SČS: Ochrana osobních údajů klientů bank před úniky. Jaké jsou šance pro spotřebitele?

05.08.2013 15:23 | Zprávy

„Finanční služby jsou z hlediska ochrany spotřebitele prioritou Sdružení českých spotřebitelů,“ uvádí téma Libor Dupal, předseda Sdružení českých spotřebitelů (SČS), člen Skupiny uživatelů finančních služeb při Evropské komisi - DG pro vnitřní trh a služby.

SČS: Ochrana osobních údajů klientů bank před úniky. Jaké jsou šance pro spotřebitele?
Foto: red
Popisek: Sdružení českých spotřebitelů

V minulých dnech se na SČS opakovaně obracela média s žádostí o komentování záležitosti velmi nepříjemné pro klienty Komerční banky, a tedy i pro banku samotnou. Jak je známo, běžný klient se bez obtíží dostal k databázi klientů penzijního pojištění; dostupná data bylo dokonce možno upravovat. SČS se proto rozhodlo se formou odpovědí na nejčastěji kladené otázky k věci vyjádřit.

Předseda Dupal k tomu uvádí: „Pro klienta, spotřebitele je to jasné: V podobných případech má banka věc otevřeně sdělit a vysvětlit, informovat o přijatých krocích a opatřeních k nápravě a prevenci. Komunikovat jasně a stručně. Realita je ovšem jiná. Banky obecně volí taktiku co nejmenší medializace; zaměřují se (doufejme, že obvykle) na přímé řešení s konkrétními postiženými klienty. A to i v případech „násilných“ průlomů a ataků přes zabezpečovací bariéry do databází banky, což nebyl diskutovaný případ."

Ohledně zahraničních zkušeností Dupal k tomu doplňuje: „Únik dat se ve světě děje poměrně často, a je téměř vždy se spojen s úmyslným, hackerským narušením obranného systému banky. V takovýchto případech je ovšem také posuzováno, zda a jak banka sama chybovala ve vytvoření a aplikaci systému ochrany dat," a zakončuje: „Klient sám ale nemá možnost posoudit objektivně kvalitu obranných systémů „své“ banky. Je otazné, zda se v daném případě jednalo o nějaké jednorázové pochybení, to ale běžný klient opět těžko dokáže posoudit, takže věc nutně vnímá iracionálně, případně i emotivně."

K této zprávě přikládáme podrobnější komentář k jednotlivým otázkám. Podstatou celkového postoje SČS je vnímání způsobu komunikace uvedené banky, který byl velmi „nešťastný“. Vinu a zodpovědnost v zásadě přesouval na svého dodavatele informačních technologií. SČS bohužel vnímá, že bankovní sektor a poskytovatelé služeb finančního trhu obecně v podobných případech mají tendenci řešit problém „utajeně“, bez mediálního zviditelnění. Byť by se i takový přístup mohl pochopit, máme za to, že přispívá k obecné nedůvěře, ba averzi evropských občanů vůči bankovnímu sektoru. Oblast bankovních služeb je při tom pro každého občana, ať již z hlediska konečného spotřebitele, či jako podnikatele, naprosto zásadní, a nemůže se jí zříci.

A protože v minulých krizových letech došlo „obecně“ k výraznému selhání služeb bank z důvodu nezodpovědnosti mnohých z nich (ale zdůrazňujeme, že nejenom – též a možná především z důvodu nezodpovědnosti států, resp. jejich vlád!), je nasnadě, že prudce narostla tendence centrální evropské regulace.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

MUDr. Jan Síla byl položen dotaz

Myslíte, že máme dobře fungující zdravotnictví

Jestli tomu tak podle vás je, tak jak vysvětlíte, že dost lidí marně shání lékaře? To přeci není znakem dobře fungujícího zdravotnictví, čímž neříkám, že zdravotníci, co svou práci dělají, jí dělají špatně, ale kdo může, tak jde za lepším. Ostatně se stačí podívat i na to, kolik vystudovaných lékařů...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

HK ČR: Je třeba zastavit emisní povolenky pro dopravu, shodli se politici

10:34 HK ČR: Je třeba zastavit emisní povolenky pro dopravu, shodli se politici

Rozšíření evropského systému obchodování s emisemi na dopravu (ETS 2) a zajištění financování klíčov…