve skutečnosti nejsou protimluvy, spíše se doplňují  - jde jen o to jaký systém strategického celospolečenského ovlivňování je skutečně efektivní (o různých plánech na firemní úrovni snad není sporu). 

Plánování na celospolečenské úrovni dnes znamená nejen propojení na tržní informace, použivá nepřímé, ekonomické nástroje a hodnotová vyjádření, má svou diagnostickou a expertně indikativní funkci - ale má být také předmětem demokratizace (vznikají tzv. participativní plány) a také je nástrojem veřejné kontroly poltických cílů. Čím strategičtější (dlouhodobější) plán je, tím více má převaha  cílové orientace nad zdrojovým přístupem. vedle celospolečenského rozměru je tu také rozměr komunitní - plánování na úrovni územních samospráv.