Národní divadlo zahajuje 135. divadelní sezonu s RAIFFEISENBANK jako generálním partnerem

03.09.2017 18:47

Do nové sezony vstoupí Národní divadlo s novým generálním partnerem, kterým se stala společnost Raiffeisenbank.

Národní divadlo zahajuje 135. divadelní sezonu s RAIFFEISENBANK jako generálním partnerem
Foto: narodni-divadlo.cz
Popisek: Národní divadlo v Praze

„Příchod nového generálního partnera je nejen vysokým oceněním našich uměleckých výsledků, ale také potvrzením mimořádného postavení Národního divadla v české společnosti,“ konstatuje ředitel Národního divadla prof. MgA. Jan Burian

S koncem divadelní sezony došlo v Národním divadle i k několika plánovaným obměnám ve vedení souborů. Petr Zuska předal pomyslné žezlo nad souborem Baletu Filipu Barankiewiczovi. Ing. Jana Dvořáková střídá ve správním vedení Činohry Michala Dočekala. Do zaslouženého důchodu odchází umělecký šéf Laterny magiky Zdeněk Prokeš. „Divadlo tak získá nové inspirace na vynikajících základech,“ shrnuje ředitel Burian.

V nové sezoně připraví Národní divadlo 21 nových inscenací. Bude pokračovat v rekonstrukci budovy Státní opery a otevře nové sídlo činoherního souboru v areálu Anenského kláštera.

CENY ŘEDITELE NÁRODNÍHO DIVADLA

U příležitosti zahájení nové divadelní sezony uděluje ředitel divadla prof. MgA. Jan Burian ceny umělcům do 35 let a uvádí významnou osobnost do Síně slávy ND.

BALET

první sólista Baletu ND Giovanni Rotolo

Giovanni Rotolo se v uplynulé sezoně výrazným způsobem předvedl v nových premiérách a inscenacích sezony 2016/2017. Giovanni je mladý talentovaný umělec s bravurní technikou, bohatým duševním světem, který dokáže pravdivě vtělit do svých rolí s charismatem svým vlastním. Jevišti Národního divadla přináší šarm, noblesu, italský temperament a antický ideál mužské krásy. Exceluje jak na poli klasického baletu, tak v jakémkoliv jiném stylu a žánru na širokém poli soudobého tanečního divadla.

Giovanni Rotolo se narodil v Itálii, baletu se začal věnovat jako 14letý na Accademia Internazionale Coreutica ve Florencii, kterou absolvoval v roce 2011 pod vedením Elisabetty Hertel. V srpnu a září 2010 účinkoval ve West Australian Ballet v Perthu (umělecký ředitel Ivan Cavallari) v inscenaci choreografie Marcie Haydée Spící krasavice.

S úspěchem se zúčastnil několika soutěží v Itálii i dalších zemích. Na festivalu Rieti Danza 2008 získal třetí místo v kategorii „junior klasický tanec“, v soutěži Settimana Internazionale della Danza Spoleto 2011 se umístil třetí v kategorii „senior současný tanec“ a ve Světové baletní soutěži v americkém Orlandu získal bronzovou medaili v kategorii „senior“.

V srpnu 2011 se stal členem Baletu Národního divadla pod vedením Petra Zusky. Byl jmenován demisólistou (2013), sólistou (2015) a prvním sólistou (2016). Vystoupil zde v inscenacích In the Middle Somewhat Elevated (Forsythe), Téma a variace (Balanchine), Fancy Free (Robbins), Rooster (Bruce), ztvárnil Prince v adaptaci Šípkové Růženky Javiera Torrese a Solora v jeho Bajadéře, Prince Siegfrieda v Labutím jezeře, Toníka Čarodějův učeň a Milence v Malé mořské víle v baletech Jana Kodeta, Tybalta v Romeovi a Julii, Tatínka v baletu Louskáček a Myšák Plyšák nebo v hlavní roli v inscenaci Chvění Petra Zusky, barytonové sólo v Polní mši Jiřího Kyliána, účinkoval v Sedmé symfonii Uwe Scholze, v choreografii Reflections on the Fate of Human Forms Jacopa Godaniho a v dalších inscenacích.

ČINOHRA

Radúz Mácha

Radúz Mácha nastoupil do Činohry ND v roce 2011, za tu dobu si zde zahrál víc než dvě desítky rolí. V posledních sezonách naplno rozvinul svůj dramatický talent, výrazně na sebe upozornil ve Wilsonově inscenaci 1914 a pak hlavně ztvárněním Tyberge v Nezvalově Manon Lescaut. Jeho Tyberge je citlivý, rozpolcený, zrádný i milující, a tak v sobě svým způsobem koncentruje hlavní témata této hry. Neméně zdařilý je jeho Andrej, bratr Čechovových Tří sester, slaboch zatlačený do kouta, který v krajních okamžicích kope kolem sebe, a přitom volá o pomoc. Jiné roviny dojemnosti dosahuje jako křehký, sladký Cukr v Maeterlinckově Modrém ptákovi. Radúz je pracovitý, technicky velmi dobře vybavený a hlavně divadlu oddaný. Vrhá se do rolí všech velikostí a svým jevištním charismatem dokazuje, že patří k výrazným osobnostem své generace.

OPERA

Roman Hoza

Roman Hoza je laureátem několika mezinárodních soutěží včetně Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech 2015 (2. cena v kategorii Junior a 1. cena v kategorii Píseň). V dubnu 2014 vystoupil ve vídeňském Schlossteatru Schönbrunn v roli Leporella (Mozart: Don Giovanni). V létě 2014 se představil na Salcburském festivale v projektu mladých zpěváků (Young Singers Project) v upravené verzi Rossiniho Popelky jako Dandini. V témže roce hostoval ve francouzském Lyonu jako Lovec a Hajný v Dvořákově Rusalce v režii Stefana Herheima. Od ledna 2015 je členem operního studia Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu / Duisburgu, kde zpívá mimo jiné Verdiho Marulla (Rigoletto) a Cristiana (Maškarní ples), Moralese (Bizet: Carmen) nebo Papagena v dětské Kouzelné flétně. Spolupracuje s řadou souborů specializujících se na historicky poučenou interpretaci staré hudby (Collegium 1704, Cappella Mariana, Czech Ensemble Baroque, Musica Florea, Ensemble Inégal a Opera Diversa).

Vedení Opery ND ho zároveň nominuje s přihlédnutím k mimořádnému výkonu v roli Mammy Agaty v Donizettiho Poprasku v opeře (Stavovské divadlo, 2017).

MINULÁ DIVADELNÍ SEZONA BYLA ÚSPĚŠNÁ

Umělecké soubory Národního divadla odehrály v divadelní sezoně 2016/2017 celkem 1024 vlastních představení. Na repertoáru měly 108 titulů. Souhrnná hrubá tržba za vlastní představení v celé sezoně byla 254 636 134 Kč.

V divadelní sezoně 2016/2017 Národní divadlo navštívilo celkem 507 174 diváků.

Průměrná návštěvnost: byla 77,2% (průměrná návštěvnost sezony 2015/2016 byla 76,0%)

„Naše divadelní mise je úspěšná. Diváci nás za ni odměňují stále vzrůstajícím zájmem o naše inscenace,“ raduje se ředitel Národního divadla prof. MgA. Jan Burian

BALETNÍ SEZONA 2017/2018

TIMELESS

Serenade
Choreografie: George Balanchine
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Hraje Orchestr Státní opery

George Balanchine, slavný rusko-americký, zjevně nejvýznačnější choreograf 20. století, který sehrál vůdčí úlohu ve formování a inovaci techniky klasického tance a scénické baletní formy.

Když se rozhodl vytvořit pro své studenty balet pod názvem Serenáda, málokteří z nich byli schopni zvládnout choreografii na úrovni sólistů. Během následujících let několikrát balet revidoval, přidal další části i pas de deux. Serenáda je jedním z nejvěhlasnějších mistrovských děl klasického baletního repertoáru 20. století a slouží jako příklad jedinečné výrazové techniky tohoto velkého mistra. „Měl jsem možnost zažít na vlastní kůži tento balet na scéně Akademie Mariky Besobrasové Princezny Grace v Monte Carlu v roce 1995. Tehdy jsem měl pocit, že nádhera pohybu přiměla každého z přítomných naslouchat pozoruhodné hudbě maestra Čajkovského zcela jiným způsobem. Tančit v Balanchinových baletech znamená pohybovat se více a rychleji, baleríny jsou nuceny spojit své síly tak, aby působily ve vzájemném souladu. Balanchine přinutil členy baletního souboru vystupovat jako individuality,“ vysvětlil Filip Barankiewicz, umělecký šéf Baletu ND.

Nová kreace (TBA)
Choreografie: Emanuel Gat
Hudba: Fryderyk Chopin

Choreograf a umělecký šéf Emanuel Gat se narodil v Izraeli. Od roku 1994 začal pracovat jako samostatný choreograf. Je považován za jednoho z velmi výrazných tvůrců současné taneční scény. Nové choreografie vytvořil pro Balet pařížské Opery, Sydney Dance Company, Tanztheater Bremen, Le Ballet du Grand Théâtre de Genève, Ballet de Marseille, Královský švédský balet, Polská národní balet, Ballet de Lorraine, Cedar Lake a další soubory.

„Při formování svých myšlenek či obrazů v rámci procesu tvorby Emanuel Gat vychází z volného pojetí. Jednotlivým tanečníkům a umělcům nechává prostor pro svobodnou volbu výrazu, v důsledku čehož se načasování improvizace liší při každém představení,“ doplňuje Filip Barankiewicz, umělecký šéf Baletu ND.

Svěcení jara
Choreografie: Glen Tetley
Hudba: Igor Stravinskij
Hraje Orchestr Státní opery

Glen Tetley je jedním z nejslavnějších a nejuznávanějších choreografů 20. století. Jeho taneční slovník kombinuje klasickou a moderní frazeologii. Expresivní řeč těla se stala výjimečným charakteristickým znakem nové současné pohybové formy. Tetley vytvořil více než 50 baletů pro významné světové taneční soubory. Svěcení jara původně vytvořil pro Bavorský státní balet v roce 1974, na hudbu koncertantního díla ruského skladatele Igora Stravinského, napsanou v roce 1913 pro sezonu Ballets Russes Sergeje Ďagileva v Paříži. V původních i mnoha dalších inscenacích Tetleyho hlavní postava představuje Vyvoleného nebo oběť rituálu. Za téma lze považovat obětování vyvolené osoby, která ztělesňuje lidskou naději, vinu a utrpení. Vyvolený zemře, ale znovu se zrodí s příchodem jara, jako symbol naděje a příslibu nového života. Explozivní energii procházející celým dějem je těžké popsat. Tetleyho choreografie odráží životaschopnost a hnací sílu Stravinského hudby, zachovává vášeň, dynamický tep, smyslnost a činorodost lidské povahy. Pro tanečníky představuje výzvu, která vyžaduje energii a fyzickou výdrž. V Tetleyho ikonickém baletu mají diváci možnost být svědky síly a ducha tohoto skvělého rozboru. Česká premiéra: 20. 10. 2017 v Národním divadle

MARNÁ OPATRNOST (LA FILLE MAL GARDÉE)
Hudba: John Lanchbery podle původní partitury Ferdinanda Hérolda
Choreografie: Frederick Ashton
Hraje Orchestr Státní Opery

Tento fascinující balet nabízí příležitost komickému vyjádření. Úspěšné mistrovské dílo Sira Fredericka Ashtona, v němž vystoupili nejlepší tanečníci světa, doposud uvedlo více než 35 divadel včetně pařížské Opery, Velkého divadla v Moskvě, Amerického baletu, Bostonského baletu a Kanadského národního baletu. Ashton vycházel z původního francouzského baletu, který v roce 1789 vytvořil Jean Dauberval. Baletní partituru upravil John Lanchbery podle hudby Ferdinanda Hérolda z roku 1828. Děj se odehrává ve venkovském prostředí, inspirovaném Ashtonovou láskou k anglickému kraji Suffolk, a výprava připomínající kreslený film, zahrnující pestrobarevné máje a tančící slepice, navozuje úžasnou jarní prosluněnou atmosféru. Detailní vykreslení postav a poetická lyričnost se dokonale hodí k celému příběhu. Skotačení na scéně dodává hereckému ztvárnění přirozený pocit zábavy. Balet je protkán bujným veselím a humorem. Marná opatrnost představuje jednu z nejvirtuosnějších Ashtonových choreografií, náročnou pro tanečníky v sérii energetických pas de deux a sólových výkonů, které vyjadřují mladistvou vášeň dívky Lise a jejího milého Colase. Česká premiéra: 19. 4. 2018 v Národním divadle

SLOVANSKÝ TEMPERAMENT (SLAVIC TEMPER)
Choreografie: Katarzyna Kozielska, Andrej Kajdanoskij, Ondřej Vinklát

Slované mají bohaté kulturní a historické dědictví, vysoký kreativní potenciál. Jako součást této kultury a národů máme vlastní slovanskou lidovou tradici a jsme úzce spjati s přírodou. Téměř všechny naše zvyky a rituály vycházejí z principu jednoty s přírodou. Snadno se přizpůsobíme a zvykneme si na jiné etnické prostředí. Umělecká forma je nezpochybnitelná – původ, místo, odkud člověk pochází. Avšak pozornost, kterou Slované věnují hudebním skladatelům, a melancholie slovanské duše se vyznačují až fyzickou něžností. Katarzyna, Andrey a Ondřej jsou choreografové s jedinečnou vizí a nadáním, kteří se v této premiéře představí jako umělci s vyvinutým smyslem pro vyjádření emocí a jasným záměrem. Světová premiéra: 14. 6. 2018 na Nové scéně

ČINOHERNÍ SEZONA 2017/2018

Činohra ND uvede ve 135. divadelní sezoně sedm premiér ve třech divadlech.

V budově nejkrásnější, nejreprezentativnější a také nejnáročnější – historické budově Národního divadla – to nebude „nic menšího“ než Maryša bratří Mrštíků. Text, který přímo pro ND kdysi vznikl a jehož osud je s Národním divadlem nedělitelně spjat. Maryša v režii Jana Mikuláška bude jistě víc než jen připomínkou tradic – bude to silné, působivé, současné drama.

Současnost bude hýbat i Stavovským divadlem, a přitom ale zásadně propojená s historií. Taková bude česká premiéra britské hry od Moiry Buffiniové Vítejte v Thébách. V režijním pojetí Daniela Špinara půjde o ostré drama, v němž vedle intrik a egoismu hraje velkou roli také idealismus a osobní kouzlo.

Goethův Faust je jedna z nejzásadnějších her světové dramatiky, s níž se vyrovnává každá generace. Za tu současnou činoherní se jí ujme Jan Frič, režisér výrazného rukopisu a silné poetiky, která se neděsí tradice, jež často spoutává. Fričův Faust žije tady a teď.

Ve Stavovském divadle je naplánována ještě jedna novinka, a sice Noční sezóna Rebeky Lenkiewiczové. Po delší době opět rodinná vztahová hra ze současnosti – na své si přijdou milovníci velké, na osobnostním herectví postavené činohry, i ti, kterým je blízký tragikomický pohled na život.

Na Nové scéně pokračuje Činohra cestou autorských projektů a objevování nových her. Z té druhé kategorie je komedie Jsme v pohodě amerického autora Paula Rudnicka. Režisér Braňo Holiček s ND spolupracuje poprvé, společně s dramaturgií našel text, který bude nejlépe konvenovat jeho silně autorskému, komediálnímu rukopisu. Přímo pro Novou scénu svou Novou Atlantidu píše režisér Jiří Adámek; kdo viděl jeho Po sametu na téže scéně, ví, že půjde o aktuální společenskopolitické téma ve výrazně artistním, estetizovaném pojetí. Sezona se uzavře na národní, hrdinskou – a právě proto trochu mystifikační až falzifikující – notu. Režisér Jan Frič v autorském týmu s Milanem Šotkem možná zodpoví otázku, kdo to byl Zbyhoň!.

Festival Pražské křižovatky 2.– 8. října 2017
Přijďte na Novou scénu za světovým divadlem!

U příležitosti nedožitých 80. narozenin Václava Havla se loni na Nové scéně uskutečnil nultý ročník Pražských křižovatek… Zůstal nám nejen název festivalu, jednoznačně evokující Václava Havla, ale hlavně chuť v započaté práci pokračovat a dát jí další smysl a směr.

Hlavním bodem programu bude nejnovější inscenace světoznámého režiséra Romea Castellucciho Democracy in America, která měla premiéru na začátku letošního roku. Silná inscenace slučuje všechny výrazové prostředky divadla – je hudební, taneční, výtvarná. A v anotaci se o ní píše: „Tohle není politická inscenace. Tohle není inscenace o politice. A jestli ano, tak o jejím konci.“ Emocionalita, precizní barevnost a kompozice, estetizovaný pohled na otázky svobody ve formě, jakou na našich scénách nenajdeme.

Po dlouhé době se v Praze objeví i irské divadlo, v tomto případě Dead Centre z Dublinu, které přiveze inscenaci Lippy. Dead Centre ve svých inscenacích zkoumá téma možnosti (či spíš nemožnosti) komunikace, za použití technických prostředků zpochybňuje věrohodnost toho, co vidíme a slyšíme.

Ze Slovinska sem s inscenací Ich kann nicht anders přijede skupina Beton Ltd., Slovenské národní divadlo uvede inscenaci Jiřího Havelky Elity a libanonský umělec Rabih Mroué svou inscenaci Riding on a Cloud.

Kromě hlavního programu chystáme i řadu doprovodných akcí. Všechna zahraniční představení budou titulkována do češtiny a angličtiny. www.prazskekrizovatky.cz

Nová krev diskutuje, přednáší, vzdělává a baví = ND talks

Loňskou sezonu jsme večery Nové krve zasvětili jednak kabaretům „z přetlaku“, jednak oblíbené literatuře našich herců. Jednorázové, neopakovatelné večery/večírky zůstanou, ale bude jich méně (na první se můžete těšit ve vánočním čase), Nová krev vám ale na letošní sezónu „uvařila“ ještě něco trochu jiného.

Rozhodli jsme se posílit smysl Činohry ND jako platformy pro diskusi o tom, co je to vlastně divadlo ve 21. století. Budeme pro vás chystat debaty, přednášky, posezení, která budou mít hlavní téma – divadlo.

Začneme zostra v říjnu, u příležitosti festivalu Pražské křižovatky, během něhož se uskuteční veřejná debata pod názvem Národní divadlo jako laboratoř, fórum, nebo (jen) divadlo? V úterý 3. října od 18 hodin se na Nové scéně u diskusního stolu sejdou Daniel Špinar, Kamila Polívková, Miroslav Krobot, Jiří Havelka a debatu bude moderovat teatrolog Martin Bernátek.

Informace o ostatních přednáškách, které chystáme během Pražských křižovatek, najdete ve festivalovém programu, témata dalších akcí ND talks budeme zveřejňovat na facebooku, webu ND a na www.ndplus.cz

NOVÉ ČINOH?ERNÍ POSILY

Soubor Činohry ND od nové sezony posílí noví členové – herečky Jana Stryková a Veronika Lazorčáková a režisér Jan Frič.

OPERNÍ SEZONA 2017/2018

V nové sezoně Opery Národního divadla se objeví hvězdní hosté, klasické tituly v novém kabátě i bonbonky pro fajnšmekry Diváky Opery Národního divadla čeká během sezony 2017/2018 devět operních premiér a několik speciálních koncertů.

Operní premiéry

Maškarní ples

Verdiho Maškarní ples se vrátí do historické budovy první české scény bezmála po padesáti letech, a to v hudebním nastudování Jaroslava Kyzlinka a v režii Dominika Beneše. Ke spolupráci si přizval divadelního výtvarníka Marka Cpina.

Don Hrabal

V sezoně 2017/2018 opět nebude chybět dílo provedené ve světové premiéře. Na Nové scéně provede Orchestr a Sbor Národního divadla pod taktovkou Jana Chalupeckého operu Miloše Orsona Štědroně Don Hrabal, která zpodobňuje život slavného spisovatele Bohumila Hrabala prostřednictvím jeho tří osudových žen. Spisovatele ztvární barytonista Roman Janál.

Billy Bud

Opera Billy Bud patří k vrcholům tvorby Benjamina Brittena. Hudebního nastudování se chopí anglický dirigent Chirstopher Ward, který má s repertoárem hudby 20. století rozsáhlé zkušenosti. Inscenační tým tvoří mimo jiné i umělci, kteří se v minulé sezoně podíleli na přípravě Janáčkovy opery Z mrtvého domu: Daniel Špinar (režie), Lucia Škándíková (scéna) Radim Vizváry (choreografie). V roli Billyho Buda se představí americký barytonista Christopher Bolduc a jako Kapitán Verre Štefan Margita. Národní divadlo dílo uvádí v české premiéře, a to v původní čtyřaktové verzi.

Figarova svatba

Mozartova Figarova svatba k Praze a Stavovskému divadlu neodmyslitelně patří. V únoru 2018 se objeví v novém inscenačním pojetí – v jubilejním dvacátém nastudování v historii Opery Národního divadla v režii Magdaleny Švecové.

Výlety páně Broučkovy

Výlety páně Broučkovy jsou jedinou operou Leoše Janáčka, která měla premiéru v Praze, a to v roce 1920. Hudební nastudování bude řídit Jaroslav Kyzlink, hudební ředitel Opery Národního divadla. Matěje Broučka ztvární v alternaci Jaroslav Březina a Josef Moravec.

Sternenhoch

Opera Ivana Achera napsaná na motivy expresionistického románu Ladislava Klímy Utrpení knížete Sternenhocha, v hudebním nastudování uměleckého ředitele Opery Petra Kofroně a v režii Michala Dočekala, obohatí repertoár Nové scény Národního divadla.

Werther

Pavel Černoch a Richard Samek v alternaci ztvární titulní roli opery Julese Masseneta, která se na jeviště Národního divadla nedostala již více než 80 let. Inscenaci v režii vynikajícího evropského režiséra Williho Deckera uvede pod taktovkou uměleckého ředitele Opery Petra Kofroně Národní divadlo ve spolupráci s Oper Frankfurt.

Nabucco

Všestranný umělec José Cura se v červnu 2018 ujme režie jedné z nejpopulárnějších Verdiho oper Nabucco. Pod taktovkou Andrease Sebastiana Weisera a za doprovodu Orchestru a Sboru Státní opery ztvární titulní roli osvědčení interpreti této role Martin Bárta a Miguelangelo Cavalcanti.

Libuše

Samotný závěr sezony bude patřit novému nastudování Smetanovy Libuše, jejíž předpremiéra se odehraje už v rámci festivalu Smetanova Litomyšl. Režii vytvoří současný ředitel ND Jan Burian, jako scénograf se představí někdejší ředitel ND Daniel Dvořák.

Koncerty

Opera Národního divadla provede v sezoně 2017/2018 hned několik speciálních koncertů či koncertních provedení oper. Na zahajovacím koncertu sezony zazní hudba odkazující na tradici Nového německého divadla v Praze a je zároveň pozvánkou na koncertní provedení opery Donna Diana Emila von Rezniceka z této éry. Národní divadlo ji koncertně uvede v březnu 2018 ve Foru Karlín pod taktovkou hudebního ředitele Státní opery Andrease Sebastiana Weisera.

V říjnu 2017 nás poctí osobní účastí a řízením dvou slavnostních poloscénických verzí Dona Giovanniho mezinárodní superstar Plácido Domingo při příležitosti 230. výročí světové premiéry této opery v Praze. Představiteli jednotlivých rolí budou vítězové Domingovy pěvecké soutěže Operalia spolu s několika českými pěvci: Kateřinou Kněžíkovou, Jiřím Brücklerem a Janem Šťávou. Chybět samozřejmě v této sezóně nebude ani tradiční koncert, který oslavuje Mozartovy narozeniny, tentokrát s vítězi Karlovarské pěvecké soutěže Antonína Dvořáka. A Mozart do třetice – jeho „korunovační“ operu La clemenza di Tito dvakrát v květnu 2018 koncertně provede francouzský dirigent Marc Minkowski.

Hvězdní hosté

I letos vystoupí v operních produkcích Národního divadla mnoho hvězdných hostů. Mimo jiné se do Prahy opět vrátí Yusif Eyvazov, tentokrát jako Kalaf a Radames. V roli Jeníka se představí jeden z nejvyhledávanějších tenoristů své generace Pavel Černoch. V titulní roli Boitova Mefistofela vystoupí slovenský basista Štefan Kocán, který slaví úspěchy na největších světových operních scénách. Mezi sopranistkami bychom těžko hledali větší legendu, než jakou je Edita Gruberová. Ta se představí v jedné ze svých nejproslulejších rolí, Belliniho Normě. Adam Plachetka se vrátí na jeviště Stavovského divadla jako Almaviva ve Figarově svatbě.

Opera mladým

Národní divadlo pokračuje v rodinném cyklu Opera nás baví pod vedením Jiřiny Markové, která děti a jejich rodiče provede krásami a zajímavostmi operního světa. Zároveň Opera Národního divadla organizuje kulturně vzdělávací program Poprvé v opeře, jehož cílem je zprostředkovat studentům středních škol nezapomenutelné hudebně vizuální zážitky z našich představení, a rozvíjet tak u nich zájem o tento umělecký žánr.

Klub přátel opery

Opera Národního divadla opět otevřela Klub přátel opery. Klub je určen pro všechny operní nadšence, fanoušky i ty, kteří se o světě opery touží dozvědět víc. Členství je bezplatné.

ND+

Národní divadlo se již čtvrtou sezonu intenzivně věnuje práci s publikem a pod značkou ND+ nabízí divákům rozličné doprovodné programy, setkání s tvůrci a speciální akce. ND+ se účastní všechny soubory Národního divadla a k naší radosti se doprovodné akce těší oblibě u diváků všech generací. Pořádáme pravidelné dramaturgické úvody, diskuze po představeních či generálních zkouškách, neformální přátelská setkání s tvůrci Národního divadla – ND Café, workshopy práce s hlasem či psaní dramatických textů pod vedením odborných lektorů. Velmi oblíbený je netradiční interaktivní formát před představením Modrý pták (M. Maeterlinck), videowalk PLAY MAETERLINCK. Novým projektem ND+ je tlumočení představení Modrý pták do znakové řeči a uvádění titulků pro nedoslýchavé. O víkendech se mohou rodiče s dětmi společně hravě naladit na návštěvu představení během tvůrčích dílen, které jsou ke vstupence zdarma. V cyklu Balet nás baví pravidelně pořádáme interaktivní baletní dílny, ve kterých mají návštěvníci možnost nahlédnout pod pokličku příprav baletních inscenací, seznámit se s předními sólisty Baletu ND – formou hry a zážitku poznat svět baletního umění. Každé nové premiéře také předchází speciální pořad HOVORY S..., jedinečný formát, ve kterém se laická i odborná veřejnost může blíže seznámit s tvůrci nových inscenací. Školám nabízíme jako doplnění výuky speciální workshopy k tématům činoherních inscenací, pro pedagogy připravujeme pravidelná setkání s dramaturgy, metodické semináře a speciální předplatné. Tradičně pořádáme akce pro veřejnost – Den dětí, Mezinárodní den tance, Noc divadel či Noc s Andersenem. Realizace programů ND+ je umožněna díky laskavé podpoře Mecenáš- ského klubu Národního divadla. ND+ …plus pro váš divadelní zážitek! Informace a termíny všech akcí na webu ND v sekci ND+ a www.ndplus.cz

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nadace ČEZ: V Pardubicích byly vysazeny tradiční odrůdy stromů

11:46 Nadace ČEZ: V Pardubicích byly vysazeny tradiční odrůdy stromů

Lokalita U Trojice v Pardubicích prochází změnou. Byly zde vysazeny tradiční odrůdy ovocných stromů.…