SOČR nadále hýří barvami a energií

26.04.2017 14:47

Dá se usoudit z úterního setkání s novináři v budově Českého rozhlasu, přímo v prostorách legendárního Studia 1, kde orchestr zkouší, nahrává a čas od času též koncertuje.

SOČR nadále hýří barvami a energií
Foto: Český rozhlas
Popisek: Setkání s novináři v prostorách Studia 1

Na tiskové konferenci za přítomnosti šéfdirigenta Ondreje Lenárda, ředitele orchestru Jakuba Čížka, dramaturga Josefa Třeštíka a koncertního mistra Vlastimila Kobrleho, jakož i hostů, pěvce Adama Plachetky, který promluvil prostřednictvím skypecallu, a ředitelky organizace Zámek Liteň Ivany Leidlové, byli přítomní publicisté a další zájemci seznámeni s pestrou nabídkou programů ve třech koncertních řadách.

Po sezoně devadesáté, slavnostní, nás tentokrát čeká sezona plná barev a energie, jejímž hlavním atributem je různorodost. Důkazem toho jsou klasická díla orchestrálního repertoáru, konkrétně třeba Berliozova Fantastická symfonie, Beethovenova Devátá nebo Requiem Giuseppe Verdiho, kombinovaná se sporadicky uváděnými skladbami slavných autorů, k nimž řadíme taneční báseň La Péri Paula Dukase, Debussyho Hry nebo raný Klavírní koncert Vítězslava Nováka. Stejně jako v minulé sezoně dojde i tentokrát na premiéru nového opusu, zkomponovaného přímo na objednávku SOČRu. Konkrétně půjde o dílo Narcissus pro violoncello a orchestr od Jana Ryanta Dřízala, při jehož prvním provedení spojí orchestr síly s dirigentem Markem Šedivým a violoncellistou Tomášem Jamníkem. A je-li řeč o uměleckém mládí, zmiňme dále účinkování hornistky Kateřiny Javůrkové, houslisty Jana Mráčka nebo dirigenta Jiřího Rožně, který ke koncertu, kde zazní díla Stravinského, Kalabise a Janáčkova Glagolská mše, uvedl: „Koncepci večera považuji za velice zajímavou, netradiční a vzrušující. Myslím si, že se posluchači mají na co těšit.“

Co se týká uspořádání koncertních cyklů, hlavním pilířem sezony je řada „R – Když klasika je vášní“. Zahrnuje dvanáct koncertů ve Dvořákově síni Rudolfina a vašimi společníky v ní opět budou přední čeští a světoví umělci. Uslyšíte violoncellistu světového jména Stevena Isserlise v koncertu klasika francouzské hudby 20. století Henriho Dutilleuxe, fenomenálního cembalistu Mahana Esfahaniho, který zahraje Cembalový koncert Viktora Kalabise, a v podání ukrajinského violisty Maxima Rysanova vyslechnete Rapsodii-koncert Bohuslava Martinů.
Celkem pět koncertů v této řadě diriguje šéf tělesa Ondrej Lenárd, pro kterého bude 91. sezona již sedmou v čele rozhlasových symfoniků. Pokračuje i spolupráce orchestru s Tomášem Braunerem coby hlavním hostujícím dirigentem. Za dirigentský pult se dvakrát vrátí mj. i Polák Michał Nesterowicz, jehož jsme poznali vloni na mimořádně úspěšném večeru s klavíristou Lukášem Vondráčkem. V programu kombinujícím hudbu Zemlinského, Janáčka, Richarda Strausse a Ligetiho se můžete těšit na skvělého německého dirigenta Alexandera Liebreicha.

K velké radosti orchestru se v 91. sezoně stal rezidenčním umělcem SOČRu báječný basbarytonista Adam Plachetka. Představí se celkem na třech koncertech. V září vzdá společně s dalšími pozoruhodnými pěvci poctu Jarmile Novotné (jedná se o mimořádný koncert, pořádaný ve spolupráci se Zámkem Liteň), v říjnu si ve Foru Karlín splní svůj dávný „muzikálový sen“ a v lednu v  Rudolfinu zazpívá hudbu Richarda Strausse. Ano, Adam Plachetka třikrát a pokaždé docela jinak.

Řada „N – Nové horizonty“ občas „zvedá ze židlí“ konzervativněji laděné publikum, na druhou stranu přivádí do koncertních síní i posluchače, kteří se klasiky stále trošku bojí. Ředitel SOČRu Jakub Čížek k ní uvádí: „V Nových horizontech i pro příští sezonu platí, že jde o speciální, mnohdy unikátní projekty, které nelze jednoduše opakovat. Tentokrát to bude například koncert s filmem pro celou rodinu. Těším se, až na něm uvidím nejen rodiče, ale právě i děti a školáky a společně oslavíme Janáčkovo výročí.“ Své děti tak můžete přivést na skutečně nádherný odpolední projekt ve Foru Karlín, kde se bude promítat animovaný film z dílny BBC Příhody lišky Bystroušky, a to za doprovodu živě hrané hudby v podání SOČRu pod taktovkou Francouze Laurenta Pillota. Dále si vedle už zmíněného muzikálového večera s Adamem Plachetkou vychutnáte v cyklu „N“ osobitý styl jedné z nejpopulárnějších českých zpěvaček Anety Langerové, či oceníte kouzlo, šarm a noblesu lehkonohé múzy v podobě operetního gala.

Pokračuje i komorní řada ve Studiu 1, ve které se orchestr představuje jako menší těleso a jeho členové coby vynikající sólisté. Tentokrát se k dané výzvě postavili čelem hornistka Jana Švadlenková, klarinetista Lukáš Dittrich, fagotista Milan Muzikář, violistka Markéta Sádecká, kontrabasista Radomír Žalud, flétnista Mario Mesany a jako host laureát řady mezinárodních soutěží včetně rozhlasového Concertina Praga, klavírista Matyáš Novák. Vašimi průvodci zůstávají Jitka Novotná a Vasil Fridrich.

Čím se při sestavování dramaturgie 91. sezony inspiroval Josef Třeštík? Když pominu sté a devadesáté výročí úmrtí Clauda Debussyho, respektive Leoše Janáčka, která si v roce 2018 připomínáme, inspirovala mě především hudba sama, často nějaká nenápadná vnitřní souvislost mezi skladbami. Podněty také přicházejí z rozhovorů s hudebníky, které jsme přizvali ke spolupráci.  Např. cembalista Mahan Esfahani je žákem Zuzany Růžičkové, pro kterou její manžel, skladatel Viktor Kalabis, složil v 70. letech Cembalový koncert. Když jsme Mahana oslovili, říkal mi, že tuto skladbu hrál už několikrát v zahraničí, ale nikdy ne v Praze. Přišlo mi logické, že když u nás žije hudebník jeho úrovně, tedy světové úrovně, domácí publikum by mělo mít možnost slyšet  ho interpretovat dílo, se kterým je tak úzce spojen. Navíc jsem věděl, že dirigentovi Jiřímu Rožňovi, který bude koncert řídit, je hudba 20. století velmi blízká. V případě koncertu, který povede německý dirigent Alexander Liebreich, mě zase inspirovala předválečná historie Nového německého divadla, které sídlilo v budově dnešní Státní opery nedaleko Českého rozhlasu na Vinohradech.  V letech 1911–27 ji umělecky vedl Alexander Zemlinsky, bytostně rakousko-uherský skladatel a dirigent mj. se slovenskými, židovskými a bosenskými předky. Pod jeho vedením bylo divadlo světovým operním domem a uvádělo ta nejlepší nová díla z celé Evropy. Sám Zemlinsky dirigoval mj. inscenaci Janáčkovy Její pastorkyně v německém překladu Maxe Broda. Proto na pohled neobvyklé spojení Janáčka a Zemlinského v první půlce programu.“

Vzrušující, objevné, slavnostní, poetické i taneční – takové a lecjaké jiné (což ve značné míře záleží též na posluchačích) budou koncerty SOČRu v jeho 91. sezoně.

Prodej abonentních i jednotlivých vstupenek na všechny koncerty rozhlasových symfoniků bude zahájen 26. dubna 2017. Stálým abonentům rezervujeme jejich místa v sále po dobu 14 dnů, tedy do 12. května. Nově nabízíme online prodej abonentních vstupenek pro nové abonenty, také si můžete sestavit své abonmá na míru a využít bohaté nabídky slev pro děti, studenty i seniory.

Do nové sezony vstupuje SOČR s novou komunikační kampaní s ústředním claimem „MY JSME SOČR“. Více k ní uvádí brand manažerka SOČRu Ilona Topolová: „Má vyjádřit jednotnost a hrdost všech muzikantů na plnění svého poslání, na odvážné kroky, týkající se zařazování soudobých hudebních děl do dramaturgie, a na propojování hudebních žánrů. Je rozdělena do tří vizuálů, z nichž každý reprezentuje jednu koncertní řadu. Při vytváření kampaně jsme se zaměřili na to, co hudba znamená pro nás, co nám přináší, co v nás vyvolává a co bychom chtěli, aby vyvolala v našich posluchačích. Klasická řada R je náš život, vášeň i poslání. V ,Nových horizontech´ naopak tvoříme, hrajeme si a experimentujeme. V komorní řadě S pak chceme být co nejblíže našemu publiku. Celá kampaň vznikala v prostorech Studia 1, které je SOČRu ,domovem´. Tvářemi kampaně jsou muzikanti SOČRu.“

Do 91. sezony vstupuje SOČR s mnoha smělými plány a předsevzetími, elánem i odhodláním. Výmluvná jsou v tomto smyslu slova ředitele SOČRu Jakuba Čížka: „Novou sezonu jsme plánovali se stejnými vizemi jako sezonu devadesátou. Máme rádi pestrost a záleží nám na tom, aby posluchači díky nám objevovali nové tituly i autory. Proto jsme jako určitý kontrast k oblíbeným skladbám zařadili díla méně hraná od slavných autorů a připravili další světovou premiéru od českého autora. Zakládáme si také na prvotřídní interpretační kvalitě.“

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Česká pošta: Pošťáci na přepážkách testují inovované stejnokroje

22:03 Česká pošta: Pošťáci na přepážkách testují inovované stejnokroje

Počínaje prvním březnovým pondělím začala Česká pošta na vybraných poštách testovat inovované stejno…