DPP k 50. výročí ukončení provozu trolejbusů v Praze zprovozní novou trať Letňany–Čakovice

14.10.2022 13:30 | Tisková zpráva

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) tuto sobotu 15. října 2022 uvede do zkušebního provozu novou trolejbusovou trať Letňany–Čakovice, kterou vybudoval v rámci projektu elektrifikace autobusové linky 140 (Palmovka–Miškovice).

DPP k 50. výročí ukončení provozu trolejbusů v Praze zprovozní novou trať Letňany–Čakovice
Foto: Hans Štembera
Popisek: Logo Dopravního podniku hlavního města Prahy

Stane se tak symbolicky na den přesně 50 let po ukončení provozu trolejbusů v Praze a 5 let od zahájení pilotního provozu v Prosecké ulici. DPP si tyto milníky připomene s fanoušky MHD a širokou veřejností o nadcházejícím víkendu zahájením zkušebního provozu na lince 58 na nové trati a speciálními jízdami historických trolejbusů.

Úsek Letňany–Čakovice je součástí první plnohodnotné trolejbusové tratě postavené v Praze 50 let poté, co zde byl 15. října 1972 ukončen provoz trolejbusů. Trolejbusovou infrastrukturu začal DPP budovat letos od 10. ledna v rámci projektu elektrifikace autobusové linky 140 z Palmovky do Miškovic, která se po jejím dokončení a zahájení plného provozu trolejbusů změní na trolejbusovou linku 58. Stavbu realizuje sdružení společností Elektrizace Praha a OHLA ŽS, předpokládané náklady na výstavbu činí necelých 284 milionů korun.

„Pokračujeme v?rozšiřování sítě dostupné městské hromadné dopravy přesně tak, jak jsme slíbili. Městská hromadná doprava je nejvyužívanějším způsobem přepravy po městě a zaslouží si dlouhodobou pozornost ze strany vedení města. Je to ostatně i v souladu s konceptem města krátkých vzdáleností. Zaměřujeme se přitom na různé druhy MHD – nová trolejbusová trať tak doplňuje?několik nově stavěných tramvajových tratí a výstavbu čtvrté linky metra,“ říká Zdeněk Hřib, primátor hl. m. Prahy.

„Elektrifikací linky 140 napravujeme chybu, kterou před 50 lety udělalo komunistické vedení Prahy, kdy zanikl trolejbusový provoz v Praze. Moderní trolejbusy budou už na jaře 2023 jezdit mezi Palmovkou a Čakovicemi. V prudkém stoupání Prosecké ulice nám autobusy nyní spotřebují zhruba 52 litrů nafty na 100 km. Dieselové autobusy nahradíme bezemisními bateriovými kloubovými trolejbusy. Zlepšujeme životní prostředí a zvyšujeme i komfort cestujících, protože trolejbusy nabízí plynulejší a tišší jízdu. Myslíme i na vzhled ulic. Nevznikl zde les nových stožárů pro trakční vedení. Stávající stožáry veřejného osvětlení jsme vyměnili za nové moderní, které budou umět svítit a poslouží i pro trakční vedení. Když jsem před čtyřmi léty přebíral rezort dopravy v Praze, elektrifikace autobusové linky 140 byl jediný trolejbusový projekt, který se připravoval. V sobotu bude hotový úsek Letňany–Čakovice, na začátku listopadu bude dokončena celá stavba a na jaře 2023 DPP zahájí plnohodnotný provoz trolejbusů na lince 58. Kromě toho jsme ale v souladu s Klimatickým plánem HMP připravili a schválili projekty elektrifikace dalších 12 městských autobusových linek, ve spolupráci se Středočeským krajem i první příměstské a jejich proměnu na trolejbusové. V listopadu plánujeme s DPP začít stavět další trolejbusovou trať z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla Praha. Po dokončení všech připravovaných projektů se Praha a DPP stane největším provozovatelem trolejbusů v ČR. To je skutečný návrat trolejbusů do Prahy,“ uvádí Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

„Podařilo se nám se zhotoviteli urychlit výstavbu infrastruktury pro trolejbusovou linku Palmovka–Miškovice a po 9 měsících prací můžeme tuto sobotu, symbolicky v den 50. výročí ukončení trolejbusového provozu v Praze, zahájit zkušební provoz v úseku Letňany–Čakovice, na který jsme čerstvě získali povolení od Drážního úřadu ČR. Je to další významný krok ke skutečnému návratu trolejbusů do Prahy. Zkušební provoz v tomto úseku nám umožní pokračovat ve vyškolování řidičů trolejbusů tak, abychom byli připraveni na zahájení plného provozu na lince 58, poté co si převezmeme 15 kloubových bateriových trolejbusů SOR TNS 18, které jsme ve veřejné zakázce nakoupili právě pro linku 58. První z nich bychom měli dostat v polovině letošního prosince, zbylých 14 pak na jaře příštího roku,“ říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP a dodává: „Vzhledem k tomu, že se z pohledu drážního zákona jedná o nový typ vozidla, který v této konfiguraci zatím v ČR nejezdí, budeme s ním muset nejdříve najezdit 10 tisíc kilometrů bez cestujících a následně dalších 20 tisíc v rámci zkušebního provozu s cestujícími, než bude homologováno pro běžný provoz. Pevně věřím, že na jaře příštího roku budeme moct zahájit plný provoz na lince 58 a nastartovat tím skutečný návrat trolejbusů do Prahy.“

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Aleš Dufek byl položen dotaz

Pozitivní diskriminace

Na jednu stranu odsuzujete pozitivní diskriminaci, na druhou stranu vám nevadí, že se jí vaše vláda dopouští? Proč třeba neustále zvýhodňujete Ukrajince? Já to chápal zpočátku, ale po třech letech? A druhá věc, proč už se dnes nemůžou problémy nazývat skutečnými jmény, proč se kolem některých našlap...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Policie ČR: Celorepubliková soutěž dopravních policistů

11:14 Policie ČR: Celorepubliková soutěž dopravních policistů

Ve středu se v Holešově setkali ti nejlepší dopravní policisté z celé České republiky, aby společně …