Analytik dezinformací Vrabel vás proškolí z ČT, jak poznat dezinformaci. Třeba když je něco proti EU, tak ví, že je to jejich narativ

01.12.2019 20:51

Zakladatel společnosti Semantic Visions, analytik František Vrabel, se na dotaz redakce pořadu Newsroom ČT24 rozhodl zmínit, jak jeho společnost odhaluje lživé zprávy na internetu. Vyjmenovával, že se dezinformační weby dají poznat například tématy, na které cílí, a využívají prý narativů. Hlavní cíl, na který mají cílit ruští aktivisté, před nimiž ve své výroční zprávě varovala i Bezpečnostní informační služba, podle něho má být relativizace pravdy. „Slibují si od toho, že když přestaneme věřit v existenci obecné pravdy, přestaneme věřit v demokratické instituce,“ zmiňuje. Dalšími tématy mají kupříkladu být Spojené státy, minority, NATO či Evropská unie. Zmínka padla i o listopadové demonstraci na Letné.

Analytik dezinformací Vrabel vás proškolí z ČT, jak poznat dezinformaci. Třeba když je něco proti EU, tak ví, že je to jejich narativ
Foto: Pixabay CC0
Popisek: Sociální sítě, ilustrační foto

Anketa

Je Pavel Novotný, starosta Prahy-Řeporyjí, dobrý politik?

4%
96%
hlasovalo: 29378 lidí
Vrabel pro Newsroom ČT24 uvedl, že v České republice sledují přes pět tisíc webů. Způsob, jakým ověřují, zdali tyto stránky skutečně šíří propagandu a mají za cíl poškodit demokracii a ústavnost v Česku, je ověřování faktů. Zmiňuje však, že to má i spoustu háčků. „Možností ověření je málo a těch zpráv a obsahu příliš mnoho,“ předkládá. Tento způsob má být i velmi zdlouhavý, a jelikož odkazuje, že se dezinformace šíří šestkrát rychleji než pravdivá informace, tak tím dochází ke ztrátě času na její odhalení. Jinými slovy – ti, kteří odhalují dezinformace, budou vždy minimálně o krok pozadu. A výsledky se ani nemají šanci dostat k cílové skupině.

Druhou možností, jak odhalit dezinformační servery, je přes jejich témata. „Víme totiž, že jejich tvůrci využívají různých narativů, takových dlouhodobých příběhů,“ přiblížil. V Česku má často jít o narativ proti Evropské unii – „že je to fašistická organizace, jakási čtvrtá říše“. „Říkají, že co se nepovedlo Hitlerovi, to se teď daří Merkelové a tak dále,“ poodhalil Vrabel. Dále jde například prý o protiukrajinské weby, píšící, že jsou na Ukrajině „Rusové utlačovaní, že se tam křižují děti a podobně“.

Analytik jmenoval šíření nepravd o škodlivosti liberalismu či narativ relativizace pravdy. „To je hlavní cíl, na který Rusové míří. Slibují si od toho, že když přestaneme věřit v existenci obecné pravdy, tak přestaneme věřit v demokratické instituce, a jakmile v ně přestaneme věřit, tak se nám demokracie zboří jako domeček z karet. O to oni usilují,“ varuje. Dezinformace mají mířit třeba i na Spojené státy, minority, NATO či blížící se výstavbu jaderných bloků.

Co je manipulativní a co nikoliv dokážou zařízení prý spočítat podle mnoha informací. Jednou z nich má být to, zda autoři textů používají expresivní jazyk, ať už v pozitivním, nebo negativním směru. Vždy to pak bývá nějaký mix zmíněných témat a narativů. Schopni mají být zachytit minimálně jeden z deseti dezinformačních propagandistických článků. Technologii klíčových slov při tomto procesu nepoužívají. „Ta by s sebou nesla příliš mnoho chyb. Používáme technologii sémantické analýzy a v tom jsme jedni z nejlepších na světě,“ tvrdí Vrabel.

U šíření lživých textů mají mít největší vliv sociální sítě, především Facebook. „Jeho uživatelé totiž kopírují do svých postů odkazy, čímž se dezinformační obsah zvětšuje, protože k tomu sdílející často ještě něco dopíšou,“ poukázal.

Problém vidí Vrabel v tom, že autoři textů používají často dlouhé, agresivní názvy, čímž cílí na konkrétní skupinu lidí, kteří tyto články vnímají jen prostřednictvím titulků. Jako příklad pak dal jeden z titulků pojící se s demonstrací spolku Milion chvilek pro demokracii na Letné 16. listopadu. „Je chvilkař Minář stejný fašista jako Mussolini? Bude taky viset hlavou dolů na lampě?“ Cílové skupině těchto webů, které mají i přes milion návštěv za měsíc, to podle jeho slov „stačí“.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rak

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

16:50 Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

V Bruselu se začátkem týdne konala Konference o národním konzervatismu (NatCon), tu se bruselské úřa…