Český telekomunikační úřad: Případné doúčtování rozdílu mezi standardní a věrnostní cenou je třeba posuzovat jako smluvní pokutu

23.12.2018 13:38

Vyplývá to z pravomocného rozhodnutí sporu mezi UPC a jeho zákazníkem, o kterém informuje vydaná monitorovací zpráva.

Český telekomunikační úřad: Případné doúčtování rozdílu mezi standardní a věrnostní cenou je třeba posuzovat jako smluvní pokutu
Foto: ČTÚ
Popisek: ČTÚ
reklama

Ve správním řízení UPC argumentovalo, že rozdíl mezi standardní a věrnostní cenou není smluvní pokutou, ale cenou za službu elektronických komunikací, přičemž nárok na věrnostní cenu klientovi vznikne až při splnění podmínek (čerpání služby po celé věrnostní období). V praxi tak často docházelo k paradoxu, že čím déle klient u operátora setrval a tyto služby se zvýhodněnou cenou čerpal, tím vyšší doplatek mu UPC následně účtovalo při ukončení smlouvy před uplynutím věrnostního období.

ČTÚ posoudil ustanovení všeobecných podmínek upravující doúčtování rozdílu mezi standardní a věrnostní cenou jako právní instrument zajišťovací (resp. utvrzovací) povahy. Zákazníka má pod hrozbou ztráty sjednané výhody a v podobě peněžité sankce motivovat k řádnému plnění smluvních povinností. Bez ohledu na to, jak je ve všeobecných podmínkách pojmenován, je svou povahou smluvní pokutou, na kterou se v případě spotřebitelských smluv vztahuje Nález Ústavního soudu ze dne 11. 11. 2013 (sp. zn. I. ÚS 3512/11), který zásadně nepřipouští ujednání zakládající smluvní pokutu mimo vlastní tělo smlouvy. Je-li toto ujednání skryto např. ve všeobecných podmínkách, je v případě spotřebitelských smluv neplatné. ČTÚ proto nárok UPC na rozdíl mezi standardní a věrnostní cenou zamítl.

Monitorovací zpráva dále informuje o zdražení balíkových služeb České pošty, resp. Balíku Do ruky, a to o 10 Kč ve všech váhových kategoriích. Základní cena Balíku Do ruky v kategorii do dvou kilogramů se od 15. listopadu zvýšila na 138 Kč.

Zpráva také připomíná, kdy je možné od smlouvy s operátorem bez sankcí odstoupit ve lhůtě 14 dnů ode dne jejího uzavření. Toto právo se ale týká jen spotřebitelů a jen v případě, kdy je smlouva sjednána mimo prostory obvyklé k podnikání (tj. mimo provozovnu poskytovatele), nebo prostředky komunikace na dálku (e-mailem, přes web nebo telefonicky). Právo ukončit takto smlouvu bez udání důvod naopak nesvědčí účastníkům, kteří smlouvu uzavřeli v kamenné provozovně operátora.

Zpráva také obsahuje informaci o rozhodnutí Nejvyššího správního soudu v kauze pokuty společnosti O2 za porušení zákazu užití nekalé obchodní praktiky.

Monitorovací zpráva je ke stažení ZDE.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Tisková zpráva

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Armáda ČR: Česká republika darovala vojákům v Mali překážkovou dráhu

22:02 Armáda ČR: Česká republika darovala vojákům v Mali překážkovou dráhu

Dráha je darem výcvikové mise EU (EUTM), který zorganizovala a zaplatila Česká republika, konkrétně …