„Tolik nám dala EU.“ Státní propaganda v ČT. „Obyčejní lidé“ v akci

13.06.2022 11:02 | Komentář

1. července převezme ČR podruhé štafetu předsednictví EU. Česká vláda se rozhodla osekat výdaje na reklamu, takže se nebude propagovat v tisku a na internetu. Ale v ČT už reklamní spoty běží – voják, učitelka, novinář a matka lidi přesvědčují, jak je ČR díky EU bezpečná, jak se jí členství finančně vyplatilo a jak se EU stará o lidská práva.

„Tolik nám dala EU.“ Státní propaganda v ČT. „Obyčejní lidé“ v akci
Foto: Repro ČT
Popisek: Záběr z klidu v ČT propagující české předsednictví v EU

Anketa

Má vláda zastropovat ceny pohonných hmot i za cenu, že na to bude doplácet z rozpočtu?

95%
3%
hlasovalo: 15394 lidí
Česká republika pod vládou pětikoalice se zanedlouho ujme předsednictví Evropské unie, pomyslné žezlo převezme 1. července. V unii však Češi patří ke skeptičtější části, což dokazuje i to, že poslední volby do Evropského parlamentu měly účast necelých 28,72 % voličů. V EU se jednalo o druhý nejhorší výsledek, podobný nezájem projevilo Slovinsko a ještě méně zajímal Evropský parlament voliče na Slovensku, kde se k volbám nedostavila ani čtvrtina voličů.

Vláda zřejmě nebude své předsednictví příliš propagovat; ministr pro evropské záležitosti Mikuláš Bek uvedl pro Seznam Zprávy, že vláda zrušila zakázku na nákup mediálního prostoru, kterou sama v březnu vypsala. Jako důvod uvedl úspory, ovšem mezi faktory v rozhodování údajně patřily i úvahy, zda má být reklama na předsednictví v médiích spadajících pod Mafru, která je součástí koncernu Agrofert.

„Vláda se rozhodla, že vzhledem k okolnostem a válce na Ukrajině není potřeba obecná reklama českého předsednictví v Radě EU. Taková zakázka byla v běhu, ale nebyla uzavřená, zrušili jsme ji,“ sdělil ministr s tím, že se tímto omezením reklamy ušetřilo 12 milionů korun. „Myslím, že pro rozhodování o zrušení této zakázky to nebylo podstatné,“ komentoval úvahy, zda vláda nechtěla dělat zisk Mafře.

Dle Bekova mluvčího Marka Zemana se vláda soustředí na obsahovou a vizuální stránku, kterou budou moci voliči ocenit v televizním a rozhlasovém vysílání. Reklama na předsednictví se už vysílá na ČT a upozorňuje diváky, že předsednická země určuje agendu a priority Evropské rady a údajně se tak stává centrem rozhodování o unijní politice. „Je to prestižní příležitost ukázat, že jsme platným a odpovědným členem Evropské unie,“ sděluje reklama.

Kromě toho také upozorňuje, že Česko je 9. nejbezpečnější zemí na světě a 6. nejbezpečnější v EU. 38letý voják Patrik pak prohlašuje: „Díky Evropské unii a členství v NATO se každý z nás dneska může cítit bezpečně. Já si myslím, že v tuto chvíli je důležité ukázat celému světu evropskou jednotu a solidaritu. Být členem Evropské unie je teď nejenom strategická výhoda, ale spíše nezbytnost.“ V mezičase je divák upozorněn, že EU a její členové jsou největší poskytovatelé humanitární pomoci.

Jako další předstupuje téměř čtyřicetiletá pedagožka Věra, která na přednáškách studentům vštěpuje, že v EU jde zejména o partnerství a dobrovolnou spolupráci. „Naše předsednictví přichází ve velmi složité době, kdy se Evropa musí potýkat se sociálními a ekonomickými následky války na Ukrajině a s obrovskou uprchlickou vlnou,“ uvedla, zatímco na obrazovce běželo, že ČR už získala od vstupu do EU (tedy za 18 let) 984 miliard Kč a v dalším programovém období prý bude k dispozici až bilion korun. „Máme však jedinečnou šanci reagovat a hledat podporu hlavně pro státy, které tyto následky nesou nejvíce,“ upozornila ještě Věra.

Předposledním účinkujícím v reklamě byl čtyřicetiletý novinář Tomáš, který má své povolání v rodině. Podotkl, že oproti otci a dědovi k němu má svobodnější podmínky a také větší bezpečí. „Podívejte se, já určitě nerozumím všemu, co EU dělá. Ale právě teď máme příležitost si objektivně říct, proč je naše členství v EU výhodnější. A jak se naše vláda hodlá postavit k nevýhodám,“ uvedl, zatímco byl divák seznámen s tím, jak je práce novináře v EU bezpečná a svobodná.

A poslední byla Monika, zřejmě jako zástupkyně demografické kohorty matek. V 38 letech prý teď hodně přemýšlí, jaká bude budoucnost jejích dětí. „Moc bych si přála, aby mohly být hrdé na to, v jaké zemi se narodily. Aby už se nemusely ničeho bát a hlavně aby věděly, že tady pokaždé bude někdo, kdo se postaví za jejich práva a na koho se mohou spolehnout,“ uvedla a její slova byla doprovázena sděleními, jak EU financuje opatření proti násilí vůči ženám, dětem a mladým lidem. A jak z fondů EU bylo prý revitalizováno 1000 hektarů parků a náměstí. V součtu tedy v této reklamě na předsednictví EU chválili a vyzdvihovali voják, učitelka, novinář a matka ve velmi úzkém věkovém rozmezí 38 a 40 let.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: kas

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Aby nám EU neuchvátili extrémisti.“ Nerudová prozradila, proč chce do Bruselu

11:22 „Aby nám EU neuchvátili extrémisti.“ Nerudová prozradila, proč chce do Bruselu

Jednotná v rozmanitosti. Motto, které EU používá už od roku 2000. Je ale i po 24 letech jednota skál…