NKÚ: SŽDC omezuje příliš tvrdými požadavky počet uchazečů o veřejné zakázky

21.04.2015 8:37

Nejvyšší kontrolní úřad prověřil poskytování, čerpání a použití peněz na opravy a údržbu celostátních a regionálních drah v letech 2010 až 2014. Kontrola nezjistila u Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) ani u jejích oblastních ředitelství zásadní pochybení. Ukázalo se ale, že SŽDC má ve vynakládání finančních prostředků rezervy.

NKÚ: SŽDC omezuje příliš tvrdými požadavky počet uchazečů o veřejné zakázky
Foto: hns
Popisek: Kontrolní protokol NKÚ, ilustrační foto.

Kontroloři poukázali na nedostatky v oceňování údržbových prací a ve výběru dodavatelů, vinou těchto chyb pak v některých případech nevyhrál zakázku dodavatel s nejvýhodnější nabídkou. Nedostatky se podle NKÚ týkají také plánování oprav drah. Ty se často kvůli nedostatku financí odkládají i několik let, což je v konečném důsledku prodražuje.

Nejhorší situace je u mostů, propustků a tunelů. V roce 2013 bylo bez závad nebo se závadami odstranitelnými v rámci běžné údržby jen 33 % mostů, 36 % propustků a 38 % tunelů. SŽDC v letech 2010 až 2013 vynaložila na opravy ročně v průměru 8,9 miliardy korun, v roce 2014 měly náklady dosáhnout téměř 12 miliard korun. Za opravy a údržbu jednoho kilometru drah SŽDC ročně zaplatila průměrně jeden milion korun.

Kontroloři zjistili, že SŽDC používala pro oceňování údržby a oprav katalog cen, který neobsahuje objektivní informace. Mezi cenami v katalogu a nabídkovými cenami dodavatelů jsou u stejných prací neúměrně velké – někdy i stoprocentní – rozdíly.

Při výběru dodavatelů omezuje SŽDC počet možných uchazečů příliš tvrdými kvalifikačními požadavky. Například pro zakázky v předpokládané hodnotě 2 až 5 milionů korun SŽDC požadovala, aby dodavatel prokázal objem zakázek provedených v předešlých třech letech v hodnotě 50 milionů korun. Zadávacích řízení se tak většinou zúčastnili jen 3 až 4 uchazeči. Například u stavebních prací na železničním svršku a spodku získala 3 procenta dodavatelů 56 procent zakázek (viz grafika).

SŽDC jako sektorový zadavatel nemusí u podlimitních veřejných zakázek postupovat podle zákona o veřejných zakázkách. Podle NKÚ není důvod, aby se na SŽDC tato výjimka ze zákona vztahovala. Při kontrole jednotlivých zadávacích řízení navíc kontroloři zjistili řadu nedostatků – od nerovného zacházení s uchazeči přes nestandardní průběh zadávacího řízení až po neopodstatněné vyloučení uchazeče. Většina těchto pochybení se týkala právě podlimitních veřejných zakázek.

Výklad zákona o Státním fondu dopravní infrastruktury (SFDI) z pera Ministerstva dopravy neumožňuje SŽDC hradit nákupy movitého majetku. SŽDC tak využívala pro údržbu a opravy čtyřicet speciálních vozů získaných na leasing, což jejich cenu prodražilo o 87 milionů korun.

Veřejné zakázky SŽDC na stavební práce

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

SÚKL: MUDr. Tomáš Boráň byl jmenován ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv

20:48 SÚKL: MUDr. Tomáš Boráň byl jmenován ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv

Ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv se 1. května 2024 stal MUDr. Tomáš Boráň. Na základě vý…