Ministerstvo financí: Přebytek veřejných financí za rok 2018 je druhý nejvyšší v historii

03.04.2019 19:11

V minulém roce dosáhla Česká republika druhého nejvyššího přebytku veřejných financí v historii, zadlužení kleslo na úroveň před hospodářskou krizí.

Ministerstvo financí: Přebytek veřejných financí za rok 2018 je druhý nejvyšší v historii
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministerstvo financí

V loňském roce dosáhla Česká republika přebytku veřejných financí ve výši 47,4 mld. Kč. Jedná se o druhý nejvyšší přebytek zaznamenaný v dostupném, mezinárodně srovnatelném vyjádření. Nejlepšího výsledku dosáhly veřejné finance v roce 2017, kdy hospodaření skončilo rekordním přebytkem ve výši 79,1 mld. Kč (1,6 % hrubého domácího produktu). Na přebytku loňského roku se kladně podílely všechny hlavní celky veřejných financí (subsektory). Dluh poklesl o 14,5 mld. Kč na 1 735,1 mld. Kč (32,7 % hrubého domácího produktu).

Za nižším přebytkem stála více než dvojnásobná (10,1 %) dynamika růstu výdajů vládních institucí oproti roku 2017, přičemž příjmy ve stejném období zrychlily o 8,1 %.

Daňové příjmy včetně příspěvků na sociální a zdravotní pojištění meziročně vzrostly o 7,4 %. S největší dynamikou i příspěvkem se zvýšil výnos ze zdanění práce (o 10,6 %), v jehož rámci příjmy daně z příjmů fyzických osob rostly o téměř 14 % a příspěvky na sociální a zdravotní pojištění vzrostly bezmála o 10 %. V dynamice těchto daní se projevil jak nárůst průměrné mzdy, tažený ekonomickou konjunkturou a zvýšením minimální včetně zaručené mzdy, tak růst zaměstnanosti. Daň z přidané hodnoty, značně posílená v roce 2017 kontrolním hlášením a elektronickou evidencí tržeb, zvolnila svůj růst na 5,4 %, stejně jako výdaje na konečnou spotřebu. Ve vývoji spotřebních daní se promítl pokles výnosu daně z tabákových výrobků o 1,6 %, který se v hotovostním pokladním plnění státního rozpočtu projevil až letos. Výnosy ze zdanění spotřeby doplnily trojnásobně vyšší příjmy z prodeje emisních povolenek. S téměř totožným akruálním výnosem jako v roce 2017 odráží daň z příjmů právnických osob rostoucí podíl náhrad zaměstnancům na HDP a rovněž mírně zpomalující dynamiku ekonomiky.

Rekordní růst výdajů byl zapříčiněn investičními výdaji, které meziročně vzrostly o 27,7 %, tvořenými téměř ze 70 % investicemi financovanými z národních zdrojů. Investice spolufinancované fondy Evropské unie meziročně vzrostly o cca 57 %. V oblasti běžných výdajů rostly o náhrady zaměstnancům (12,7 %), tažené platy v regionálním školství, navýšenými tarifů ve zdravotnictví a ve státní správě. Výdaje na sociální dávky se zvýšily o 5,2 %, z toho téměř o 20 mld. Kč dávky důchodového pojištění. U úrokových nákladů došlo k nárůstu o 6,1 %. Také ostatní běžné výdaje na zboží a služby rostly poměrně dynamicky (9,7 %).

Bližší informace o vývoji hospodaření sektoru vládních informací budou uveřejněny dne 9. dubna v Makroekonomické predikci České republiky a následně v Konvergenčním programu České republiky.

Slovníček

Český statistický úřad zasílá za ČR Evropské komisi (Eurostatu) tzv. notifikaci vládního deficitu a dluhu (nařízení Rady (ES) č. 479/2009 v aktuálním znění), a to vždy před 1. dubnem a říjnem běžného roku. Po odeslání může během 2–3 týdenního období Eurostat nařídit provedení změn, shledal-li metodické nedostatky. Závěrečným aktem je vydání zprávy Eurostatu k aktuální notifikaci a zveřejnění finálních dat. V případě zjištěných závažných nedostatků, které členský stát neodstraní, mohou být výsledky příslušné země zveřejněny ze strany Eurostatu s tzv. výhradou.

Údaje jsou zpracovány v souladu s pravidly Evropského systému národních a regionálních účtů 2010 (ESA 2010), daných nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 549/2013, které upravuje systém a metodiku sestavení účtů a program předávání údajů. V rámci notifikace se předávají data za sektor vládních institucí.

Sektor vládních institucí je mezinárodně harmonizován a jeho složení je průběžně aktualizováno Českým statistickým úřadem v Registru ekonomických subjektů. V ČR dle ESA 2010 zahrnuje:

  • ústřední vládní instituce (státní rozpočet, státní fondy, veřejné vysoké školy, veřejné výzkumné instituce, příspěvkové organizace, vybrané finanční instituce jako ČEB, EGAP, ČMZRB a další instituce - např. SŽDC, PGRLF),
  • místní vládní instituce (obce, kraje, jejich příspěvkové organizace, veřejné nemocnice a další jednotky)
  • a fondy sociálního zabezpečení (zdravotní pojišťovny).

Saldo sektoru vládních institucí je rozdílem mezi celkovými příjmy a celkovými výdaji, které jsou zaznamenány na akruální bázi v souladu s metodikou ESA 2010. Akruální báze zaznamenává operace v období, ke kterému ekonomicky příslušejí, pracuje s pohledávkami a závazky bez ohledu na peněžní tok s nimi spojený či zda vůbec peněžní tok generují. Dluh sektoru vládních institucí je vyjádřen jako celkový hrubý dluh v nominální hodnotě koncem daného roku.

Dluh je konsolidovaný, tj. z celkové výše je vyloučen dluh navzájem držený různými institucemi sektoru vládních institucí.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hospodářská komora pomůže podnikatelům s podáním elektronického daňového přiznání

19:02 Hospodářská komora pomůže podnikatelům s podáním elektronického daňového přiznání

Už jen přibližně dva týdny – do 2. května – mají podnikatelé čas na elektronické podání daňového při…