Zájemců o homeoffice přibývá, tuzemské firmy ale práci z domu nepodporují

17.02.2014 17:33

Podle odborníků v posledních letech výrazně přibývá Čechů, kteří hledají zaměstnání s možností práce z domova. Jedná se zejména o matky na rodičovské dovolené nebo osoby, které do zaměstnání musejí dojíždět více než hodinu. Ačkoliv celosvětově tento trend prudce narůstá, tuzemské společnosti přesto umožňují homeoffice spíše lidem na vyšších postech a preferují mít nad zaměstnanci a jejich výkony dohled.

Zájemců o homeoffice přibývá, tuzemské firmy ale práci z domu nepodporují
Foto: kr-stredocesky.cz
Popisek: Počítač

Přestože v České republice společnosti nabízejí homeoffice méně často než v zahraničí, lidé o práci z prostředí domova projevují stále větší zájem. Jev dokládají i údaje Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj. Podle nich by měl v celosvětovém měřítku počet zaměstnanců v režimu homeoffice dosáhnout do roku 2015 téměř 40 %. Progres tohoto trendu pak ve výsledku ovlivňuje řadu pracovních procesů, zázemí i finanční náklady.

„Práci z domova často vyhledávají matky s malými dětmi, lidé dojíždějící do zaměstnání více než hodinu nebo obchodníci, kteří jsou stále na cestách. Práce v režimu homeoffice jim totiž umožňuje efektivně hospodařit s jejich volným časem, a nemusí tak po schůzce cestovat ještě do kanceláře. Komfort v podobě vykonávání zaměstnání z prostředí domova však české společnosti obvykle nabízí spíše lidem s vyšším platovým ohodnocením a na manažerských pozicích," uvádí Ondřej Wysoglad, country manager personální agentury ADECCO spol. s r. o. „Zaměstnavatelé totiž chtějí mít nad výkony zaměstnanců jasnou kontrolu. Z tohoto důvodu práci z domova nenabízí každému a jedná se spíše o jakousi formu benefitu," vysvětluje Wysoglad.

Spolu s nárůstem zájmu zaměstnanců o homeoffice stoupají podle odborníků i jejich nároky na vybavení pracovního koutu. Důraz je kladen na styl, originalitu a kvalitu. „Zatímco před 5 lety lidé pracovali běžně u kuchyňského stolu a zaměstnání tak od domova příliš neoddělovali, v poslední době věnují mnohem více pozornosti vytvoření ideálního a separátního pracovního zázemí," potvrzuje chování homeoffice zaměstnanců Jana Martínková ze společnosti Activa, která provozuje specializovaný eshop PotrebyProKancelar.cz. Ten se nabídkou zaměřuje na drobné živnostníky, firmy s menší administrativou a osoby pracující z prostředí domova. „Aktuálně je módní pořizovat si designové výrobky prémiových řad, které se do kanceláře běžně neobjednávají. Jedná se třeba o pořadače v retro stylu, originální diáře v hladké vazbě nebo celokovové barevné sešívačky," doplňuje Martínková.

Kromě nutnosti řešit pracovní zázemí má homeoffice pro zaměstnance a společnosti i řadu technických specifik. Zásadním doprovodným faktorem práce z prostředí domova je podle odborníků potřeba zajištění přístupu zaměstnanců k firemní síti. V souvislosti s tím řeší společnosti nejčastěji problematiku dostatečného zabezpečení citlivých firemních dat.

„Zabezpečit přístup zaměstnanců na homeoffice k firemní síti je pro každou společnost klíčové. Připojení obvykle probíhá prostřednictvím takzvané virtuální privátní sítě, která umí propojit počítače v rámci uzavřené soukromé sítě, či pomocí vzdálené plochy. Tímto způsobem naopak dojde k propojení dvou počítačů přes internet. Oba přístupy jsou chráněny speciálními hesly. Po připojení zaměstnance na homeoffice do sítě je tak veškerá komunikace šifrována a chráněna před vstupem cizích osob," přibližuje Martin Jirkal ze společnosti Servodata, která dodává informační a komunikační řešení se zaměřením na podnikovou infrastrukturu. „Jako pojistku doporučujeme zaměstnavatelům umožnit zaměstnancům přístup k firemní síti pouze firemním počítačem. Nad vlastním zařízením zaměstnance mohou totiž do jisté míry ztratit kontrolu. Zároveň doporučujeme zaměstnance na homeoffice proškolit v bezpečné práci s daty," doplňuje Jirkal.

O společnosti ACTIVA

ACTIVA, spol. s r.o., působí jako dodavatel kancelářských potřeb od roku 1992. Během své mnohaleté existence si na trhu vybudovala významné postavení a získala řadu významných a náročných klientů, kteří oceňují její vysoce profesionální služby. V současné době má společnost téměř 420 zaměstnanců. Centrála společnosti se nachází v Praze-Letňanech, kde je z centrálního skladu o rozloze téměř 20 500 metrů čtverečních zákazníkům okamžitě expedováno požadované zboží. Společnost působí také na Slovensku pod názvem ACTIVA Slovakia. V katalogu ACTIVA, který představuje nejširší nabídku na trhu, naleznete více než 8 400 položek kancelářského zboží včetně občerstvení a úklidových prostředků.

O společnosti Servodata

Servodata Group se dlouhodobě specializuje na návrh a realizaci komplexních řešení podnikové infrastruktury v oblasti informačních a komunikačních technologií. Rozsáhlé portfolio zahrnuje také licenční management softwaru Microsoft, Red Hat a Adobe, bezpečnostní technologie Symantec, řešení pro ukládání dat (například EMC2 nebo HP), návrh a implementaci middleware platformy JBoss od společnosti Red Hat a další. S téměř miliardovým obratem ročně patří Servodata dlouhodobě mezi nejvýznamnější ICT společnosti na českém i slovenském trhu. Do skupiny Servodata Group mimo jiné patří také společnosti DoxoLogic, s.r.o., DataScipt s.r.o., a S-COMP Centre CZ s.r.o.

Společnost získala certifikace Systému řízení jakosti ISO 9001:2000, Systému řízení bezpečnosti informací ISO 27001:2005 i certifikaci „TAJNÉ“ udělenou Národním bezpečnostním úřadem.

O společnosti Adecco

Personální agentura Adecco je mezinárodní společnost, která na trhu v České republice působí již od roku 1992. V současné době má 12 poboček a On-Site pracovišť u klientů v ČR. Přítomnost společnosti v jednotlivých regionech umožňuje detailně poznat lokální specifika trhu práce a poskytovat tak firmám ty nejvhodnější kandidáty a uchazečům o zaměstnání dobrou práci ve všech odvětvích.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DPP pořádá v sobotu výroční Den otevřených dveří na Kačerově u příležitosti 50 let pražského metra

22:12 DPP pořádá v sobotu výroční Den otevřených dveří na Kačerově u příležitosti 50 let pražského metra

Ve čtvrtek 9. května 2024 uplyne 50 let od slavnostního zahájení provozu první trasy metra v Praze. …