Český telekomunikační úřad: Případné doúčtování rozdílu mezi standardní a věrnostní cenou je třeba posuzovat jako smluvní pokutu

23.12.2018 13:38

Vyplývá to z pravomocného rozhodnutí sporu mezi UPC a jeho zákazníkem, o kterém informuje vydaná monitorovací zpráva.

Český telekomunikační úřad: Případné doúčtování rozdílu mezi standardní a věrnostní cenou je třeba posuzovat jako smluvní pokutu
Foto: ČTÚ
Popisek: ČTÚ

Ve správním řízení UPC argumentovalo, že rozdíl mezi standardní a věrnostní cenou není smluvní pokutou, ale cenou za službu elektronických komunikací, přičemž nárok na věrnostní cenu klientovi vznikne až při splnění podmínek (čerpání služby po celé věrnostní období). V praxi tak často docházelo k paradoxu, že čím déle klient u operátora setrval a tyto služby se zvýhodněnou cenou čerpal, tím vyšší doplatek mu UPC následně účtovalo při ukončení smlouvy před uplynutím věrnostního období.

ČTÚ posoudil ustanovení všeobecných podmínek upravující doúčtování rozdílu mezi standardní a věrnostní cenou jako právní instrument zajišťovací (resp. utvrzovací) povahy. Zákazníka má pod hrozbou ztráty sjednané výhody a v podobě peněžité sankce motivovat k řádnému plnění smluvních povinností. Bez ohledu na to, jak je ve všeobecných podmínkách pojmenován, je svou povahou smluvní pokutou, na kterou se v případě spotřebitelských smluv vztahuje Nález Ústavního soudu ze dne 11. 11. 2013 (sp. zn. I. ÚS 3512/11), který zásadně nepřipouští ujednání zakládající smluvní pokutu mimo vlastní tělo smlouvy. Je-li toto ujednání skryto např. ve všeobecných podmínkách, je v případě spotřebitelských smluv neplatné. ČTÚ proto nárok UPC na rozdíl mezi standardní a věrnostní cenou zamítl.

Monitorovací zpráva dále informuje o zdražení balíkových služeb České pošty, resp. Balíku Do ruky, a to o 10 Kč ve všech váhových kategoriích. Základní cena Balíku Do ruky v kategorii do dvou kilogramů se od 15. listopadu zvýšila na 138 Kč.

Zpráva také připomíná, kdy je možné od smlouvy s operátorem bez sankcí odstoupit ve lhůtě 14 dnů ode dne jejího uzavření. Toto právo se ale týká jen spotřebitelů a jen v případě, kdy je smlouva sjednána mimo prostory obvyklé k podnikání (tj. mimo provozovnu poskytovatele), nebo prostředky komunikace na dálku (e-mailem, přes web nebo telefonicky). Právo ukončit takto smlouvu bez udání důvod naopak nesvědčí účastníkům, kteří smlouvu uzavřeli v kamenné provozovně operátora.

Zpráva také obsahuje informaci o rozhodnutí Nejvyššího správního soudu v kauze pokuty společnosti O2 za porušení zákazu užití nekalé obchodní praktiky.

Monitorovací zpráva je ke stažení ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Česká pošta: Pošťáci na přepážkách testují inovované stejnokroje

22:03 Česká pošta: Pošťáci na přepážkách testují inovované stejnokroje

Počínaje prvním březnovým pondělím začala Česká pošta na vybraných poštách testovat inovované stejno…